תעביר את זה הלאה

בבית של הלל אפלבום המציאו חוקים חדשים למשחק המנקלה, רק חבל שלא רשמו אותם… אם אתם רוצים ללטש את היכולות האסטרטגיות שלכם לכו על המנקלה, לא משנה אם תשתמשו באבנים או ביהלומים

חדשות כיפה הלל אפלבום 08/08/17 16:09 טז באב התשעז

תעביר את זה הלאה
משחקי קופסה, צילום: shutterstock

מספרים שלואי ה-16 שיחק בו עם יהלומים (מומלץ). טוענים שחיילי הלגיון שיחקו בו בימי המצור המשעממים עם חרוזי עופרת (לא מומלץ), סבורים שכורי הנחושת של תמנע שיחקו עם נטיפי נחושת שנותרו מאחור, משערים שחקלאי מסופוטמיה שיחקו עם גרעיני שעורה ויש שחושבים שהאדם הקדמון שיחק בו עם חלוקי נחל...

טוב, הכל עורבא פרח. אמנם נמצאו לוחות משחק מלפני 7,000 שנה, אבל דווקא משחק פשוט כמו מנקלה לא נמצא ומקורותיו לוטים בערפל ההיסטוריה. נמצאו ראיות ארכאולוגיות לכך שגרסאות שונות של המשחק שוחקו לפני כ 1,500 שנה באפריקה. אבל זהו.

בשלב הזה אמור המבקר לספר לקוראים על מבנה המשחק, מטרת השחקנים וכמה כללים בסיסיים של המשחק. הפעם זה כמעט בלתי אפשרי. בגלל פשטותו של המשחק, התפתחו בו גרסאות אינספור. בכל מקום בעולם משחקים עם לוח קצת שונה, מספר אבני משחק שונה, וחוקים שונים. למעשה התברר לי לא מזמן שבבית שלי המציאו סט חוקים שונה ממה שרשום בהוראות שבאו עם הקופסה, מה שגרם לקצת מריבות במהלך המשחק... עצתי היא שאם אתם ממצאים חוקים חדשים – תרשמו אותם! 

בכל זאת, כמה מילים על המשחק בגרסה הנפוצה בארץ, שהיא הגרסה הנפוצה בארה"ב ובאירופה (ורק לאחרונה למדתי שיש לה שם – קאלה). במשחק זה יש שני טורים מקבילים של ששה שקעים ציבוריים בכל טור ובכל קצה יש שקע נוסף כשכל שקע שייך לאחד השחקנים ומשמש לאגירת אבני המשחק. המשחק מתחיל כשבכל שקע ציבורי מניחים 4 אבני משחק. כל שחקן בתורו בוחר את אחד מששת השקעים שמימינו ומרוקן אותו לשקעים שאחריו בכיוון השעון, אם אבן המשחק האחרונה נוחתת בשקע הגדול שלו, הוא זוכה בתור נוסף.

יש לשים לב שבמשחק זה אין שום היבט של מזל! מדובר במשחק של אסטרטגיה נטו וככזה הוא נמצא בליגה של משחקים כמו שחמט. בשביל לנצח צריך לחשוב קדימה ולנסות לצפות את צעדיו של היריב (מה שהביא למחקרים לא מעטים בתחומים של פסיכולוגיה ומדעי מהחשב).

אמנם אפשר בקלות לייצר משחק מנקלה מבורות שכורים בחול על שפת הים כשצדפים משמשים כאבני משחק, אבל אפשר גם לרכוש בחנויות סטים מגוונים, החל מסט על טהרת הפלסטיק וכלה במארז עץ מהודר עם אבני משחק מזכוכית מלוטשת (אבל אני בטוח שתוכלו להזמין היכן שהוא לוח מעץ מהגוני ולשחק בו עם יהלומים, ענין של טעם ותקציב).

אהה, מקור השם הוא בכלל בערבית מהשורש نقل שפרושו 'העברה' או 'נשיאה'.

 

לטורים הקודמים