איתנים בדרך – לשבת ארגון בבני-עקיבא

"ויחלום והנה סולם..." – יעקב אבינו נמצא בבריחה מאונס, "פן יהרגני עשו אחי" - האם זה היה רצונו?!

חדשות כיפה מרדכי יוגב, מזכ''ל 01/07/03 00:00 א בתמוז התשסג


"...ויחלום והנה סלם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה...והנה ה' ניצב עליו" (ויצא כ"כ, י"א-י"ג).
פרשיות תולדות, ויצא ו-וישלח, מספרות לנו את סיפור חייו של בחיר האבות, יעקב אבינו. הופעתו של יעקב וממנו שנים-עשר שבטי ישראל, זוהי ראשית ההופעה הציבורית, הכלל ישראלית – "עדת יעקב בנך בכורך". שמתגבש ציבור, לימד אותנו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, מופיעים סיבוכים וצריך להתבונן בהם, ולהבין מהם מהו סדר ההנהגה האלוקית, כמעשה אבות סימן לבנים.
"ויחלום והנה סולם..." – יעקב אבינו נמצא בבריחה מאונס, "פן יהרגני עשו אחי", קשה לומר שזה היה רצונו, ולפניו עוד 21 שנים של חיים לא קלים בבית לבן.
"ויפגע במקום...והנה סולם..." מתוך קדושת המקום – מקום בית המקדש, מתבהרת ההסתכלות, על אף כל הסיבוכים, רואה יעקב סולם מוצב. אם מוכנים, יש דרך לעלות ולישר את הסיבוכים. כותב הילקוט שמעוני, שהקב"ה קורא ליעקב לעלות בסולם, "והנה ה' ניצב עליו". כמעשה אבות כך לכל אדם מישראל יש סולם מוצב. רק צריך הוא להתבונן בישרות, לא לפחד – ולעלות. "אל תירא עבדי יעקב", "הנה אנוכי עמך ושמרתיך...".
"והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה" – בכל מבטינו ולימודנו מאבות האומה, אנו מוצאים בפשט הכתובים את דרך הנהגתנו את הציונות הדתית. מכח יראת השמים לפעול עם אל בארץ לגאולת ישראל. אברהם אבינו ידע לקרוא בשם ה', לפעול חסד על הכל וגם לצאת בגבורה למלחמה ולהציל. יצחק גר בארץ, חפר בארות והקים שכונות, ישובים.
יעקב טמן עצמו ללימוד תורה בבית מדרשם של שם ועבר בחזרתו מלבן לקראת פגישתו עם עשו, הכין עצמו לדורון, לתפילה ולמלחמה, תוך שאינו סומך על הנס, אלא משתדל בכל כוחו ובוטח בה'.
כך סולם החיים האלוקים מוצב ארצה וראשו מן השמים אל הארץ. מתוך בריאות הראש "ראשנו בעמקי תורתה", חובקת האחדות האלוקית שמים וארץ, "כפינו ברגבי אדמתה". שלמות אחת של בניין הארץ והמדינה, מכח התורה והציבור, "וראשו מגיע השמיימה", הכל עניין אחד.
כזו היא דרכנו דרך הציונות הדתית, דרך בני עקיבא, בחיבור תורה ועבודה לבניין שלם של עם ישראל בארץ ישראל על-פי תורת ישראל.
במהלך 73 שנות קיומה, הצטיינה תנועת בני-עקיבא באמונה גדולה של מנהיגיה וחבריה כשותפים פעילים בתולדות עם ישראל, הישוב והמדינה.
חברי בני-עקיבא ובוגריה, ידעו ויודעים, גם בעת סיבוכים ומשברים, גם בעיתות מתח, לחימה ונפגעים, גם בעת תחושת רפיון, מבוכה ואובדן דרך, להיות "איתנים בדרך". מכוח הסולם המוצב ארצה וראשו נטוע באמונה ולימוד תורה, מתוך התבוננות באבות ואימהות האומה, ניטעו בחברי בני-עקיבא ובוגריה, עוצמות האיתנות והחוסן להתמודד ולעמוד גם במצבים הקשים כפרטים וככלל.
יודעים אנו שחובה עלינו לחפש דרכים לפעול עם אל, להעמיק את האמונה וההכרה העצמית של כולנו, לחזק רוח ולהרבות אור, עוז וקוממיות, בליבות כל עם ישראל.
האתגרים המרכזיים בהם פועלים התנועה וחבריה בעת הזו, בחיזוק הפעילות והנוער בגילאי חבריה ב' לתת לחברים בחבריה ב', גם שאינם מדריכים, משמעות בפעילות התנועתית ובאתגרי העשייה. שיהיה להם בשביל מה לבוא לסניף ולפעול יחד בהתנדבויות של חסד ובהירתמות לכל משימה לאומית נדרשת, בין היתר בחיזוק ישובים במקומות שנדרש.
במחוזות הוקמו ומוקמים "גרעיני נחשון", המאגדים מאות חברים מחבריא ב', המתנדבים כל שבוע למשימה קבועה ונכונים לפעול לפי הצורך. בתנועה שוקדים על דרכים נוספות לחיזוק הנוער בחבריא ב', ע"י יצירת בתי-מדרש ומפגשים מחוזיים ואזוריים.
תנועת בני-עקיבא תיתן השנה דגש לחיזוק אהבת ישראל ולפעילות לקירוב לבבות. יותר מ-1,500 חניכים נוטלים חלק בפרוייקטים לקליטת עלייה ופיתוח מנהיגות צעירה בקרב אוכלוסיות מצוקה. התנועה הציבה אתגרים לנוער בפעולה בחיזוק יישובי יש"ע, בנסיעת נוער ובוגרים לשבתות ליישובים, סיוע בעבודה ביישובים הזקוקים לכך וכן בקשר תומך של אירוח הדדי, טלפונים ומכתבים.
מתוך ביטחון בצור ישראל ומתוך מבט אל אבות האומה – "הביטו אל צור חוצבתם" – חברי בני עקיבא פועלים ואי"ה יפעלו לעלות בסולם המוצב ארצה ולחזק את כל עם ישראל, שנהיה כולנו אור איתן.