"עיר החטאים"? הכירו את אירועי הסליחות בתל אביב-יפו

חשבתם שסיורי סליחות יש רק בירושלים וצפת? הגיע הזמן שתתעדכנו. לעיר ללא הפסקה, יש הרבה מה להציע לכם, גם בחודש אלול: מיותם זמרי ועד החיד"א

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/09/16 18:32 יב באלול התשעו

"עיר החטאים"? הכירו את אירועי הסליחות בתל אביב-יפו
Nati Shohat, פלאש 90, צילום: Nati Shohat, פלאש 90

רוצים להתחדש ולהתרענן לקראת השנה החדשה? רוצים להיכנס לאווירת חודש אלול וחגי תשרי? אז כנסו לרכב וסעו לעיר, שלעתים נדמה כי הפכה למדינה בפני עצמה, תל אביב.

מידי שנה נערכים בישראל אלפי סיורי ואירועי סליחות שונים. מסתבר שחלק נכבד מפעילות זו, מתקיימת בעיר תל אביב. לרוב, מוזכרת תל אביב, בהקשרים שלא כל כך תואמים את מסורת ישראל, אנחנו ב'כיפה', מצאנו עבורכם את אירועי הסליחות שיגרמו לכם להתאהב בעיר העברית הראשונה, מחדש (או לפחות לא לסלוד ממנה כל כך).

סיור סליחות ביפו- היום אי אפשר לדבר על תל אביב מבלי להתייחס לעיר שמעברו השני של המקף, הלא היא יפו, לה יש היסטוריה רבת שנים. "מדרשת יפו, הינה מדרשת טיולים מיסוד הגרעין החברתי ביפו .ייחודה של המדרשה, הוא הפעלת סיורים חוויתיים בתל אביב יפו ברוח יהודית, תוך הדגשת ההיסטוריה היהודית והנרטיב הציוני בעיר" (מתוך אתר המדרשה). בחודש אלול, מוציאה המדרשה גם סיורי סליחות.

ראש הגרעין החברתי ביפו, יובל אלפרט, מסביר ל'כיפה', מדוע בכלל צריך, סיורי סליחות ביפו: "לפני 9 שנים, היינו הראשונים שהתחילו עם סיורי סליחות מחוץ לירושלים. הרעיון היה להנגיש את הסיורים לכאלה שקשה להם לעלות לירושלים או לכאלה שרצו משהו קצת אחר ומגוון". אלפרט מסביר גם על חשיבות הסיורים בעיר ואומר כי המטרה היא "לחשוף את יפו, עם ההיסטוריה היהודית הארוכה שלה, שהיא פחות מפורסמת. למשל, נמל יפו, שלכל אורך ההיסטוריה של ארץ ישראל, היה הנמל המרכזי, ולפעמים היחידי, שדרכו הגיעו לארץ".

דודי בר-סלע, מנהל המדרשה, הוא זה שאחראי על הפעלת הסיורים ועל המקומות בהם מבקרים.

מי: "כולם. גם דתיים לאומיים, גם חרדים, גם חילונים, קבוצות מהצבא, קבוצות של אוכלוסייה מבוגרת, עורכי דין, רואי חשבון. בקיצור, כל הציבור."

כמות האנשים: "בכל תקופת הסיורים, מראש חודש אלול ועד ערב יום כיפר, מגיעים כ- 4,000 איש."

איפה: סיור הסליחות משלב את ההיסטוריה היהודית של יפו. סיפורים על גדולי ישראל, הרבנים והמקובלים שחיו בעיר, כמו רבי יהודה מרגוזה, ממחדשי היישוב היהודי ביפו והחיד"א שחי ביפו. אחד מנקודות השיא בסיור הוא פסל האמונה בגן הפסגה, ששם הכי בולט זה סיפור עקדת יצחק. בנוסף מסיירים בבתי הכנסת העתיקים של יפו, שמשמרים את התרבות היפואית ודרכם נחשפים לעדות השונות בעיר."

משך הסיור: "בין שעתיים לשלוש."

כמה זה עולה לנו: "50 שקלים ליחיד, מחיר מיוחד לקבוצות."

אטרקציות: " ישנה גם אופציה להוספת פייטן, נגן ושחקן רחוב."

(צילום: יחצ)

מופע וסליחה- "אנחנו לא עושים סיור סליחות" אומר חיים איזנר, מנהל 'ראש יהודי', "אלא עורכים ערב סליחות משולב במופע התעוררות". ביום שלישי (27.9), בשעה 21:30, יופיע סולן להקת 'בית הספר לנבואה', הזמר אדם פז, במופע אקוסטי מיוחד לימים הנוראים בבית הכנסת של התנועה התל אביבית.

מי: "כולם מוזמנים, בדגש על קהל היעד הרגיל של ראש יהודי, שזה הציבור הלא דתי דווקא."

כמות האנשים: "זאת הפעם הראשונה שאנחנו עושים את זה. השאיפה שלנו שיגיעו לפחות 150 איש."

איפה: "בית הכנסת של ראש יהודי."

משך האירוע: "שעה וחצי מופע ואז סליחות."

כמה זה עולה לנו: 30 ₪ בהזמנה מראש ו- 40 ביום המופע."

אטרקציות: "מיד בתום המופע, אמירת סליחות מרכזית בנוסח עדות המזרח, שפתוחה חינם לכולם."

(צילום: יחצ)

שרים, מדברים ומתפייסים- אם ב- 'ראש יהודי' עורכים אירוע יחסית צנוע, בתנועה החדשה 'ואהבת"א', עורכים מופע סליחות גדול שאמור להוות מעין מופע השקה מרכזי לתנועה. "חוץ מהמופעים", אומר הרב נוירביט, מייסד התנועה, "נקיים גם שיח משותף על סליחות, ונוסיף פאנל סטירי בנושא אמירת סליחה". האירוע אמור להתקיים במוצאי שבת (8.10) במועדון הבארבי בת"א, בשעה 21:00.

מי: "כל מי שרוצה, דתיים וחילונים כאחד".

כמות האנשים: "מצפים לכאלף איש".

איפה: "מועדון הבארבי בתל אביב".

משך האירוע: "שעתיים וחצי".

כמה זה עולה לנו: "50 שקלים".

אטרקציות: "המשתתפים- האחים זוארץ, אמיר דדון, אמיר מויאל, יותם זמרי ועוד".