חשיבות העברת המסורת לדורות הבאים

כיצד אני משפיע על עיצוב הדור הבא? * המסורת מהווה ערך משמעותי בעולמם של רבים, רק כך הם נחשפים לאמונה היהודית.

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג


"אבטליון אומר, חכמים, הזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל."

משנתנו מלמדת עד כמה עלינו להיות זהירים בבואנו לעסוק במסורת. המשנה מזהירה את החכמים: עליכם לתת תשומת לב לדבריכם, זאת כדי להימנע מתקלות חמורות. דווקא בשל מעמדכם עליכם להזהר מהתבטאויות לא בהירות שמא ישמעו אנשים שאינם יראי שמים (מים הרעים) את דברי חכמים, יבינו אותם בצורה מעוותת וימסרו לדורות הבאים אחריהם מסורת משובשת. ואכן, המסורת היא דבר עדין ומיוחד שכל טעות או שיבוש בה משנה את פניהם של דורות רבים.

המשנה מסייעת לנו להבין עד כמה גדול תפקידנו. אנו צריכים לדעת שכל מעשה אותו אנו עושים משפיע על עיצוב הדורות הבאים. הצורה שבה אב נוהג בזמן סעודת השבת תשפיע על סעודתם של נכדיהם. מי שמחליט לעמוד או לשבת בקידוש, לשיר פיוט זה או אחר, לנגן ניגון או לבחור בנוסח תפילה מסוים, משפיעה על הדורות הבאים.
לחלקים רבים בחברה הישראלית מגיעים ערכי הנצח של העם בזכות המסורת. בהתנהגותנו אנו מניחים את התשתית לדורות הבאים. אנו מניחים שינו כנושאי מסורת התורה שבעל-פה וכמי שמהווים את הדור הבא.