מחקר: בני נוער דתיים בסיכון נמוך יותר להתאבדות

ממחקר שנערך במרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון עולה בבירור כי אצל מתבגרים חילוניים קיימת נטייה גבוהה לדיכאון ואובדן מאשר בקרב אחיהם הדתיים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 28/10/12 13:47 יב בחשון התשעג

מחקר: בני נוער דתיים בסיכון נמוך יותר להתאבדות
EMS_EMT-cc-by, צילום: EMS_EMT-cc-by

מחקר חדש של ד"ר יעל אביעד מהחוג לקרימינולוגיה של המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון מגלה כי בני נוער דתיים נמצאים בקבוצת סיכון להתאבדות ודיכאון ברמה נמוכה הרבה יותר מזו של אחיהם החילוניים.

במחקרה בדקה ד"ר אביעד 474 בני נוער: 50% מהם מגדירים עצמם דתיים, 13% מהם מסורתיים וכשליש מגדירים עצמם חילוניים, בגילאי ה-15 ועד 18 מתיכונים באזור המרכז וירושלים. רוב הנחקרים בני הורים ישראלים נשואים. במחקר חילקה ד"ר אביעד שאלונים למתבגרים בהם היה עליהם לענות על שאלות שהוצבו להם, שאלות העוסקות בדיכאון ונטייה לאובדנות שכללו נושאים כמו אשמה, עצב וכעס.

מתשובות המתבגרים על השאלונים עולה בבירור כי אצל המתבגרים החילוניים נטייה גבוהה לדיכאון ואובדן מאשר לאחיהם הדתיים. מהי הסיבה לפער? שאלוני המחקר עסקו גם בשאלות בנוגע לערכים ולתחושת משמעות החיים, משאלונים אלה עלה כי בני הנוער הדתיים חשים משמעות בחייהם בשיעור גבוהה באופן מבוהק בהשוואה לאחיהם החילוניים.

נתון מעניין נוסף שמצאה ד"ר אביעד במחקרה הוא שמשמעות חיים גבוהה יותר מתקבלת דווקא באמצעות פעילות יומיומית עם חברים. המחקר מגלה קשר ישיר בין פעילות חברתית לבין נטייה מופחתת לאובדנות - כמאמר חז"ל: או חברותא או מיתותא. אם אתם מתבגרים ומרבים לגלוש בפייסבוק כדאי שתדעו כי המחקר מגלה ששהות של מתבגר לבד ואף תוך כדי פעילות כמו קריאה או גלישה באינטרנט מגבירה את הנטייה לאובדנות ומביאה לתוצאות כמעט זהות לשהות חסרת מעש.

בעקבות תוצאות המחקר ד"ר אביעד וצוות החוקרים מהמרכז האוניברסיטאי באריאל ימשיכו את מחקרם וינסו להתחקות אחר ההשלכות של תחושת המשמעות על חיינו.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il