בישיבת "חורב" הרחיקו את הסמארטפונים: "מפריעים ללימודים"

הישיבה התיכונית בירושלים החליטה לאסור על התלמידים להגיע עם סמארטפונים לשטח בית הספר. הסיבה: פגיעה בלימודים וחוסר תשומת לב חברתית. התלמידים, בתגובה, יצאו למחאה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 12/02/13 09:43 ב באדר התשעג

בישיבת "חורב" הרחיקו את הסמארטפונים: "מפריעים ללימודים"
William Hook-cc-by-sa, צילום: William Hook-cc-by-sa

בצעד תקדימי החליטה הנהלת ישיבת ”חורב“ בירושלים לאסור על תלמידי הישיבה להגיע ללימודים עם סמארטפונים, בשל הנזקים החינוכיים שאלו גורמים, לטענת סגל המורים וההנהלה. התלמידים לא התלהבו מהרעיון ויצאו למחאה נגד הנהלת בית הספר, בין השאר באמצעות אתר אינטרנט שהקימו.

ראשיתה של ההחלטה לפני כחצי שנה, עת נקראו הורי התלמידים למפגש עם הנהלת הישיבה, בה התבשרו על ההחלטה החדשה. היו שהתנגדו והיו שתמכו, אך ההחלטה בסופו של דבר אושרה ונכנסה לתוקף החל מיום ראשון שעבר, רגע אחרי שהודעת דוא“ל בנושא נשלחה להורים ולתלמידים.

אלא שכאמור, התלמידים לא אהבו את הרעיון. תלמיד שכבת יב‘ וממובילי המחאה אמר לכיפה כי "בישיבה טענו שהסמארטפונים מזיקים חברתית ולימודית והחליטו פשוט לאסור עלינו להגיע איתם. אנחנו חושבים שטוב יותר שהישיבה תנהג כפי שנוהגת תמיד שכאשר ישנן בעיות - מדברים על זה ומחנכים להתמודדות. הסלולרי הוא כלי ואנחנו מסכימים כי הוא גורם לבעיות אולם מכאן ועד איסור גורף ישנו מרחק רב ומוגזם לדעתנו".

(לא מתנגדים לאייפון, רק לא רוצים אותו בבית הספר. אילוסטרציה)

נציגי התלמידים קיימו פגישה עם ראש הישיבה הרב יצחק דור והשמיעו לו טענותיהם ואף הציבו אלטרנטיבה. הנהלת הישיבה קיימה דיון בנושא אולם החליטה כי לא תקבל את הצעת התלמידים ותמשיך לאכוף את האיסור החדש. התלמידים, מנגד, פתחו אתר אינטרנט שמסביר את עמדותיהם אך הודיעו כי אין בכוונתם להסלים את המאבק. ברצונם, כך הם אומרים, להגיע למתווה אמצע אשר יוסכם על ידי שני הצדדים.

"אנחנו לא הראשונים, ישנם ישיבות ואולפנות רבות שעשו זאת עוד קודם ואנו החלטנו לאמץ ההחלטה עם הניואנסים שלנו", אומר הרב יצחק דור, ראש הישיבה, בשיחה עם כיפה. "אני בעד סמארטפונים ואין לי בעיה עם המכשירים והאינטרנט. שמעתי שהרב וייצמן ממעלות אמר שהאינטרנט זו פלטפורמה למלך המשיח ומחבר את כולם לנקודת זמן אחת ואני מסכים, מדובר בכלי מצוין ונפלא בלי 'אבל'. זו טכנולוגיה טובה ואין לי בעיה שיחזיקו את המכשיר".

ובכל זאת, מדוע אסרתם על התלמידים לעשות בו שימוש בזמן הלימודים?

שמנו לב שישנה בעיה בתחום הלימודי, החברתי והרוחני. בתחום הלימודי איני מתכוון לשיעורים עצמם, כי שם וודאי שלא מקובל לעשות שימוש בכל מכשיר סלולרי. אני מדבר דווקא על ההפסקות. תלמיד שבהפסקה ראשו נמצא בסמאטרפון, אינו פנוי ללמידה, גם אם הוא עושה שימוש טוב וחינוכי במכשיר. הצגנו מחקרים בנושא הזה שבחנו את השימוש בסלולרי בבתי ספר אחרים בעולם - והוכח כי מדובר בחוסר פניות נפשית ללמידה.

”בעיה נוספת היא בתחום החברתי: לא יתכן ששני ילדים ידברו אחד עם השני בפייסבוק שאחד נמצא במסדרון והשני בכיתה שליד. שמנו לב שמערכות חברתיות נפגעו ורצינו לעצור את זה ולהציל הקשר החברתי. אנחנו רוצים שתלמידים יחזרו לשחק כדורסל. הבעיה השלישית היא בתחום הרוחני, זה אמנם תלוי במחזיק המכשיר, אך יש אדם ששולט יותר ויש שפחות וקשה להיכנס לאווירה רוחנית סטרילית כשיש חבר'ה שקשה להם לשלוט על תכני הגלישה“.

אז למעשה הסיבה העיקרית היא תכני גלישה לא רואיים?

”ממש לא, מניתי סיבה זו אחרונה כי היא הכי פחות מרכזית בעיני. האיסור הוא נטו ליצור אי סטרילי של למידה ורוחניות ולהחזיר את המצב למה שהיה פעם. יש לנו ביקורת על האקדמיה, שסטודנט נכנס לשיעור ואינו מקשיב. אנחנו רוצים הקשבה כמו פעם ויכולת ביקורת וחשיבה. יש לי הרבה מאוד כבוד לטכנולוגיה אך לא בישיבה, המכשיר יחכה להם בבית. זו לא מלחמה בטכנולוגיה ולא מדובר בתרבות חשוכה, והבאנו הרבה מחקרים שהולכים בכיוון שלנו, ולא מדובר בכלל המצאה דתית או בשיח דתי, אלא בעמדה לימודית-חינוכית בלבד“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן