שחנ"ש במוצ"ש: אמא של טיילור שרטה אותו

כשטיילור יושב עלי ומתפנק, אני שואל את עצמי: כל סרטי וולט דיסני האלה, שמספרים לי על דרמות של חיות ואופרות סבון של חתולים וכלבים - זה רק בסרטים? האם באמת אין לחיות רגשות?

חדשות כיפה אסף פני אל 04/07/15 22:22 יז בתמוז התשעה

שחנ"ש במוצ"ש: אמא של טיילור שרטה אותו
shutterstock, צילום: shutterstock

טיילור, חמוד, בוא אלי. כן, אמא עצבנית עליך? אמא שורטת אותך? אז שב עלי, תירגע.

אפשר להירגע, זה לא הבן שלי. זה החתול הג'ינג'י היפהפה, שנקרא על שם ג'יימס טיילור, אחד הזמרים האהובים עלי. מאז שנולדו עוד גורים, אמא שלו מרביצה לו ומגרשת אותו. כשטיילור יושב עלי ומתפנק, אני שואל את עצמי: כל סרטי וו'לט דיסני האלה, שמספרים לי על דרמות של חיות ואופרות סבון של חתולים וכלבים- זה רק בסרטים? האם באמת אין לחיות רגשות?

העולם הפסיכולוגי חלוק בדבר. יש כל מיני שיטות, שהקיצונית ביניהם היא השיטה הביהביוריסטית (התנהגותית) שמאמינה שמה שפועל אצל חיות זה מנגנון של תגובות ופעולות ותו לא. יש שיטות אחרות, אפילו כאלה מדעיות שחוקרות את המוח, שמצביעות על פעילויות מוחיות שמעידות על רגשות אצל חלק מהחיות.

תחום קסום ומיוחד, הופך את התיאוריה לתהליך ריפוי של ממש: טיפול בעזרת בעלי חיים. אחד מהראשונים שגילו אותו היה פסיכולוג בשם לוינסון, שעזב לרגע את חדר המטופלים, וכשחזר גילה את המטופל מדבר עם הכלב שלו.

החיה הופכת את יחסי המטפל-מטופל למשולש. מרכז הכובד הוא לא על המטפל. המטופל פחות מאוים, פחות מרוכז בחשדנות אל מול המטפל.

מה שנוצר בין המטופל לחיה הוא תהליך היקשרות מופלא. בשכבה הראשונה, המטופל לומד על אחריות ודאגה לאחר, כשהוא דואג, מאכיל ומטפל בחיה. אבל בשכבה העמוקה יותר, האדם והחיה יוצרים ידידות. עולם של מחוות, משחק, אהדה, נעימות ובסופו של דבר אהבה, נוצר ביניהם. יכול להיות שזו השלכה- המטופל רואה בחיה את מה שהוא רוצה לראות. אך יכול להיות גם שהעולם הרגשי של החיה הוא חי וקיים והקשר הוא אמיתי.

חיות הם יצורים חלשים ונתונים לשליטתנו. כשאדם ממורמר פוגש מישהו חלש, הרגשות הכי חזקים ואפלים יוצאים- והוא עלול לפגוע בחיות. היה לי מטופל שהיה הורג חתולים והיה לי מאוד ברור איך הוא מוציא את כל הזעם שלו על היצורים חסרי-הישע האלה. אבל גם אם התיאוריות ההתנהגותיות היו צודקות ולחיות אין רגשות- הפגיעה בהן היא השחתת הרגשות שלנו.

פרשת השבוע מגלה לנו פלא: אתון אחד בהיסטוריה קיבלה הזדמנות להביע את רגשותיה במילים. היא שפכה שם פגיעות, היעלבות, אהבה, נאמנות. אז אולי סרטי וו'לט דיסני ממש מגזימים, אבל היחס שלנו לחיות צריך להיות כזה שמבין שיש פה יצורים עם יכולת לעולם פנימי מסוים של חוויות רגשיות. טיילור מתחכך בחולצה שלי בהערכה על כתיבת המילים האלה ונותן קול בכי חמוד, כדי שאלך להביא לו אוכל, ואפגין קצת אהבה.