צילומי משפחה בקיץ ובכלל - איך לעשות את זה נכון

כמה צילמתם בקיץ הזה? וכמה מהתמונות האלה באמת ישמשו אתכם אחר כך? למה שנשאר מהחופש וגם לכל השנה – דלית מאיר עם כמה טיפים לצילום. לגזור ולשמור

חדשות כיפה דלית מאיר 29/08/16 16:56 כה באב התשעו

צילומי משפחה בקיץ ובכלל - איך לעשות את זה נכון
דלית מאיר, צילום: דלית מאיר

כולנו אוהבים תמונות של המשפחה והילדים, וכשיוצאים לחופשה זאת הזדמנות נהדרת לצלם עוד.
כמה צילמתם בקיץ הזה? וכמה מהתמונות האלה באמת ישמשו אתכם אחר כך? למה שנשאר מהחופש וגם לכל השנה - הנה כמה טיפים לצילום שיעזרו לכם ליהנות יותר גם מהחוויות והבילויים, וגם מהזיכרון שלהם בעתיד. לגזור ולשמור.

אל תצלמו הרבה!
הצילום היום הפך לפעולה כל כך קלה, שרובנו פשוט משתמשים בו בהגזמה.
חוזרים מטיול עם מאות או אלפי תמונות, שאין לנו באמת צורך בהן. הרבה מהן חוזרות על עצמן, או מתעדות משהו שבכלל אין לו משמעות מיוחדת עבורנו. לצפות בהכל יחד זה מייגע, ולהכין אלבום מתוך כל העומס הזה - מייגע עוד יותר...
וכך יוצא שביליתם חצי מהטיול בצילום, ובסוף התמונות אפילו לא מממשות את יעודן, להיות מזכרת מהנה.
אז דבר ראשון, תנו למצלמה או לפלאפון לנוח - בהישג יד, אבל לא ביד. תיהנו מהילדים, תחוו את הרגע בלי לחץ לתעד כל דבר, הרי בשביל זה יצאתם לחופש - להשתחרר וליהנות ביחד!

(צילום: דלית מאיר)

מתי כן לצלם?
יש כאלה שיחלקו עליי, אבל הכלל שלי הוא די פשוט: צלמו רק תמונות שיעוררו בכם רגש כשתצפו בהן בעתיד.
המטרה של תמונות היא להחיות מחדש רגעים ותחושות, ואם זה לא משהו שיעורר בנו רגש כלשהו - אין סיבה שתהיה לנו תמונה ממנו.
אז אם תעצרו ותשאלו את עצמכם את השאלה הזאת לפני כל צילום, או אפילו אחרי: מה ארגיש כשאראה את התמונה הזאת בעוד חודש, שנה, או חמש שנים? תראו שעם הזמן התשובה תהיה לכם יותר ויותר ברורה, וכבר לא תצטרכו לחשוב בכל פעם מחדש, אלא זה יהפוך לחלק טבעי מהצילום.
וכך נחזור הביתה עם כמות תמונות קטנה יותר, אבל הרבה יותר משמעותית עבורנו.

(צילום: דלית מאיר)

כמה לצלם?
אם כבר מצלמים משהו שיהיה משמעותי עבורנו, אז כן כדאי לצלם כמה פעמים עד שיוצאת באמת תמונה טובה - אפשר לנסות כל פעם זווית קצת שונה, עם פלאש או בלי, מצבים שונים במצלמה, או לתפוס את בני המשפחה בהבעות שונות.
נסו כמה שפחות להתערב ו"לארגן" לתמונה, אלא לתפוס אותם במצבים טבעיים, כי זה מה שהכי נרצה לראות אחר כך - צחוק, משחק, סקרנות, ולא רק חיוכים למצלמה.
אבל אם ההבעות מתחילות להיות עצבניות, או שאתם שומעים מסביב קולות של "נו, די כבר...", כנראה שנסחפתם קצת יותר מדי, וזה הזמן להחזיר את המצלמה לתיק עד הפעם הבאה...

