"בסופו של דבר - הדתיים אמורים להתנגד למתווה הגז"

ברחבי הארץ התקיימו הפגנות המוניות נגד מתווה הגז המסתמן. חיפשנו את המפגינים הדתיים לשמוע מהם על המאבק הכלכלי שבעיניהם, הוא גם מאבק יהודי. "דתיים אמורים להיות יותר רגישים לעניין החברתי ולמאבק הזה, יותר מאשר מגזרים אחרים"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 15/11/15 16:56 ג בכסלו התשעו

"בסופו של דבר - הדתיים אמורים להתנגד למתווה הגז"
סוכנות TSP, צילום: סוכנות TSP

עשרות אלפי אנשים הפגינו אמש (מוצ"ש) נגד מתווה הגז במוקדים שונים ברחבי הארץ. על פניו, נראה שזו מחאת 'אנשי שמאל, חילונים ותל אביביים'. לא משהו שקשור לציבור הדתי. החלטנו לבדוק מיהם הדתיים שכן השתתפו בהפגה נגד מתווה הגז ומה עמדתם בנושא. בשיחה עם אתר 'כיפה', מספר הרב ארז שחר, רב ומחנך בעיר פתח תקווה, כי בניגוד להנחה הרווחת בקרב הדתיים הוא מתנגד למתווה הגז: "לא מדובר בהשקפה פוליטית שמאלנית. אני באופן אישי, נגד שוק חופשי פראי כמו שמוביל היום נתניהו, ולכן זוהי הסיבה לכך שאני מתנגד. ההפרטות של ההמשלה גורמות להרבה תחלואות בחברה ולפעמים זה מזיק יותר מאשר מועיל".

באשר להנחה כי מדובר בהפגנה ומאבק שמשתייך לצד השמאלי של המפה, אומר שחר "זו נקודה מעניינת, אבל אני חושב שבמגזר הדתי לא מספיק מודעים שיש פה ביקורת עניינית על נתניהו שהיא גם צודקת. גם אם היא מגיעה כביכול מצד שמאל, ובעיניי זה לא קשור לימין או שמאל. בסופו של דבר דווקא דתיים אמורים להיות יותר רגישים לעניין החברתי ולמאבק הזה ולהתנגד לו, יותר מאשר מגזרים אחרים".

גם רואי רביצקי, מנהל עמותת 'היוזמה הדתית לשלום', יצא אתמול להפגין נגד המתווה. לדבריו עיקר ההפגנה לא היתה במאבק נגד ההסכם של מתווה הגז, אלא על האופן בו מתקבלות החלטות במדינה דמוקרטית. "הסוגיות של משאבי הטבע של ישראל, הן סוגיות שיש בהן מקום להתחשבות בעניינים הלכתיים ומחשבתיים דתיים. הממשלה קשובה ללוביסטים של חברה זרה ודואגת לאינטרסים של יצחק תשובה וטייקונים אחרים במקום לאינטרס הציבורי".

(צילום: סוכנות TSP)

רביצקי מצפה כי דווקא אלו שהתנגדו לתכנית ההתנתקות, ימחו נגד מודל קבלת ההחלטות של הממשלה. "גורמים לממשלה הנוכחית להעביר אנשים מתפקידם, ביניהם שר הכלכלה אריה דרעי, כי דעותיהן שונות ואולי מבקשות להעביר חוות דעת נוספת על ההסכם. האינטואיציות הכלכליות שלי תומכות ברגולציה רבה יותר אבל, גם מי שחושב אחרת ממני, צריך להתרעם על זה" מסכם רביצקי.

גם הרב אבינר עמד על ההשלכות ההלכתיות של מתווה הגז המתגבש. במאמר שפרסם באתר כיפה הסביר כי מדובר בדילמה מוסרית כבדה: "מצד אחד אין למדינה לשנות הסכמים עם משקיעים, אין זה מוסרי, אין זה הלכתי, וגם אין זה כדאי - אלא אם כן המשקיע משתמש באוצרות הטבע באופן לא חוקי, לא מוסרי, לא הגיוני". ומנגד, כתב הרב אבינר: "האומה זקוקה לאוצרות הטבע האלה, יש בה עניים ומדובר בסכום עתק - שזו שערוריה מוסרית שהמשקיעים יהנו כל כך ממנו".

"עזבו את ההפגנה במוצ"ש" כתב גיא רולניק, מייסד TheMarker, בדף הפייסבוק שלו והציע לגולשים שלא השתתפו בהפגנה לעלות את הטקסט הבא לפייסבוק שלהם: "אני טיפש שימושי שרואה הכל רק דרך משקפי ימין/שמאל לשמחתם של הטייקונים והפוליטיקאים המושחתים שחוגגים כאן כבר עשור על הכסף שלי, על הפנסיה שלי, השירות הציבורי שלי, הארנונה שלי - עם סיפורי ליכוד/ עבודה/ ימין/ מרכז/ שמאל". אולי באמת הגיע הזמן לדון בנושא בכובד ראש, גם אם זה אומר להיות בהפגנה אחת עם השכן החילוני-השמאלני.