שום דבר לא יעצור את הבלניות

מזג האוויר מרתיע עסקים רבים שסוגרים את שעריהם, כבישים נחסמים על ידי המשטרה אך מקוואות הטהרה ימשיכו לפעול כרגיל. "בלניות זה עם שפועל גם בשלג"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/01/16 17:07 טו בשבט התשעו

שום דבר לא יעצור את הבלניות
אילוסטרציה: מואז שומרון, צילום: אילוסטרציה: מואז שומרון

הסערה שאנו בעיצומה אמורה להחריף ובלילה אמור לרדת שלג בפסגות הגבוהות. כולנו מנסים למצוא מחסה ולצאת כמה שפחות, מקומות עבודה רבים סגרו את דלתותיהן בשעה מוקדמת והכבישים נחסמו על ידי המשטרה, אך ישנן כאלה שלא יכולות/רוצות לוותר על העבודה, "לא משנה מה יהיה וכמה שלג ירד אנחנו נגיע ונפתח את המקווה כרגיל", אומרת ל'כיפה', הבלנית אורנה צארום מהמקווה בפסגת זאב מזרח.

צארום שמתגוררת בכוכב יעקב אחראית על שתי מקוואות בירושלים והיא מספרת כי הם נערכו מראש לסופה במה שהיא מכנה "כוננות שלג", כשהבלניות שגרות קרוב יותר למקווה הן אלו שנמצאות בכוננות והן אלו שיפתחו את המקוואות כרגיל מבלי להתחשב במזג האוויר הסוער.

"בלניות זה עם שפועל גם בשלג", היא אומרת בחיוך, "במידת הצורך אנחנו לוקחות מגב ומגפיים וצועדות רגלית למקווה. אין מצב שמקווה לא ייפתח בגלל שלג", אומרת צארום ומוסיפה כי "למרות מזג האוויר מגיעות נשים לטבול ממש בחירוף נפש והבלנית תהיה שם בעבורם ושום דבר לא יעצור אותה בטח שלא שלג", היא מצהירה בגאווה.

גם הבלנית רחל מזרחי מהמקווה בשכונת בית הכרם בבירה תפעיל היום את המקווה בלי שום שינוי, "השלג לא באמת ישנה, אנחנו נפתח את המקווה כרגיל, בשנה שעברה בשלג עשינו את זה רגלית במסירות נפש מקרית משה בה אנו מתגוררות עד בית הכרם וגם השנה אנו נצא למקווה כרגיל ונפתח אותו. נשים צדקניות מגיעות גם במזג אויר כזה וגם אנחנו נהיה שם", אומרת מזרחי וניכר מקולה כמו מקולות שאר הבלניות עמם שוחחנו שלא מדובר בעוד עבודה רגילה ממנה אנשים מתחמקים בלילות קרים שכאלה.

הבלניות ממליצות בכל מקרה להתקשר למקווה אליו מתכוונים להגיע כדי לוודא שהכל כשורה, "אנחנו עובדות היום כרגיל במתכונת של 5-9 אך במקרה הצורך כדי לאפשר לבלניות להצליח לחזור הביתה נעבור לעבוד במתכונת שבת ולכן כדי להתקשר למקווה ולהודיע לבלנית על ההגעה כדי שהיא תדע לחכות", אומרת צארום.

הבלניות מספרות כי השנה יש יוזמה חדשה של ארגון 'טהרת הבית' של הרב מוצפי - ג'יפ טהרה, ניתן לחייג למספר חירום (1800-404-144) והג'יפ ייקח ויחזיר את הטובלת מהבית. הטווח של הג'יפ רבע שעה הליכה למקווה כדי לאפשר נסיעות קצרות יחסית לכל רכב כזה בסביבות המקווה אליו הוא מסיע את הטובלות

מזרחי מוסיפה כי באופן כללי בעת הצורך ישנן תמיד שתי מקוואות תורניות עם צוות שמתחיל לעבוד מאוחר יותר עד 11 בלילה בחורף ו-12 בלילה בקיץ. האחד ממוקם ברחוב חזקיהו שבתאי ברמות ד' והשני ברחוב המצור בקטמון הישנה.

גם במועצה הדתית בירושלים מסרו כי המקוואות פועלות כרגע כרגיל למרות מזג האוויר הקשה וכרגע אין שום שינוי בפעילות. הבלניות סופגות פעמים רבות ביקורת ציבורית על נושאים שונים שייתכן ואפשר לשפר אותם אך אי אפשר להתעלם מהמסירות שלהן לעבודתן זאת מבלי שהן מקבלות שום תוספת חומרית על כך שהן מסכנות את עצמן ומגיעות גם בשלג אל המקוואות.