האם העבודה הזאת לכם?

כיצד תדעו שאתם נמצאים בעבודה הנכונה? ששה קריטריונים כדי לבדוק את מקום העבודה שלכם

חדשות כיפה הרב ד"ר אורי נויבירט 09/07/15 11:32 כב בתמוז התשעה

האם העבודה הזאת לכם?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

תופעה מוכרת היא שאדם עובד בעבודה מסוימת, אך אינו יודע האם העבודה מתאימה לו או שמא עליו לחפש עבודה אחרת או אף לעשות הסבה מקצועית. להלן מובאים מספר קריטריונים אשר יוכלו לסייע לנו לדעת האם אנו נמצאים במקום עבודה שמתאים לנו.

א. עבודה שאין בה צורך

אם האדם מרגיש שבחלק ניכר מהזמן שבו הוא נמצא בעבודה, הוא עושה דברים שאין בהם צורך, אלא רק כדי "להעביר את הזמן" - ייתכן שהוא נמצא במקום עבודה לא מתאים.

אגב, בהקשר לדיני עבד עברי מציין רש"י את האיסור לתת לעבד עבודה שאין בה צורך, ובלשונו: "לא תרדה בו בפרך - מלאכה שלא לצורך, כדי לענותו. אל תאמר לו החם לי את הכוס הזה, והוא אינו צריך, עדור תחת הגפן עד שאבוא" (ויקרא כה, מג).

ב. עבודה שהאדם אינו מסוגל לעשותה

קושי בעבודה הנו לעתים דבר סובייקטיבי. כך למשל: יש אנשים שעבודה משרדית תהיה קשה עבורם, בעוד אחרים יתקשו בעבודה עם ילדים, ויש כאלו שיתקשו להיות בתפקיד ניהולי עם אחריות כבדה, בעוד אחרים יתקשו להיות בתפקיד זוטר ללא הערכה.

ככלות הכול, אם אדם מרגיש שאינו מסוגל להמשיך בעבודה מסוימת, בין אם בגלל קשיים פיזיים ובין אם בגלל לחץ, חרדה או קשיים נפשיים אחרים - ייתכן שהוא נמצא במקום עבודה לא מתאים.

ג. עבודה שהאדם מתבייש בה

אם האדם מתבייש לומר במה הוא עוסק, וממילא כאשר שואלים אותו "מה אתה עושה היום?" הוא מנסה להתחמק (כגון שמשיב: עדיין אין לי תוכניות להיום, ואז השואל מעמידו על "טעותו" ומסביר: התכוונתי מה עיסוקך בימים אלו) או שהוא מוסיף טייטל לעיסוקו (כגון מנהל... רכז...) כדי שישמע טוב יותר - ייתכן שהוא נמצא במקום עבודה לא מתאים.

ד. עבודה שהאדם אינו מצליח בה

אם האדם עוסק בעבודה שבה אין הוא מצליח להביא לידי ביטוי את כישרונותיו, או שהוא חווה כישלונות רבים וחוסר הערכה מצד מעסיקיו - ייתכן שהוא נמצא במקום עבודה לא מתאים.

ה. עבודה שהאדם אינו מאמין בה

אם האדם אינו מאמין במטרות הארגון שבו הוא עובד (כגון איש מכירות שאינו מאמין במוצר שהוא משווק) ואינו רואה חשיבות בעבודתו - ייתכן שהוא נמצא במקום עבודה לא מתאים.

ו. עבודה שבה הזמן עומד מלכת

אם האדם עוסק בעבודה שבה הוא אינו חווה "זרימה" (במובן זה שהזמן עובר מהר), אלא הזמן נדמה לו כעומד מלכת - הוא חש "שהזמן אינו זז" - ייתכן שהוא נמצא במקום עבודה לא מתאים.

בסיום המאמר חשוב לציין, כי הקריטריונים דלעיל אינם מהווים מדע מדויק, וכמובן שלא יהיה זה נכון להחליט על סמך קריטריון אחד או שניים שאנו נמצאים במקום עבודה שאינו מתאים לנו.

יחד עם זאת ניתן להסיק, כי כאשר מרגיש אדם שיש צורך בעבודתו, שהוא מסוגל להתמודד עמה הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית, שהוא גאה בעיסוקו, שהוא חווה הצלחות ומקבל פידבקים חיוביים, שהוא מאמין במטרות הארגון ובחשיבות עבודתו ושהיום עובר לו מהר - אזי הוא יכול לשמוח בחלקו ובעבודתו ולא לחפש מקום עבודה אחר; שכן האויב של הטוב - הוא הטוב יותר.

מחנך ומורה לתלמוד, מחבר החוברת "למה לעבוד?" בהוצאת נאמני תו"ע