הרב אייזמן: ספרי האזרחות סותרים לעתים את ההלכה

בהתייחס לצנזור ספרי הלימוד באזרחות בחלק מבתי הספר הדתיים, טוען ראש רשת "צביה" ו"נעם": על המחנכים להבין את המורכבות, חלק מהחומר עומד בסתירה עם דעת תורה

חדשות כיפה אורי פולק 19/06/11 19:24 יז בסיון התשעא

הרב אייזמן: ספרי האזרחות סותרים לעתים את ההלכה
אתר נעם-צביה, צילום: אתר נעם-צביה

"קיימת בעיה עם ספרי האזרחות ותוכנית הלימודים לבחינה הקיימת באזרחות. לא אחת עומד החומר הלימודי בסתירה עם ההלכה - ועל המחנכים לתת את דעתם על כך" - כך אומר היום (א') לכיפה ראש רשת "צביה" ו"נעם", הרב איתן אייזמן, בהתייחס לדיווח על צנזור ספרי הלימוד באזרחות בכמה וכמה בתי ספר במערכת החינוך הדתית לאומית.

כפי שדווח בכיפה, בימים האחרונים מתחוללת סערה במסדרונות משרד החינוך בעקבות מה שנראה כצנזור של ספר באזרחות באחד מבתי הספר הדתיים בישראל. ברשת החברתית "פייסבוק" מופצת לאחרונה תמונה של ספר לימוד באזרחות, עליו נבחנים התלמידים בבחינות הבגרות, כשבשער הספר מודבקת אזהרה המפרטת כי התכנים בספר - אינם נכונים.

בפנייה אל התלמיד נכתב כי "החומר הכתוב בחוברת זו, נכון וראוי עבור בחינת הבגרות באזרחות. אולם דע, כי ברובו של החומר, אין הוא תואם כלל לאמת. האמת היחידה בעולם נקבעת על ידי תורתנו הקדושה, שניתנה לעם ישראל על ידי בורא עולם". זהותו של בית הספר אינה ברורה ומבדיקת כיפה עולה כי במשרד החינוך לא מכירים את המהלך, שככל הנראה התקבל על דעתו של הסגל החינוכי באותו מוסד.

בשיחה עם כיפה מסביר הרב אייזמן, האחראי למעשה על הרשת, כי הוא איננו מכיר את המהלך - אך מבחינה עקרונית הוא מבין את התנהלות המחנכים. "בסופו של דבר, התלמיד עומד מול מציאות בה הספר מתייחס לכך שפקודת לגירוש יהודים היא פקודה חוקית, כשהוא יודע שרבותיו פוסקים אחרת. הוא תוהה כיצד אוסרים על יהודים עם צמידים של "גוש קטיף", בשם החוק, מלהכנס אל רחבת הכותל המערבי. המציאות הזו יוצרת בעיה עבור המחנכים, הנדרשים להתמודד עם המורכבות - מחד להכין את התלמידים לבגרות ולהסביר להם את חשיבות שמירת החוק, אך מאידך להבין את ההסתייגות מחלק מהנושאים המובאים בתוכנית הלימודים", מסביר הרב אייזמן.

לדבריו, במערכת החינוך אמורים לפרסם בקרוב ספרים שונים כחלק מלימודי האזרחות, שלדבריו "ראויים יותר ומתאימים יותר עבור התלמידים". הוא מציין כי "כרשת חינוכית, לא גיבשנו תפיסה מסודרת ביחס ללימודי האזרחות, אך ברור שעל המחנכים להבין את מורכבות הדברים ולהדריך את תלמידיהם בהתאם לשמירת החוק, יחד עם ההבנה של דעת תורה וקבלת דברי הפוסקים".