הישרדות - גרסת ראש השנה

ראש השנה מביא עמו רוח רעננה, אך עבור חלקנו תקופת החגים היא סיוט מתמשך. אודליה מימון עם שלל עצות: איך לשרוד את הסעודה המשפחתית בשלום

חדשות כיפה אודליה מימון 20/09/11 16:46 כא באלול התשעא

החגים בפתח. ראש השנה, סוכות המפגשים המשפחתיים, החברתיים... נדמה לי שכולם שמחים ומתרגשים, ואילו רק אני... מחכה כבר לחודש חשוון! מחכה שהכל כבר ייגמר, שהסעודות והחגיגות כבר יהיו מאחורי. כל כך קשה לי!

"קשה לי להיות הרווקה היחידה סביב שולחן החג, כשכל האחים והגיסות שלי יושבים עם בני זוגם, ואפילו אחי הצעיר, בקושי בן 23 כבר חוגג שנה לנישואיו. כן, קשה לי!" (ר, בת 32)

"קשה גם לי לראות את כל ההורים במשפחתי יושבים וצוחקים עם ילדיהם החמודים, ואילו אני ובעלי, עוד שנה, ועוד שנה- כבר שש שנים לבד. עוד ממתינים לילד". (ג, בת 28)

"וגם לנו קשה. קשה מאוד. לראות איך הילדים הקטנים של כולם גדלים ומתפתחים, מדברים, אוכלים וצוחקים. ואילו הבן שלנו, שסובל משיתוק מוחין, בקושי זז, בקושי אוכל, בקושי בקושי..." (י, ט בני 30).

החגים הבעל"ט, עם כל ההתרגשות והשמחה המרובה שבהם, פעמים רבות מציפים אצל חלקנו את אותן נקודות חסרות, כואבות בחיינו. דווקא המפגש המשפחתי עם כולם מדגיש את מה שיש לאחר, ולי אין. ולא פלא שהרבה אנשים מחכים כבר שהחגים יעברו. אבל אולי- אולי בכל זאת, אפשר גם אחרת?

לפני כמה שנים עבדתי עם משפחות שכולות, החגים עבורם זו התמודדות קשה מנשוא. החיסרון בולט כל כך ומכאיב דווקא בימי החג המרוממים. ובכל זאת, לפני כמה שנים בערב חג התקשרה אלי אמא יקרה וסיפרה לי על ההחלטה שלה לשנה החדשה:

"כל שנה החגים עוברים אצלנו בתחושת כאב ומחנק אחד גדול. השנה בעלי ואני החלטנו לעשות שינוי. החלטנו לחגוג ולשמוח בחג- על מה שיש! ועם מה שיש! יש לנו עוד שלושה ילדים בריאים ומתוקים ואיתם אנו הולכים לשמוח! אי אפשר שהחגים יהיו לנו ולילדים לסבל. זה פשוט לא הגיוני. אנחנו החלטנו לשמוח, להודות ולשיר על מה שב"ה יש!!".

לאחר החג התקשרתי לאמא היקרה שסיפרה לי בשמחה: "הילדים כבר מחכים לחג הבא... הם אמרו שמזמן לא הייתה כזו אווירה טובה בתוך המשפחה".

כולנו מתמודדים עם קושי מסוים בחיינו. לאחד הקושי יותר גדול ולשני פחות, אך לכל אחד יש את "החבילה שלו", את הניסיון, ההתמודדות, והאתגר האישי בחייו. עם זאת, יחד עם אותה "החבילה", יש לכל אחד מאיתנו גם דברים טובים. זו יכולה להיות זוגיות טובה, הורים תומכים, ילדים מתוקים, אחים ואחיות, פרנסה, בריאות, כישרונות מבורכים ואפילו בגדים יפים וחדשים לחג.

