מחפשים קצת איזון? לכו לישון מוקדם

השעון הביולוגי שלנו יודע בדיוק מתי הוא צריך לישון ומתי לקום, ובכל זאת, נראה שפספסנו משהו חשוב בכל הנוגע למערכת ההפעלה שלו. עידן יצחקיאן עם ההסבר

חדשות כיפה עידן יצחקיאן 14/09/20 09:27 כה באלול התשפ

מחפשים קצת איזון? לכו לישון מוקדם
צילום: shutterstock

הילדים שלי הולכים לישון מוקדם, בדרך כלל בשקיעה (אם כי יש חריגות, ראו ערך החופש הגדול). איך הילד שלי אומר לי: "אבא, אני שונא לישון". אני מבין אותו. לא רוצה לפספס דקה. בשבילו, שינה זה בזבוז זמן. אז בעל כורחו הוא הולך לישון, עד שתעלה השמש שוב. ככה אנחנו, הורים טובים, מחנכים את הילדים לישון מוקדם. 
 
אבל אצלנו זה לא ככה, אנשי העולם הגדול. לא יכולים לעצור. תן לנו לסחוט את היום עד הסוף. זה ששקעה השמש לא אומר שאני צריך לשקוע. אני פשוט מדליק אור וממשיך לתפקד. מעניין שחשיבות השינה עולה יחד עם הגיל.. אך באופן אבסורדי אנחנו הולכים לישון מאוחר יותר ככל שמתבגרים. 

הורמון "השינה", המלטונין, זה שאחראי על הרצון שלנו לישון, נוצר בעת חשיפה לשמש, אך משתחרר בגוף כשיש חושך. כשהוא בפעולה אנחנו מרגישים את הכבדות בעפעפיים. באופן פלאי, השעון הביולוגי שלנו יודע בדיוק מתי הוא צריך לישון ומתי לקום (ולא, הוא לא נוצר בשוויץ). אז מה בכל זאת פספסנו?  

אז זהו, שהטכנולוגיה עזרה לנו לפספס. פנסי הרחוב שדלוקים עד מאוחר, החשמל הזמין בכל מקום. המסכים שמעבירים לנו את הזמן, הם הסיבה האמיתית לשינה המאוחרת. יותר זמן מסך ואור דלוק, זה אומר יותר חשיפה למזגן ופחות לשמש, וכמובן אין חושך! אז כיצד יפעל הקסם של המלטונין?  

שמתם לב שרק בדור שלנו יש "הפרעות קשב וריכוז" לילדים בכמות כזו גדולה? לטלפונים, לשעות המסך ולממתקים המלאים "כל טוב" יש השפעה רבה על כך. אבל אנחנו המבוגרים לא יכולים לא פטורים. הכל זמין יותר, לאורך זמן רב יותר, ובנוסף אנחנו מכניסים חומרים מגרים כמו קפה או קולה ושאר "מעוררים". אולי נתעורר באמת? גם בטלפון, אם לא נכניס לטעינה בזמן הנכון.. נגיע לפריקה בסוף.

לסיכום, מי שרוצה לחיות חיים רגועים יותר, שיביאו לבריאות מיטבית, צריך ללמד את עצמו לישון מוקדם. בלי מסכים, ואור כחול שבוקע מהם. פשוט לכבות את האור, ולישון. ואגב, מתי בפעם האחרונה ראיתם את הזריחה? יש קסם מיוחד בשעות האלה של הבוקר לפני שהעולם מתעורר. כשקמים לשקט הזה, כל היום שלכם הופך להיות רגוע יותר. מניסיון. 

 

 

הכותב: עידן יצחקיאן, יועץ ומנחה לרפואה טבעית גוף ונפש בדרך היהדות, בוגר מכללת אלימה מיסודו של הרב יובל הכהן אשרוב. ליצירת קשר: 0542321045. Idanitz@gmail.com

לטורים קודמים

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן