שחנ"ש במוצ"ש: עוף מוזר

אני עוף מוזר. תמיד הייתי, כנראה שתמיד אהיה. אבל אין שום הסבר גנטי או פסיכולוגי לזה. אז למה אני שחקן מופרע ומתגורר בישוב מבודד? ומה הקשר לאברהם אבינו?

חדשות כיפה אסף פני אל 01/11/14 20:34 ח בחשון התשעה

שחנ"ש במוצ"ש: עוף מוזר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אני עוף מוזר. תמיד הייתי, כנראה שתמיד אהיה. אבל אין שום הסבר גנטי או פסיכולוגי לזה. כל החברה סביבי חינכה אותי לערכים מערביים של סדר וניקיון, תרבות ובילוי, מערכתיות, דאגה ללימודי תארים ולמקצוע מכובד. זה עבד על כל החברים שלי פיקס והם המשיכו את המסורת אותה ינקו.

אז למה אני שחקן מופרע כשכולם בעלי תארים מסודרים? למה אני גר ביישוב מבודד כשכולם בבניני דירות בגבעת שמואל? למה האנשים שאני רואה כמרתקים, נראים בעיניהם כיצורים שצריך לברוח מהם?

התשובה האוטומטית שלי היא: פסיכולוגיה! אני לא מתפתה לברוח להסברים רוחניים. אני חושב שאנשים שולפים את ההסברים הרוחניים מהר מדי. אז אני מנסה להסביר איך הכל מתחיל בנפש ו...לא מצליח.

אברהם אבינו נולד למשפחה עובדת אלילים. אבא שלו ניהל תעשיית פסלים של עבודה זרה. כולם מסביבו האמינו בבולשיט הזה. למה אצלו "הסתובב בורג"? הרי לא היה לו אפילו בנאדם אחד שיסכים איתו, שיצטרף אליו. הוא רק נפגע מהשגעון הזה. כשהוא אמר לכולם שהם מאמינים בשקר- הוא איבד הכל- את האהבה של החברה אליו, את התמיכה, אפילו את חייו. נמרוד זרק אותו לכבשן האש.

רגע לפני שהוא עלה בלהבות, הוא סוף-סוף קיבל אישור: הקב"ה בא, מציל אותו ואומר לו (ציטוט לא מדויק): אתה עוף מוזר, אבל טהור. יש לך משהו שמצליח להתגבר על הפסיכולוגיה החברתית: הנשמה שלך. הקב"ה נגלה אליו ואומר לו- "לך-לך", תעזוב את כולם, אתה שונה.

איך הנשמה יכולה להתגבר על המנגנון החברתי? הרי אנחנו כל היום מחפשים אישורים מהחברה, מנסים לרצות את כולם, בוחנים את המציאות לפי מה שהרוב מגדירים כ"נורמלי". אז איך יכול להיות שאברהם אבינו בעבר אחד של העולם, וכל האנושות בצד השני?!

אולי יש פה שילוב. הנשמה הובילה את הבחירות של אברהם אבינו, אבל המנגנונים הפסיכולוגיים עזרו לו בדרך. הרי אם כבר הוא תפס את עצמו בתור "הלוחם ברשע", אז נפשו רק הלכה והתחזקה באמת שלו. הפסיכולוגיה עזרה לו להבין את עצמו בתור ייחודי וזה נתן לו כוח לעמוד כל פעם מחדש מול החברה ולא להתחנף.

לרגע, אפתח פה במה וירטואלית. פורום סודי לעופות המוזרים. מי מרגיש שונה ותלוש משאר העולם, כאילו כולם חיים באיזה סרט והוא מסתכל מבחוץ ותוהה לאן כולם הולכים? אשמח לשמוע פה תגובות, אולי נצליח להבין קצת יותר- מה מזה בא מהנפש ומה בא מהנשמה. אולי גם נצליח להשכין פה שלום בין העופות לבין כל האחרים, ונוכל להפסיק להלחם. כי יום אחד, במהרה בימינו, כולם יהיו צמחוניים.