ילדים יקרים, לא הגעתם מהחסידה

התורה בכתב ושבע"פ לא חסכו מאיתנו, בגלל ענייני צניעות, סוגיות חשובות הלכתית ורעיונית. אז למה מה שטוב לתנ"ך, רע לחמ"ד? דעה

חדשות כיפה עינב מייזליש-גתי 03/09/13 17:55 כח באלול התשעג

ילדים יקרים, לא הגעתם מהחסידה
o5com-cc-by, צילום: o5com-cc-by

החסידה הגיעה לביקור בבתי הספר הממלכתיים דתיים. החסידה של הבורות ושל הבערות.

רבים מתלמידי כיתות ז'-ח' שבגופם מתחילים להתעורר שינויים בריאים וטבעיים, לא ילמדו בצורה מסודרת יותר על אחת המערכות המרתקות, החשובות והמרכזיות בגופם.

הסתרת המידע מהתלמידים, לא תהפוך את הנושא לצנוע יותר או מתאים יותר ל"רוח" הממ"ד. הסתרת פרק הרבייה תהפוך אותו מנושא טבעי לנושא אסור שיש להסתיר. מנושא שאפשר לדבר עליו בחופשיות ולשאול שאלות את האנשים הנכונים, קרי הצוות החינוכי,לנושא שמדברים עליו בסתר ומחפשים עליו מידע במקורות הלא נכונים. כי הנושא יעלה.ושלא יהיו לראשי החמ"ד ספקות בעניין. נער או נערה מתבגרים, יתעניינו במתחולל בגופם ואוטוסטראדת המידע האינטרנטית הנגישה לכל, תספק תשובות. אבל אולי לא התשובות שהיינו רוצים שילדנו יקבלו.

בכיתה ז-ח הלימוד והדיון בנושא מין ומיניות עדיין מתחילים ממקום תמים. ממקום שעדיין כמעט ולא התקלקל מהוולגריות והמתח שמלווה לעיתים את השיח המיני. וכדי שהנושא ימשיך מאותו המקום- הטבעי, הנכון והלא מקולקל ראוי שיכוון בידי אנשי חינוך. ראוי שהאמונים על חינוך ילדנו לא יטמנו את ראשם בחול וישלו את עצמם שנושא הרבייה,מערכות הרבייה והמין לא יתעורר אם לא נעורר. נהפוכו, ראוי בעיניי שפרק הרבייה בחטיבות הביניים יהפוך לקרש קפיצה עבור המחנכים לדון בסוגיות המתעוררות אצל התלמידים, בסוגיות שהם עסוקים בהם ולעיתים אף מטרידות אותם באין מענה ראוי.

התורה בכתב ושבע"פ לא חסכה מאיתנו בגלל ענייני צניעות סוגיות חשובות הלכתית ורעיונית. ההפך הוא הנכון. פרשת העריות מפורטת ופרטיה מדוקדקים. סוגיות תלמודיות רבות וחשובות דנות בפרטי פרטים. האם אליבא דרשי החמ"ד נבקש מילדינו לעזוב את בית הכנסת בזמן הקריאה בתורה של הפרשות הללו? ואולי נדלג עבורם על סוגיות תלמודיות "בעייתיות"?

אי אפשר לדון במחיקת חלקים מתוך תכנית הלימודים, בלי לדון בהשלכות הלימודיות על ההחלטה הזו. הרבייה בעולם הצומח ובעולם החי היא תנאי לקיום החיים ועל כן הינה סוגיה בסיסית, מרכזית וחשובה בלימוד הכולל של מערכות ביולוגיות באשר הן. אנרגיה רבה מושקעת בעולם הסובב אותנו בהתרבות והעמדת צאצאים. למעשה מהבחינה הביולוגית הן בעולם הצומח והן בעולם החי, מרבית האנרגיה מווסתת להישרדות המין. כן, גם בביולוגיה של המין שלנו Homo sapiens, מערכת הרבייה המינית הינה מרכזית, חשובה והבנתה קשורה בהבנה הכוללת של מערכת החיים האנושית. צינזור מכוון של חלקים מסויימים במערכת המופלאה והסבוכה הזו, תגרום לדעתי לחוסר הבנה בסיסי ותחילתו של תהליך בורות ובערות כפי שאנו עדים לו בשנים האחרונות בחברה החרדית.

אני קוראת למינהל החמ"ד להתנער מהמגמות המסוכנות של צינזור והעלמת חלקים מספרי לימוד. הילדים בחינוך הדתי זכאים לקבל חינוך מקיף ומלא בכל תחומי הידע הנדרשים, ובכלל זאת בהכרת עולם הטבע והחינוך המיני. הוצאת חלקים אלו מספרי הלימוד תגרום לא להגברת הצניעות אלא להפך, ליצירת ספקות אצל הילדים באשר למידת הרצינות והיושר של בית הספר וספרי הלימוד.

לא ניתן להסתיר את המדע והלימודים הכלליים, וזו אינה דרך התורה. במקרים בהם יש נושאים דורשים התייחסות דתית וערכית, יש להציג אותם בצורה ברורה ומדויקת, תוך ליווי בהסברים המתאימים, והפנייה לערכי הצניעות האמיתית ולדרישות ההלכה בנושא.

מורי החמ"ד ידעו עד עתה להשתמש בספרי הלימוד ולהנחילם בצורה רגישה, ערכית ואחראית,לילדינו, וכך גם הדבר צריך להיות.

הכותבת הינה ד"ר לביולוגיה, חברת תנועת ”נאמני תורה ועבודה“