ההבדל בין להרצות ללדבר

נדב גלעד החל למסור הרצאותמופעים מוזיקלים והוא חושב שזה עדיף מאשר להיות למשל, 'אמור'

חדשות כיפה נדב גלעד 07/11/13 18:33 ד בכסלו התשעד

ההבדל בין להרצות ללדבר

1.

כשפגשתי אותה היא טענה שאני מדבר הרבה. 'כמה אתה מדבר!' היא שאלה ולא המתינה לתשובה. אבל אני עניתי. המון, יריתי, מוחק את סימן הקריאה משאלתה הרטורית. ואתה עוד ממשיך! היא ציינה. ואני, כיהודי המנסה להיות טוב מידיי הקרצתי עוד תשובה לחוסר השאלה במקום להשיב בשאלה. 'כן, אני אכן ממשיך לדבר', עניתי. פה היא ממש התעצבנה. כוס קפה של דייט זה משהו הכולל בתוכו מעבר לנוזל מעופש גם הרבה אמוציות וסמוחטות (כי בטישו לא נעים להריר משהו). לא רציתי שתשפוך את קיטון הרותחין על פניי, אז נדמתי, כמו אהרון בשעתו. וידום נדב, ניסיתי להסביר לעצמי את האקטואליה בראי הפרשה. זה לא עבד לזמן רב. פתאום התחלתי לדבר ולדבר ולדבר. כמה אתה מדבר? היא שאלה עוד פעם, פתאום. אני לא מדבר, אמרתי לה, אני מרצה. מרצה?! היא שאלה. פה שתקתי ואת הדברים הבאים אני מספר רק לכם, שבעת קוראיי המופלאים, בתקווה שהיא לא תקרא אותי.

2.

לפני תקופה ארוכה, בעוונותיי, עברתי קורס מרצים בהצלחה. לא הרמתי כוסית ולא קניתי אפילו רוגלך אחד לציון המאורע. קורס המרצים היה מעין טיפול פסיכולוגי עצמאי ואף פעם לא זיהיתי בחנות המשקאות פציינט ספות שבא לחגוג סיום פגישה עם פסיכולוג, אז שתקתי לגבי זה העניין.

מה שקרה בקורס המרצים הוא, שבאתי ללמוד להרצות וגיליתי שאני כבר יודע איך עושים את זה. לא הופתעתי, מאז היותי, חשדתי שיש בתוכי מרצה. כשהבחנתי בכך שאני מצליח להעביר הרצאה  לאנשים בודדים - פה חשדתי. הקורס מרצים הקנה לי טיפים שווים במיוחד לפיתוח הרצאה, ורבי ומורי שפירגן עד בלי די, פיתח בי בעצם הרבה יותר את הביטחון העצמי מאשר את היכולת, שזה הרבה יותר מהקניית כלים למרצה המתחיל.  הפידבקים שלו יצרו מעין טיפול מחשבתי.  טוב, פסיכולוגי. אמרתי את זה שוב. תבלו. 'אתה ממש לא מרצה מתחיל', הוא אמר לי, 'וכדאי שתפנים את זה'. הפנמתי. כמו תלמיד ממושמע, המפנים את פני רבו בהלכה.

3.

אחר כך ולפני כך הגיעו תקופות של שמחה, כאב ותובנות, חמלה ובאסה. נולדו שם כמה שירים טובים. שמחים ומרגשים. כמו החיים עצמם. עצוב זה עניין של טעם. אתה בוחר להגדיר טעם לא ברור כחמצמץ או חמוץ. שאלה של השקפה. כמו השיר שלי 'בא לי לחבק אנשים', שעומד בצל בין נאיבי לרציני להחריד ועובר דרך כביש ההזיה לכמה רגעים, לכאורה. אבל לא. יש בו הרבה יותר כאב תם וחם על העולם מאשר הומור ואטרקציה. השירים שצמחו במהלך השנים האחרונות שלי נולדו מדברים מדהימים עליהם אני כותב ועורך בימים אלו ספר עליליתי המבוסס על סיפור אמיתי, נוגע ללב, ו"ראשון מסוגו", כמו שאומרים בפירסומות לספרים ב'קול ישראל'. השירים מרגישים יותר מהספר, כמובן. אפשר לשמוע בקול רם את מה שנקרא במבט ראשון כמשהו מעולם בדיוני שאיננו (חרף האמת המרה שאכן כך ארע בחיי, ולא רק בספר).

ספר הוא כמו הרצאה. אתה כותב הכל, הקוראים קוראים הכל, ורק בסופו של ספר אתה מקבל פידבק סולידי, לכל היותר, לעומת מחיאות כפיים וצלצלים, דמעות וייזע הנתונים בעולם המוזיקה הגועש.

4.

כשהתמזגו השירים עם קורס ההרצאות והספר העתידי, נוצרה בעיה להעביר את זה לקהל. האם אני בוגר קורס מרצים בהצלחה או אמן מוזיקלי? תהיתי לעצמי ונשארתי כך, תוהה. בסופו של דבר החלטתי לעבוד בשיטת הסלשים. "להזמנת הרצאותמופעים ייחודיים של נדב גלעד", כתבתי מתחת לטורי ושתקתי. חבר שלי מתן לא הבין מה קורה איתי ומיד הרים SMS כעוס שתוכנו בתרגום לא סימולטני: "הלו, מה זה הדבר הזה?!". הוא התבטא באחד הביטויים הגסים שאין הדעת סובלתן. לא אזכיר את הביטוי בהוויתו מחמת חילול הקודש. מה שכן יוכל הטור לסבול הוא העובדה שמתן, באפטר קללה שלו, שאל אותי פשוט מה פרסום ההרצאותהמופעים האלה אמור להביע? ואיך זה לכל הרוחות שגם אני, איש עיברי בהתלגמות, נפלתי בשיטת הסלשים המודרנית.

אני מוסר הרצאות ומופעים בעניינים מגוונים, מה הבעיה בזה?! תהיתי לעצמי ולא הבנתי כלל מה מתן רוצה בשאלת ה'מה זה אמור' שלו. אז סימסתי לו בחזרה ש'אמור' זה שם של דג. רמז דק שישתוק את אסמסיו ופיו, כדג. המפיק המוזיקלי שלי לימד אותי את בדיחות ה'אמור' לפני יומיים בדיוק ואין כמו בדיחת דג טריה על SMS עייף וחסר בהירות.

התעלמתי מזה שאני שורף במחי סימוס אחד עוד לקוח מרוצה  שלי שלא יזמין הרצאותמופעים שלי לעולם. נו, יש בדיחות יקרות שעולות אפילו יותר מאמור, שהוא, כאמור... שם של דג, שותק.  דג שאף פעם לא יצווח עליי 'כמה אתה מדבר!' דג שמבין שיש לי בפה הרצאותמופעים ולא מטריד אותו הסלש.

 

סטטוס: מדבר.

מצב הלב: היי, שים לב שאתה מרצה, לא מדבר. יחי ההבדל.

 

להזמנת הרצאות ומופעים ייחודים של נדב גלעד: gilinada@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן