"ועל חטא שחטאנו לפניך באמירת "מה, אין לך ווצאפ ?!"

הבה נניח את הבעיה האמתית על שולחן העבודה ולא נשלה את עצמנו שהבעיה מסתכמת ב´תכנים לא ראויים וסכנות ברשת´. נכון, הפתרון לא קל. נצטרך לייצר אותו בעצמנו, כי הוא לא נמצא בחנות האפליקציות. הרב נתן שליו בוידוי עדכני לימים נוראים

חדשות כיפה הרב נתן שלו 06/09/16 17:31 ג באלול התשעו

"ועל חטא שחטאנו לפניך באמירת "מה, אין לך ווצאפ ?!"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

על חטא שחטאנו לפניך בחוסר פניות לאשתי / לבעלי בגלל התעסקות בסמרטפון

ועל חטא שחטאנו לפניך בירידה בזמן איכות משפחתי בגלל שכל אחד לא יוצא מהסמרטפון שלו

על חטא שחטאנו לפניך בהתעסקות מיותרת בסמרטפון גם על חשבון משימות חשובות יותר

ועל חטא שחטאנו לפניך בריקנות פנימית

על חטא שחטאנו לפניך בשליחת ברכה ליום הולדת באמצעות הודעת ווצאפ במקום שיחה אמתית

ועל חטא שחטאנו לפניך באמירת "מה, אין לך ווצאפ ?!"

על חטא שחטאנו לפניך בהישאבות לעולם וירטואלי, חיצוני

ועל חטא שחטאנו לפניך ביצירת תלות נפשית בסמרטפון ובמכלול הריגושים שהוא מספק

על חטא שחטאנו לפניך בהפיכת כלי עבודה יעיל לאמצעי סיפוק ריגושים

ועל חטא שחטאנו לפניך בהסחת הדעת מהחיים האמתיים

על חטא שחטאנו לפניך בחוסר פניות לעצמי

ועל חטא שחטאנו לפניך בהתרחקות מעצמי

תרבות השימוש בסמרטפון בישראל מאופיינת כ"גלישה ללא הפסקה". בהשוואה לשאר מדינות העולם, ישראל ממוקמת במקום הראשון במספר שעות מסך ביום. תרבות השימוש האין סופי מוחקת את החלוקה הטבעית שבין החוץ לבין הבית, מכרסמת ב'רשות היחיד' האישית והמשפחתית, וההשפעות מופיעות במישור האישי, החברתי, הזוגי והמשפחתי.

תרבות השימוש האין סופי הופכת את המשתמש ליותר רגיש להתראות וצפצופים של המכשיר, ופחות רגיש לסובבים אותו. ההישאבות הקבועה והאינטנסיבית לסמרטפון מרחיקה את האדם מעצמו, משכיחה ממנו את חלומותיו ואת רצונותיו.

לענ"ד, זוהי הבעיה העיקרית.

נושא הסינון מפני חשיפה לתכנים לא ראויים, ודאי חשוב מאוד. גם תופעת ההתמכרות לאינטרנט ולתכנים לא ראויים, היא תופעה נוראית והרסנית. אך אלו הם נקודות הקצה של התופעה הרחבה המתוארת לעיל.

אם אנו, המבוגרים, מחוברים לסמרטפון מקימה ועד שנה, בארוחות, בפגישות ובשעות איכות משפחתיות, וגם בשעה שהילד מדבר אתנו ומצפה לתשומת לבנו אנו עלולים להיות מוסחים על ידי התראה של הסמרטפון - אז אנו צורבים בתודעתם של ילדינו, הטהורים והתמימים, שהחיים האמתיים הם שם, בתוך הסמרטפון. הסמרטפון יוכל להיות כשר ומאושר על ידי כל וועדות הרבנים ומסונן בכל מיני סינונים - אבל הוא שולט בנו, מסיח את דעתנו מעצמנו ומהסובב אותנו, מכלה לנו את שעות הפנאי, ומונע מאתנו להיות לבד עם עצמנו. עבור הדור הצעיר שנולד לתוך עידן הסמרטפונים, מושגים כמו 'התבררות פנימית' 'הקשבה לקול הפנימי' 'התחברות לרצונות העמוקים שלי' - יהיו מושגים אמורפיים, לא מציאותיים ולא רלוונטיים.

ומכאן תצא קריאה, לרבנים ומחנכים, הוגי דעות ולכל אדם החפץ בחיים באשר הוא.

הבה נציב את הבעיה האמתית על שולחן העבודה. לא נשלה את עצמנו שהבעיה מסתכמת ב'תכנים לא ראויים, אלימות וסכנות ברשת', ופתרונה הוא הסינון לרמותיו השונות, ובקרת הורים. הבה נתמודד עם הבעיה העיקרית: איך מסגלים לעצמנו תרבות שימוש שפויה ומאוזנת, שיודעת להשתמש בסמרטפון לטובה, בצורה שהוא מועיל לחיים ולא לוקח אותם בשבי. איך 'מגדירים מחדש' את מקומו של הסמרטפון בחיינו. והפתרון לא קל, נצטרך לייצר אותו בעצמנו, כי הוא לא נמצא בחנות האפליקציות. צריך לפתח שיח משמעותי, שמעמיד את החיים האמתיים במרכז, מקדם נורמות מאוזנות של שימוש בסמרטפון, וגם מפתח כלים מתאימים.

ולהבהרה אדגיש: אינטרנט מסונן הוא מחויב המציאות, ואין כוונת הדברים להמעיט בחשיבות הסינון, חלילה. הנזקים וההשלכות של חשיפה לפורנוגרפיה מפורסמים וברורים, גם מהזווית תורנית וגם מהזווית חילונית. וכך גם לגבי אלימות ותופעות אחרות ברשת. כוונת מאמר זה להצביע על הבעיה העיקרית והשורשית, שהיא מקומו של הסמרטפון בחיינו.

* הכותב הוא רב הישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת חיים של טובה, עמותה המסייעת למשפחות המתמודדות עם משברים נפשיים וזוגיים

(צילום: באדיבות המצלם)