תמחקו
אחרי שעשיתם כמה נסיונות כדי להוציא את התמונות הכי מוצלחות - אל תחששו למחוק את מה שלא יצא כל כך טוב. התמונות האלה לא יחסרו לכם, הרי יש בדיוק כאלה רק טובות יותר... ואנחנו רוצים מעט ואיכותי, זוכרים? אז עדיף לסנן כבר עכשיו, קצת בכל פעם, כי אחר כך זה יהיה רק יותר קשה.

(צילום: דלית מאיר)

נחזור לרגע קצת אחורה, לפני שיוצאים מהבית בכלל.
לא משנה אם אתם מצלמים במצלמה משוכללת, מצלמה ביתית או מצלמה בפלאפון - תקדישו קצת זמן כדי להכיר את האפשרויות העיקריות שלה: מצבי צילום שונים, איך עוברים בין תמונות, איך מוחקים... תוודאו שהכל עובד לכם בקלות.
הרעיון הוא שוב - ליהנות כמה שיותר מהחופשה עצמה מבלי להתעסק יותר מדי במצלמה.
ההכנה הקטנה הזאת גם יכולה למנוע טעויות או פספוסים של רגעים חשובים, ויתרון נוסף - אם תגלו שהמכשיר שיש לכם מסובך מדי או להפך, לא מספיק איכותי, אתם עדיין יכולים לנסות להשיג מצלמה מתאימה יותר.

אל תשכחו גם להצטלם!
ברוב המשפחות אחד ההורים תופס את תפקיד הצלם, מה שמביא לתופעה של "משפחה חד הורית" בתמונות...
כלומר, אחד מההורים לא מופיע כמעט או בכלל ואין גם תמונות של כל המשפחה יחד.
מה אפשר לעשות? להחליף תפקידים מדי פעם, לתת גם לילדים לצלם - זאת התנסות נהדרת בשבילם, צילום עצמי (אפשר כמובן עם עוד בני משפחה) - סלפי או עם טיימר במצלמה, וגם לבקש מעוברי אורח צלם אתכם ביחד.

(צילום: דלית מאיר)


חזרתם הביתה, עייפים אך מרוצים. ומה עם התמונות היפות
?
אל תתנו להן להישאר בנייד או במצלמה! יחד עם פריקת התיקים תפרקו גם את התמונות למחשב, ולא פחות חשוב - למחשב נוסף או לרשת בתור גיבוי. כל מכשיר עלול להתקלקל, וקבצים עלולים להימחק, אז כדי להיות רגועים ולא להצטער אחר כך - שמרו את התמונות שחשובות לכם לפחות(!) בשני מקומות שונים.
ואם יישמתם את הטיפים הקודמים והקפדתם לא לצלם יותר מדי, זה אפילו לא אמור לתפוס הרבה מקום.

(צילום: דלית מאיר)


תדפיסו תמונות
התמונות כבר במחשב ויש גיבוי, אולי גם שיתפתם אותן בפייסבוק עם משפחה וחברים.
אבל בשביל ליהנות מהן באמת לאורך שנים, אין כמו מזכרת מוחשית. או במילים אחרות - אלבומים.
אפשר ללכת על האופציה הפשוטה והנוחה של תמונות מודפסות באלבום כיסים, או לעשות אלבום מעוצב - היום יש מגוון אתרים שמאפשרים את זה בקלות ובזול. האלבום יכול להיות מוקדש לטיול אחד, לכל החופש הגדול או לכל השנה האחרונה.
מה שמאוד חשוב זה לקבוע זמן שיוקדש לבחירת התמונות להדפסה, או לעיצוב האלבום, אחרת הקיץ יעבור ויישכח והסיכוי שתשבו לעשות את זה ילך ויקטן.
אני ממליצה לעשות את זה ביחד עם הילדים, ואם הם מספיק גדולים אפשר גם לתת להם לבד - והנה הרווחתם עוד פעילות יצירתית ומהנה...

הטיפים באדיבות דלית - צילום בנגיעה אישית