מה עושים עם הלחץ הזה?

לחץ עשוי להיות חיובי, אך פעמים רבות הוא מאיים ומגביל, מביא לירידה בערך עצמי ולבלבול גדול. אז מה עושים כדי להרגע? מדריך

חדשות כיפה אודליה מימון 07/02/13 12:07 כז בשבט התשעג

בדור האינטנסיבי שלנו, נדמה שהלחץ הוא חלק מהתמודדות של כולנו כמעט.. יש פעמים בהם הלחץ הוא דבר חיובי המקדם אותנו לעשות, לפעול ולהתאמץ. אך עם זאת יש פעמים לא מעטות בהם הלחץ מאיים עלינו, מגביל, חוסם ואף מביא לירידה בערך עצמי ולבלבול גדול. אז מה עושים עם הלחץ הזה?

מי מאתנו לא מכיר את הסיטואציה שבה רגע לפני שיעור, מבחן, ראיון או פגישה, אנו נתקפים בלחץ. "איך יהיה?" או "מה יהיה?", "ואם לא יילך לי?", "ואם לא אצליח?". אט אט (או מהר מהר....) צפות ועולות מחשבות שליליות שמאיימות עלינו ומעניקות את התחושה שאנחנו אבודים. שאנו כבר לא יודעים דבר.

רונית, מדריכת התעמלות מוצלחת סיפרה כי על אף הניסיון שלה, השבוע גם היא נתקפה בלחץ רב. בתחילת המפגש הראשון של קבוצת מתעמלות שנפתחה, היא הרגישה שאחת המשתתפות בוחנת אותה ללא הרף. המשתתפת אף העירה ונתנה ביקורת רבה על אופן העברת החומר ועל התרגילים. באמצע המפגש רונית מצאה את עצמה בלחץ גדול. עלו בתוכה מחשבות רבות של: "מה אני עושה פה בכלל?" וגם "אני לא מצליחה, אני לא יודעת...", תחושות בלבול, מתח, וחשש גדול מאי הצלחה מילאו את ליבה. "מזל שהייתה להן הפסקת שתיה באמצע" היא תיארה. "עשיתי הרפיה קצרה, הזכרתי לעצמי שיש בתוכי את הידע, שיש לי ניסיון, ושאני יודעת, שאני יכולה. דיברתי אל עצמי עד שחשתי שמשהו בתוכי נרגע. חזרתי לקבוצה, היה יותר טוב, אך עדיין חשתי כי אימון זה לא היה מוצלח במיוחד...".

בדור האינטנסיבי שלנו, נדמה שהלחץ הוא חלק מהתמודדות של כולנו כמעט. עומס המטלות, המשימות, הצרכים, ההתמודדויות הרגשיות והתפקודיות שלנו, מביאים אותנו למצבים של לחץ. יש פעמים בהם הלחץ הוא דבר חיובי המקדם אותנו לעשות, לפעול ולהתאמץ. אך עם זאת יש פעמים לא מעטות בהם הלחץ מאיים עלינו, מגביל, חוסם ואף מביא לירידה בערך עצמי ולבלבול גדול.

תחושת הלחץ נוצרת במצבים בהם נדמה לנו כי הדרישות מאתנו הן גדולות מהכוחות שלנו. כאשר אנו חשים כי איננו מסוגלים לעמוד במצופה מאתנו, אנו עלולים להיכנס ללחץ ולמתח. מחקר מעניין שנעשה לפני שנתיים מצא כי מנכ"לים של חברות גדולות סובלים רבות מתחושת הלחץ. 40% מהם דיווחו על נדודי שנה עקב הלחצים בעבודה, 24% על בעיות אכילה, 17% על קשיי נשימה, ועוד רבים מהם שדיווחו על חרדות ממשיות בעקבות הלחץ לספק את התוצאות הכלכליות המצופות מהם.

עם כך מסתבר, שאף אחד לא מוגן מפני מצבים של לחץ... הרצון להצליח, להספיק, להיות טובים ומוערכים, עלול להביא גם למצבים של לחץ וחרדה מפני אי הצלחה.

עם זאת, תחושת הלחץ גובה מאתנו מחירים. היא מביאה לירידה ביכולת התפקודית והמחשבתית שלנו. איבוד זיכרון נקודתי, קושי בחשיבה לוגית, הזעה, גמגום, ומחשבות שליליות אודות עצמנו, הם חלק מהתופעות המתלוות לעיתים ללחץ.

אז מה ניתן לעשות, כיצד ניתן להתמודד ולהירגע?

ראשית כל - נשימה. כשאנו מזהים את תחושת הלחץ מתפתחת בתוכנו, זה הזמן לנשום. לאט, במתינות ועמוק. נשימה ועוד אחת ועוד. החמצן שאנו מכניסים מרגיע את הגוף, את המוח ואת הנפש. כדאי גם לעצום עיניים, להתחבר פנימה ועם הנשימה להרפות ולהירגע.

שנית - משפטים של עידוד, חיזוק ואמון בעצמי. "אני יכולה", "יש בי את הכוח", "הכל בסדר", "אני יודע את הדרך", "הידע נמצא בתוכי", או כל משפט אחר שמחזק, מעודד ונותן כוחות. אפשר להיזכר גם במשפטים שאנשים אחרים אמרו לנו אודותינו, העיקר למצוא את אלו המחזירים את הביטחון והשלווה.

שלישית - במצבי לחץ ואיבוד הביטחון, התמיכה החברתית או המשפחתית יכולה להקל. שיתוף בתחושות ומילה חמה של אדם קרוב, יכולים להחזיר את הכוחות. זה הזמן להתקשר לחבר טוב ולקבל הקשבה, עידוד ואהבה.

מעבר לכך, לכל אדם ישנם התחומים האישיים שמרגיעים אותו, ומפחיתים לחץ. יש אנשים שמוזיקה מרגיעה אותם, יש אנשים שמקלחת יכולה לסייע ולהרפות, יש כאלה שהספורט הוא המאפשר להם להירגע ולשחרר, האחרים ציור, כתיבה וכדומה.

ולסיום, בין אם אנחנו מהאנשים שנלחצים לעיתים קרובות, ובין אם אנו נמנים על אלו שהלחץ תוקף אותם לעיתים נדירות, חשוב לזכור, כי לחץ הינו תגובה טבעית של הגוף, ואין צורך להיבהל מכך. זה בסדר ונורמלי.

ננסה לנשום, לחייך, להכיל את עצמנו, וכמובן להתפלל לה' הטוב שירגיע, יחזק ויסייע.

הכותבת הינה מנהלת מרכז "אוצרות פנימיים", מטפלת זוגית ואישית, מנחת קבוצות ומרצה. לתגובות: otsarpnimi@gmail.com