הבחירה בשמחה

דווקא בחגים, כשהקושי עלול לצוף עוד יותר, זה הזמן לבקש, לרצות, לחפש- שיהיה אחרת. אז נכון שזה לא קל, ונכון שלעיתים יותר טבעי לנו ליפול לקושי ולחסרון, אבל אולי דווקא כעת, לקראת השנה החדשה- זה הזמן לנסות להתחבר אל הטוב, להתבונן בו ולרגע קט- לבחור בשמחה.

פעמים רבות נראה לנו שהשמחה היא תלויה במציאות. אם המציאות שלנו טובה וחיובית, אז וודאי שקל יהיה להיות בשמחה. ואם המציאות מורכבת, ההתמודדויות קשות ממילא לא ניתן לשמוח. בפועל אנו רואים שזה לא תמיד כך. ניתן לראות למשל אנשים שמתמודדים עם מציאות דומה ובכל זאת כל אחד מהם מקבל זאת אחרת. יש אנשים שמתמודדים עם מציאויות חיים מאוד קשות ובכל זאת יש בהם אופטימיות ושמחה. ויש אנשים שחיים חיי שפע, ובכל זאת סובלים רבות מדיכאונות וממצבים רגשיים קשים.

ובהקשר אלינו, כשאנו מגיעים אל החג כשמראש אנו חוששים ולוחשים לעצמנו: "וודאי יהיה לי קשה, כואב, מייסר, עצוב וכו", סביר להניח שכך יהיה. אך כשאנו באים אל החג ומנסים לחשוב אחרת, להתרכז במה שכן יש לנו, ובחשיבה ובתפילה שיהיה לנו נעים וטוב, בעז"ה כך יהיה.

חברה רווקה אמרה שבשנים האחרונות, במפגש המשפחתי בחגים היא מתרכזת בשמחה על כך שיש לה אחים ואחיות מקסימים, בזה שיש לה אחיינים מתוקים שכל כך קשורים אליה וגם בכל המחמאות שמרעיפים עליה כולם על האוכל הטעים שהיא מכינה לסעודות... זה עוזר לה ליהנות בחג, לשמוח בו ואפילו לחכות לו!

הרווח שבשמחה

יש פעמים ואנו מצפים שהאחרים ידאגו לשמחה שלנו. יהיו רגישים אלינו, ינסו לשמח, לפנק, לדאוג לנו. אך חשוב שנזכור ונזכיר לעצמנו- מי שאחראי על השמחה שלנו באמת- זה רק אנחנו. כאשר אנחנו מנסים ליום אחד, ליומיים, להתבונן על טוב ה' ולשמוח בכך- הרווח מכך כולו שלנו.

כשאדם נמצא בשמחה הוא עצמו מרגיש יותר טוב. האוכל יותר טעים לו, האנשים יותר חביבים עליו, הבגדים יותר יפים בעיניו, והמציאות כולה נראית יותר טובה ומאירה. השמחה היא מתנה שאנו יכולים בעז"ה לנסות ולהעניק לעצמנו.

ודווקא בראש השנה, שידוע הוא "שכל ההתחלות מראש השנה", זה הזמן למשוך על עצמנו שפע טוב. מחשבה טובה, הודיה על מה שיש, ואפילו שמחה מאולצת שבעז"ה תשפיע ותעורר את השמחה הפנימית.

אז כעת, עצרו רגע את ההכנות ותעשו רשימה של דברים שיכולים להפוך את החגים לשמחים וטובים יותר עבורכם. ובעז"ה כשאנו נעשה השתדלות מלמטה ישפיע עלינו הקב"ה מלמעלה ויחתום את כולנו לשנה מלאה בבשורות טובות, בישועות ונחמות לכולנו.

חג שמח ושנה טובה ומבורכת!

אודליה מימון, עובדת סוציאלית, מחברת הספר "אוצרות פנימיים" יועצת אישית וזוגיות, מדריכת כלות ומנחת סדנאות בנושאים שונים