שנאת חינם בימנו

אנו רגילים לעסוק בימים אלה ב"שנאת חינם". בעיקר ביחס לחילונים ולחרדים. אולם, נראה שבעיה קיימת גם בתוכנו. שמועות רעות כאלה ואחרות גורמות להוצאת שם רע, לדיבורים שאינם ראויים.

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג

שאלה


הרב שלום וברכה, לאחרונה שמעתי שישנם רבנים המתנגדים לישיבת ההסדר בגוש עציון ולמדרשת "מגדל עוז". תוכל להסביר לי מדוע? וכן, על אילו מדרשות ליהדות היית ממליץ? תודה.

תשובה
שלומות!

לא שמעתי על מי שמתנגד להליכה לישיבת הר עציון ולמדרשת מגדל עז וזאת מכמה סיבות:

א. אני משתדל להקפיד על ההלכה. ידוע לי שגם מי שמקשיב ללשון הרע עובר על איסור ולכן אינני מקשיב לדברים חמורים אלה.
ב. אומנם לא למדתי במוסדות הללו. אבל, זכיתי להכיר רבים מבוגרי המוסדות הללו. אלה שפגשתי הצטיינו באמונה, במסירות נפש לפרט ולכלל, באהבה לעם לתורה ולארץ.
ג. בראש ישיבת הר עציון עומדים שני ראשי ישיבה ת"ח. אחד מהם, הרב ליכטנשיין הרכתי יותר מקרוב. אשר על כן, עלי לציין שמדובר בתלמיד חכם, ענק בתורה! ידען, חריף אך בה בעת, בעל מידות, צדיק במידותיו וישר במעשיו.
בראשות המדרשה במגדל עוז עומדת אסתי רוזנברג. מהכרות קרובה, הריני לציין שאני מתפעל ממסירות הנפש שלה לבנות, מעמידתה לצידן בכל שעה, על הפיכת ביתה הפרטי לבית שיש בו בנין של בנות יראות שמיים שכל חייהן יושפעו מהשהות במדרשה.

ד. אינני מתעלם מהעובדה שיש מחלוקות בתוך הציונות הדתית. יש כיוונים שונים אך הם חלק מתפארת הופעת התורה שיש לה שבעים דרכים וכל אחת מאירה ומדגישה מה שאין ברעותה.
אין לי ספק ששלילה של דרך יש בה משום עזות וחוצפה וחוסר הבנה פנימי בערך של מחלוקת, שרק כשהיא לשם שמים סופה להתקיים.כוונת הדברים היא, שהשולל את הזכות לדרך אחרת, מחרים, פוסל, אומר לשון הרע באיצטלה של קדושה - לוקה בהבנת הערך הגדול של המחלוקת ומשמעותה לחיינו.
נכון. לא כל שטיה מתאימה לכל אחד, לכן צריך בדיקה אישית הבודקת מהן הצרכים שלך, מה קוי האופי המרכזיים שלך ועל פי זה מתאימה מדרשה.
אבל, אין לדבר במונחים של חרמות. מי שנוהג כך - אסור להקשיב לדבריו!

ה. אין לי כלים להמליץ לך על מדרשה כיון שאינני מכיר אותך. בסה"כ, אין מדרשות "לא טובות". אין אדם לומד תורה אלא במקום שלבו חפץ. צריך לראות ולחוש באוירה ואז להחליט.


דיונים עקרוניים אינם עסק להדיוטות שכמונו. דיונים אלה מסורים לגדולי תורה. אנו צריכים להגביר אהבה ולהשמר מלשון הרע. "והיה מחניך קדוש".