6 עצות להתנהלות כלכלית-משפחתית נכונה בעידן הקורונה

אנו נמצאים בימים לא פשוטים של אי וודאות, הן מבחינה כלכלית, והן מבחינה נפשית המלווה בלחץ וחרדות מהמצב הבריאות והכלכלי, בעקבות משבר הקורונה. אז כיצד ניתן לעבור את התקופה באופן בכמה שפחות נזק? אברו סנבטו מסבירה

חדשות כיפה אברו סנבטו 26/08/20 13:35 ו באלול התשפ

6 עצות להתנהלות כלכלית-משפחתית נכונה בעידן הקורונה
צילום: shutterstock

אנו נמצאים בימים לא פשוטים של אי וודאות, הן מבחינה כלכלית, והן מבחינה נפשית המלווה בלחץ וחרדות מהמצב הבריאות והכלכלי, בעקבות משבר הקורונה. ההגבלות של משבר הקורנה הביא למצב שבו רבים אולצו לצאת לחופשה בכפיה על חשבונם, חלק אחר פוטר מעבודתו, חלק נוסף הוצאנו לחופשה ללא תשלום עד להודעה חדשה.

יחד עם זאת, אפשר להסתכל על תקופה זו כהזדמנות אמיתית לשינוי בהרגלי הצריכה וההתנהלות שלנו, ולעשות חישוב מסלול מחדש בכל הנוגע לצריכה המשפחתית. זה הזמן לשאול את השאלות הנכונות ואפילו קצת כואבות, כי אנחנו צריכים להתעמת עם עצמנו האם זה הכרחי לקיום, להנאה, או לסיפוק רגעי. את הלבטים הללו, אני ממליצה לשתף ולחשוף בפני כל בני הבית, לא משנה מה הגילאים שלהם.

שתי השאלות המרכזיות שאנחנו חייבים לשאול לפני שמתחילים לפעול: ראשית, נבין מה מצבנו מבחינה כלכלית? שנית, נבין מה עומד לרשותנו להמשך קיום שוטף וכיצד נשתמש בו? אחרי שענינו על שאלות אלה, נתחיל בבניית התוכנית, ישנן מספר שיטות שיכולות לעזור לבניית התוכנית הטובה ביותר להתנהלות כלכלית מיטבית והן: 


1. פתחו קובץ אקסל לניהול הוצאות

בקובץ ערכו רישום של הוצאות וההכנסות שלכם בכל חודש (עשו הפרדה בין הוצאות קבועות כגון: מעונות/ גנים, משכנתא/ שכר דירה, חשבונות לבין הוצאות משתנות). כלי זה יאפשר למשפחות שליטה ובקרה טובים יותר על התקציב המשפחתי, וכך תוכלו ללמוד דפוסי ההוצאות המשפחתיים, אל תחששו לעשות את מהלך הבקרה עם הילדים שיהיו שותפים לתהליך בכך תקנו להם כלים של בקרה ומעקב ושליטה על ההוצאות שלהם כשהם יהיו הורים בעתיד.

 

2. משיכה מהבנק פעם בחודש

הזיכרון האנושי מתאפיין בנטייה לשכוח דברים, וכך גם אנחנו ההורים שוכחים כמה משיכות עשינו וכמה משכנו בכל פעם. לכן, כדאי לעשות משיכה אחת בלבד של סכום רציני אותו ננהל כל החודש. 

 

3. לחסוך על אף ולמרות

 למרות המצב הקשה שימו תמיד כסף בצד לבלתי נצפה ושאינו מתוכנן, כגון: מזגן באוטו, טיפול שיניים, תיקון דחוף וכו'..

צילום: shutterstock

 

 

4. תשלום אחד

בהמשך לסעיף הראשון, השתדלו לא לפרוש לתשלומים את הרכישות שאתם מבצעים, ונסו להקפיד כמה שיותר על תשלום אחד, מקסימום שניים. (ולא לשכוח לתעד בקובץ אקסל!).

 

5. השוו מחירים

זה הזמן להתמקח איפה שניתן, וכמובן לעשות השוואת מחירים פיזית או אינטרנטית. 

 

6. לא להתבייש לבקש גרייס מהבנק בעת לקיחת משכנתא

החלק הקשה למרבית האוכלוסייה – לפנות לבנק ולבקש גרייס לתקופה של שנה או שנתיים, על מנת שיהיה אוויר לנשימה. הדבר מומלץ רק בהנחה ואין לכם שום הכנסה כרגע שתאפשר לכם לשלם.

את הטיפים ניתן לסכם באופן הבא: סדר, ארגון, שליטה, תכנון מראש, בקרה, ומעקב. והם כלים להצלחה בכל תחומי החיים, במיוחד להתנהלות כלכלית נבונה בתקופה הקרובה.
 

 

 

הכותבת: אברו סנבטו - כלכלנית, קצינה במילואים בתחום התקציבים בצה"ל, וחברת דריקטריון במינהלת אזורי תעשייה יזרעאל עפולה.