אבות ובנים: המופע "מתבגרים" מנסה לאחות את הקרעים המשפחתיים

המתחים והסוגיות הבוערות ביותר בעולמם של המתבגרים וביחסם אל הוריהם, עולה על הבמה במופע חדש, מותח ומהנה, שמנסה "לעשות סדר" במשפחה. האם הוא גם מצליח?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 06/12/12 17:32 כב בכסלו התשעג

אבות ובנים: המופע "מתבגרים" מנסה לאחות את הקרעים המשפחתיים
יחצ, צילום: יחצ

כשהם שרים את "אבא" של שלומי שבת נוצר משהו חזק באוויר שאי אפשר להבין אותו ובטח שלא לכתוב עליו. משהו שמצליח לשבור גם את החומות הבצורות ביותר שבין הורים ומתבגרים, חומות שלפעמים צריך רק לדבר עליהם ופחות לפרקם בתרועת חצוצרות ושופרות. המופע החדש "מתבגרים", שעלה בשבוע שעבר והחל את מסעו ברחבי הארץ, הוא משהו אחר שלא ראינו - לא במגזר הדתי וגם לא בכלל. עם הרבה מאוד אומץ אך גם עם הרבה הומור ובעיקר מוסיקה משובחת, לוקחים חנן בן ארי, יעקב אסרף וניר רובין את המתחים והסוגיות הכי בוערות בעולמם של המתבגרים והוריהם ומשקפים אותם לכדי מופע מותח ומהנה כאחד.

"זה מתחיל בחוויה האישית שלי כילד חמישי במשפחה של שישה ילדים, כשכל אחד מהם העביר את ההורים ב‘סרט‘ אחר, ביניהם אחי הגדול שחזר בשאלה בגיל 15, בשנים שזה עוד לא היה באופנה", מספר לכיפה חנן בן ארי מי שכתב והלחין את המופע החדש, "ראיתי מהצד את ההורים שלי ואת האחים שלי מתמודדים עם גיל ההתבגרות ושאלתי את עצמי איך עושים את זה טוב יותר".

בשנים האחרונות משמש בן ארי כמדריך חינוכי בתיכון אדר בפתח תקווה, שם לדבריו "כמעט בכל שיחה אישית הקשר עם ההורים עולה כנושא עיקרי וכואב". כשהפך לאבא גילה חנן כי יחסי ההורים ומתבגרים משתקפים גם בגידול הילדים שלו, הוא אמנם לא מקים מפלגה אך בכל זאת החליט כי יש להציב את הנושא בסדר היום הציבורי.

כחלק מההכנה למופע יצאו השלישייה אל כיכר ציון בירושלים חמושים במצלמה, והחלו לראיין את העוברים והשבים עד שפגשנו במשפחה חילונית שלמעשה גרמה להם לעצב את המופע מחדש. כשנגשו לשיחה מאולתרת עם אמא ושלושת ילדיה בכיכר, הראשון לדבר היה בנה בן ה-17, שסיפר כי הוריו מציבים לו גבולות שאינו מסכים איתם אולם בתוך תוכו הוא מבין לפעמים כי הם פועלים לטובתו והוא מודה להם על כך. כשסיים חיבק במפתיע את אמו שאמרה כי היא מעולם לא שמעה את הדברים הללו והיא שמחה לדעת שכך הוא חווה את האירועים השונים בבית.

”זה קרה תוך עשר דקות“, אומר בן ארי, ”רק אז הבנתי מה המופע הזה יוכל לחולל בעזרת ה'". ממופע בו אנשי חינוך היו אמורים לעלות לבמה ולהציע פתרונות, הבין בן ארי כי כל שצריך הוא לפתוח את הדברים ולדבר עליהם. "אנחנו לא מתיימרים בגילנו להציע פתרונות להורים ולמתבגרים", הוא אומר, "אנחנו מנסים לייצר דיבור משותף, אהבה, אמון וכבוד הדדי. המסר הכי חזק הוא שאפשר לעשות את זה אחרת, טוב יותר, ביחד".

קשה להגדיר את המופע "מתבגרים". הוא אינו מחזה, לא הופעת רוק וגם לא ממש מחזמר. הוא תמהיל מוצלח של מונולוגים, קטעי תיאטרון, שירים מקוריים ומחודשים והומור. כל אלה משמשים את השלישייה לעסוק בסוגיות כמו אכזבות, חזרה בשאלה, מריבת בין אחים ובין הורים, מרד נעורים, תחושות אשמה הדדית, וכן, מתבגר הנותר לבדו עם אייפון ונכנס עמו למלקחת גם הם סוגיות שעולות בעדינות ובעז.

אי אפשר לפספס את קטעי השירה והמוסיקה במופע פרי יצירתם של יעקב אסרף מהזולה של חצרוני לשעבר והיום מלמד בישיבה בפדואל וניר רובין שניהם מלהקת "ארמוני-ה", וקולו הערב ולחניו של בן ארי, מלהקת החתונות "קולות". "שיר מדויק יכול לגעת ולשנות כמו שמאה הרצאות מעולות לא יצליחו" מסביר בן ארי "חשוב להבין שאין כאן מסכת דיבורים שביניהם דחפנו כמה שירים בשביל לרענן את האווירה, כמו בכנסים דוגמת "בניין שלם". השירים הם הדרך שלנו להתבטא, המילים והמערכונים הם רק ניסיון לתת לדברים להתעכל ולשקוע.

המופע מיועד להורים ומתבגרים שיגיעו אליו יחד, למה בעצם?

"אנחנו לא רואים דרך אחרת להעביר אותם חוויה אמיתית בנפרד. הורים יכולים ללכת לסדנא מעולה להורות ולחזור מלאי מוטיבציה הביתה, הם יבואו לחבק את הבן או הבת המתבגרים שלהם, והם פשוט לא יאמינו להם כי מתבגרים לא נוטים להאמין שההורים שלהם עוברים שינוי אמתי. אני רוצה שילד יראה את אמא שלו בוכה, וזה קורה לא מעט במופע, כשהיא שומעת שורה כמו "ואין לנו רשות להתאכזב מהם, רק לאהוב בלבד" ואז אולי הוא יבין מה עובר עליה, וכמה שהיא אוהבת אותו. שאבא יראה את הילד שלו מתכווץ בכיסא כשמדברים ושרים על נושא כמו נפילות באינטרנט. אין לאן לברוח, מתמודדים ביחד, צוחקים ביחד, מבינים אחד השני בשידור חי. הרבה שואלים אותנו למה אנחנו חושבים שזה יעבוד? שהורה והמתבגר שלו ישבו יחד במופע?! אז זהו, שכן. גם ההורים שיושבים במופע שלנו הם הרבה פעמים עוד ילדים בעצמם, עם משקעים ואכזבות ומקומות לא פתורים עם הורים שלהם, כך שהם יוצאים עם תובנות כפולות".

את המופע כבר זכו להעלות לא מעט בין השאר בכנס מנהלי החינוך הדתי, שגם על עיניהם עלו דמעות של כאב אך גם של צחוק. המופע כרגע מיועד לציבור הדתי אולם ב"מתבגרים" עמלים על מופע דומה שיותאם לציבור החילוני. הרי בסך הכל, המתח בין הורים לילדים איננו סיפור שמאפיין דווקא חצאיות וכיפות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן