הדרכה

בימים אלה, עוסקים חבורה נפלאה של נערים במשימה חשובה ומשמעותית: הדרכה! הם תורמים מעצמם, מזמנם למען החניכים. מה הן התכונות הנדרשות ממדריך?

חדשות כיפה הרב שי פירון 21/12/02 00:00 טז בטבת התשסג



השאלה
אני תוהה.. ומעוניינת לדעת, אלו תכונות נדרשות למדריכה? האם זה מחייב אחת צנועה, שהולכת עם שרוולים שלושת רבעי, חצאית ארוכה תמיד תמיד.. ועוד.. או שמא, הדברים הנ"ל לא הכי חשובים, כלומר, שאלתי די מורכבת, האמת, אלו תכונות דרושות? האם המדריכים מסוגלים לראות בתכונות הפנימיות שלנו, עמוק עמוק ורק אז להחליט? תודה מראש.

התשובה
שלום לך!
אני מבין שסוגיית היציאה להדרכה מטרידה אותך מסיבות כאלה ואחרות. כדי לצאת להדרכה יש צורך בכמה תכונות:
1. ראשית צריך לרצות לצאת להדרכה לא בגלל המעמד ולא בגלל התואר אלא בגלל הצורך הפנימי להעניק מתוכך לכלל. צריך להשתוקק לסייע להפצת אור תורת אמת בכל מרחבי החיים. רק מי שחש בצימאון גדול להשפיע שפע רב, יוכל לעמוד בכל הניסיונות הקשורים בהדרכה.
2. היוצא להדרכה צריך להזדהות עם הרעיונות המרכזיים של התנועה. להיות נאמן לערכיה. להוות אות ומופת בהתנהגותו כמי שמייצג בשגרה את התפיסות המרכזיות של התנועה.
3. אין ספק שהשאיפה לקיום המצוות - בכל התחומים - מהווה תנאי הכרחי כדי להיות מדריך. אכן, אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, אבל השאיפה, הרצון להתקדם בשמירת המצוות, הן באלה שבין אדם לחברו והן באלה שבין אדם למקום מהווה תנאי הכרחי בדמותו של המדריך.
4. אין ספק שמצוות המהוות סמל, מצוות שמי שמקפיד עליהם צריך לוותר על משהוא מחייו או לחילופין מצוות שמי שמקיים אותן - מצהיר כלפי חוץ על אמונתו ותפיסתו הרוחנית, מהוות חלק משמעותי בעולמו של המדריך. שני צדדים יש בהן בהלכות הצניעות מחד - מי שמקפידה עליהן נדרשת לויתור משמעותי. מאידך - מי שמקפידה עליהן מכריזה כלפי חוץ לאיזה עולם היא שייכת. לא ניתן להתכחש לכך שכל המצוות הללו מעידות על העולם שאליו אתה שייך. כולנו זהירים מסטיגמות ואסור להיסחף אחריהן בלא להפעיל שיקול דעת אבל, לא ניתן להתעלם מכך שלגודל הכיפה, לצבעיה, לדוגמא המעטרת ואפילו בצורה שבה היא מוצמדת לראש - יש משום עדות על השתייכותו של חובש הכיפה. שימי לב: "יש משום עדות", זה לא אומר ה - כ - ל אבל זה אומר ה - ר - ב - ה ! ! !
לכן, אין מה לעשות אבל גם לקריטריונים הללו חלק בקביעת דמותו של המדריך. זה לא אומר שאת פחות טובה מאחרות, זה לא אומר שאת פחות מאמינה ורצינית. אבל - מדריך צריך להיות מי שבעצם אישיותו יש קריאה של "אחרי"!
.5. המדריכים שלך, צריכים להיות זהירים בשעה שהם קובעים מי יצא להדרכה. אילו הייתי במקומם, הייתי נועץ במחנכים של הבנות. הייתי מרחיב את מעגל הבירורים כדי לבנות תמונה שלמה. בעיקר בסניפים בהם מספר היוצאים להדרכה קטן ומספר המעוניינים - גדול. אין לי ספק שמדריכייך שואפים לטוב. הם לא רוצים להוציא להדרכה את מי שלא מתאים כיוון שהאחריות על הדור הבא בסניף נתונה בידיהם. ברור שיש טעויות אבל גם ביחס אליהן ניתן לפנות ולהאיר את המציאות מזויות אחרות.
6. אינני יודע אם הבנתי את מה שמסתתר בין השורות בתשובתך. אבל - גם אם לא נכנסת להדרכה, זה לא סוף העולם! זה לא אומר שאת שווה פחות מאחרים, זה לא אומר שאין בך מה שאין באחרים וזה לא אומר שאת לא יכולה ואולי אף חייבת לתרום מכישורייך למען אחרים. יש מספיק תחומים בהם תוכלי להביא את כישורייך לידי ביטוי. חבל שמי שלא נכנס להדרכה, יבזבז את הזמן בהתמרמרות ותסכול במקום ביצירה ובנין.

בב"ח לתו"ע
שי