כדי להקשיב לא צריך לשמוע

היא לא הומצאה, אינה שפה אוניברסלית ולא מדובר בפנטומימה. לקראת יום ההתרמה הארצי שארגוני החרשים: כמה דברים שלא ידעתם על שפת הסימנים

חדשות כיפה גלי איגלברג 24/03/14 14:24 כב באדר ב'

כדי להקשיב לא צריך לשמוע
mikebaird-cc-by, צילום: mikebaird-cc-by

שפת סימנים לא הומצאה

שפת הסימנים לא הומצאה באופן מלאכותי, אלא נוצרה באופן טבעי, כפי ששפות מדוברות מתפתחות באופן טבעי. בכל קהילת חרשים, ואפילו בקהילות קטנות מאוד, מתפתחת שפה. שפת הסימנים העיקרית בישראל נוצרה עם התהוות קהילת החרשים בארץ והושפעה משפות הסימנים השונותשהביאו עמם גלי העלייה השונים.

שפת הסימנים אינה שפה אוניברסלית

שפה מתפתחת באופן טבעי וכל חברה מפתחת שפה משלה. שפות הסימנים אינן שונות משפות מדוברות בעניין זה.בכל קהילת החרשים מתפתחת שפה ייחודית לקהילה.שפת הסימנים בישראל נקראת שפת הסימנים הישראלית (ולא שפת סימנים עברית). גם בישראל, יש גם שפת סימנים רוסית, שפת סימנים ערבית וכו'.

שפת הסימנים אינה פנטומימה

שפת סימנים היא שפה עם דקדוק משלה השונה מהדקדוק של השפה הדבורה.
שפות מדוברות מורכבות מהגאים (אוסף צלילים של השפה) והאותיות הן הייצוג הגרפי של הצלילים. בשפת הסימנים יש גם יחידות כאלו- תבנית כף היד, מיקום הסימן ואופי התנועה של הסימן. באמצעות מרכיבים אלו ניתן לבנות את כל הסימנים בשפה כפי שבשפות המדוברות העיצורים והתנועות מרכיבים את כל המילים בשפה..

רכישת שפת הסימנים

ילדים אינם לומדים את שפת האם שלהם אלא רוכשים אותה תוך יחסי גומלין עם הוריהם ועם אנשים נוספים בסביבתם. תינוק הגדל בבית שבו מדברים בשפה מסוימת (כגון, עברית, אנגלית, שפת סימנים ישראלית וכו') ירכוש שפה זו באופן טבעי.

שפת הסימנים היא שפה דינמית ומתפתחת

שפת הסימנים מתפתחת מתוך צרכי הקהילה כמו כניסת סימנים לשוניים למושגים הקשורים לטכנולוגיה: ווטסאפ, הודעות במכשיר הנייד וסקייפ. כמו כן, קיים שימוש בשפה במגוון רב יותר של מצבים כגון בבתי-הספר, באקדמיה ובתקשורת. יש כיום סימנים לרבות מהמדינות כמו אריתריאה, קמבודיה ויטנאם.

גלי איגלברג היא מתורגמנית ורכזת תקשורת במכון לקידום החירש-המכון מעודד ומסייע לקויי השמיעה להמשיך ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה. כיום כ- 400 הסטודנטים לקויי השמיעה לומדים בליווי המכון לקידום החרש.

לתרומות ניתן לסמס את הספרה 10 למספר 2050

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן