וחי אחיך עמך

ברצוני להעלות על הפרק סוגיה כאובה, והיא הקושי של בחורים ובחורות בעלי מגבלות גופניות, למצוא בן או בת זוג, במגזר שלנו הדתי-לאומי...

חדשות כיפה י.צ. 16/06/03 00:00 טז בסיון התשסג

"אולי יש לך מישהי בשבילי"? אני פונה למכר שנראה לי שבאפשרותו לעזור. "אבל לך יש מגבלה" אומרים לי. "יש בעיה נו מה לעשות" ואני תופס את עצמי שלא להתפרץ. (הבעיה היא בעצם שלכם שאתם חושבים שיש בעיה). הרי צליעה ברגל איננה צליעה בשכל. לא צריך לפסול על הסף והכי גרוע זה ללכת על-פי סטיגמות, כי יכול להיות שיהיה בחור צולע, אבל הוא בחור מצוין וזה ודאי עדיף מבחור בעל אופי לא טוב.

כל הפניות לשדכנים מסתכמים באותה אמירה " אם יהיה משהו מתאים נגיד לך" השנים עוברות והצעות לא מגיעות. מספר השדכנים שלקחו על עצמם להתעסק עם אנשים בעלי מגבלה הוא זעום, והרי למה להם להכניס ראש בריא למיטה חולה. קשה להתמודד עם "הסטיגמות" עם הדעות הקדומות ועם הקיבעון. בנוסף, לאחר שבמאמצים מרובים בעל המגבלה הצליח להגיע להישגים בלימודים ומעורב בחברת בריאים, כשהעניין מגיע לשידוכים הוא צריך לחזור ולחשוב במושגים של נכה וזה דבר קשה מעין כמותו. "רד מבחורות בריאות אומרות השדכניות, בשביל מה לך להכניס ראש בריא למיטה חולה? מה אתה צריך שהיא תרחם עליך ותשדר לך עליונות והכל יתפרץ במריבה הראשונה? ואח"כ יתחילו ההורים שלה!" גם בחורה בריאה יכולה להכיר בחור שיש לו מגבלה קלה? הרי אם חז"ל אמרו " נחת דרגא ונסיב איתתה" תרגום רד דרגא ( הורד קצת מכבודך ונשא אישה) אותו דבר לגבי הבחורה. מדוע שבחורה בריאה לא תסכים להכיר בחור עם מגבלה חיצונית? יש לקרוא לצעירים/ צעירות לא לפסול על הסף בן-זוג עם מגבלה חיצונית (אני יודע שאצל חלק זה כבר כך). בתחילה זה אולי מרתיע אבל כשמכירים את הבחור לעומק על תכונותיו הטובות זה יכול לעבור. מדוע שבחורה רגילה לא תוכל לנהל קשר יפה ושוויוני עם בחור מעט מוגבל. מתוך שוויוניות וללא רגשות עליונות וחמלה? הרי אם הקושי הוא בעיקרו טכני, ניתן להתגבר על כך, וודאי שלא מנתקים או לא מתחילים בגלל קושי לתלות תמונה או להחליף מנורה. (גם גברים רגילים לא מחליפים לפעמים מנורה בבית מתוך עצלות). מקסימום הבחורה תעזור לבחור לטפס בעליות. (אדרבה התמודדות שכזו יכולה להדק את הקשר ביניהם לקראת החיים המשותפים). להכיר בן-זוג קשה לכולם בחברה שלנו, על אחת כמה וכמה לאנשים בעלי מגבלה. ודומני שאצל הבחורות הבעיה קשה אף יותר.

ברצוני לפנות בקריאה נרגשת לרבני הציונות הדתית שירתמו לנושא זה ויעזרו לבחורים ובחורות בעלי מגבלה להכיר. ניתן לארגן שבתות לפנויים פנויות בעלי מגבלה ( ואני מוכן לעזור). חשוב לארגן רשימות של פנויים ופנויות בעלי מגבלה, כדי שיוכלו להכיר ביניהם. אולי אנשי חינוך או רבני " צוהר" מתאימים לנושא זה, או גופים אחרים כמו ארגון " ישפה" וכדומה.

ייתן ה' ונזכה להקים בתים נאמנים בישראל " ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה הוא מתקבל".

לתגובות כתובת האימייל שלי היא: yossiz5@walla.co.il

י.צ. ( השם המלא שמור במערכת).