פעלויות בבין המצרים

רגע, מה אעשה עם חניכי? כיצד יוכל מדריך להעסיק את החניכים בימי "בין המצרים"?

חדשות כיפה הרב שי פירון 28/12/02 00:00 כג בטבת התשסג




רגע, מה אעשה עם חניכי? כיצד יוכל מדריך להעסיק את החניכים בימי "בין המצרים"?
שאלה:
לכבוד הרב שלום,
אני מדריך בבני עקיבא ובימים אלו אני וצוותי עמלים בבניית לוח חופש(לו"ז) לחניכינו..וכמובן שעלתה השאלה של שלושת השבועות (ובתוכה גם שאלת תשעת הימים) - מה מותר ומה אסור? רציתי לשאול האם יש כלל לדבר(ואם יש, מהו.) או האם אנו אלה שנקבע מה מספיק רציני ומה לא מתאים(כך עשינו בינתיים, עד שנקבל את תשובת הרב בנושא). הפעילויות שעליהם אני מדבר הן מלבד השיעורים והפעולות על ימים אלו ממש שנעשה ממילא (כגון:שייט,סיור במפעל ישראלי או סתם פעולות אמצ"ש עם מסר..).
תודה מקרב הלב וברכת גאולה וישועה שלמה בבניין ירושלים וביהמ"ק בב"א

תשובה:
לאוהד שלום!

בשלושת השבועות יש להימנע מפעילות של שמחה, זאת אומרת פעילות הכרוכה בכלי נגינה או הרקדה וכיו"ב.

מותר לטייל או לעשות שייט, ובודאי מותר לעשות פעילויות בעלות מסר חינוכי. מותר ללכת לבריכה עד ראש חודש אב, מראש חדש אב לא רוחצים רחיצה של תענוג ולכן אסור ללכת לבריכה בימים אלו.
בהצלחה!
בברכת התורה
הרב בניהו ברונר
צפת.
תשובתו של הרב ברונר מהווה תשתית להבנת ההלכות בימים אלה. מה שאסור הוא מה שכרוך בקלות ראש ובניתוק מהאופי המיוחד של הימים הללו. כל מה שלא מבטא את המסר של הימים הוא בבחינת אסור.
אי אפשר לנתק את ההכרעה ההלכתית מהשאלה מה יעשו בני הנוער אם נאסור עליהם שייט או הליכה לבריכה. אילו היה ברור שמכאן הם ילכו ללמוד תורה, לומר תהילים או להתעמק בסיבות לחורבן ובדרכי תיקונן, לא היינו מתירים זאת. אבל, בחברה בה אנו חיים, קשה לחוש באוירת אבל ברחוב. הכל ממשיך להתנהל כרגיל. לכן, עלינו למצוא פעילות שמחד תסחוף כמה שיותר אנשים ומאידך תביא לידי ביטוי את הערך המיוחד של הימים הללו.


כיצד אתם חשים ביחס לימי בין המצרים?