פעילויות מהנות לחלקו השני של החופש הגדול

נניח שכבר נפשתם בחו"ל, טבלתם בכנרת ובבניאס, לנתם בצימר או בקמפינג, הסתיימו הקייטנות, הילדים חזרו מהמחנות, לקחתם אותם לפארקים, למוזיאונים, לקרקס, לכל הקניונים בסביבה, ובכל זאת יש כמעט עוד אוגוסט שלם עד תחילת שנת הלימודים תשע"ט. מה עכשיו?

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 07/08/18 11:55 כו באב התשעח

פעילויות מהנות לחלקו השני של החופש הגדול
מהותי, צילום: מושיק ברין

מסתבר שעוד לא תמו כל פלאיו של החופש הגדול תשע"ח. בטוח שבין ההצעות שאני מציגה היום יש אחת שלא חוויתם, ושמעוררת את סקרנותכם. כרגיל, אני מתחילה בירושלים. כמה שלא תבקרו בה, תמיד תגלו משהו שעוד לא הספקתם. למשל המיצגים הרב-חושיים ב"מעלית הזמן" במדרחוב ממילא. הכיסאות שם נעים ונדים לפי מה שמוקרן על המסכים. התמונות עוטפות אתכם על מסכי לד היקפיים. כשרואים מים, מרגישים טיפות מרחפות בחלל. כשרואים בעלי חיים, מרגישים דגדוגים ונגיעות ברגליים (ילדים ומבוגרים רגישים יכולים לשבת בכיסאות הנייחים). כשרוצים שווקים, מריחים או נדמה שמריחים פירות וירקות. "אני ירושלים" הוא תקציר תולדות עיר הנצח, ב-25 דקות, מימי דוד ושלמה עד מלחמת ששת הימים. "מסע ביקום" מעניק מסע בתלת-ממד אל הירח והפלנטות השכנות, מרגישים את רוחות השמש נושבות על הגוף, רואים כוכב שביט טס מול העיניים. זה נמשך 20 דקות, וכאן אין כסאות נייחים. ו"קפסולת העתיד" הוא מסע בתלת-ממד בתוך גוף האדם. 25 דקות מרתקות בתוך מערכת העיכול, הדם, השרירים. כניסה מגיל 5. חייבים לתאם מראש. 54 שקלים מחיר כניסה. 46 ש"ח אם רוכשים דרך האתר.

מסע ביקום

מסע ביקוםצילום: מעלית הזמן

ביקור חובה נוסף בירושלים הוא המופע האור-קולי הלילי במגדל דוד, העוסק בחיי דוד המלך החל ברות המואבייה שהוא היה כידוע צאצאה, ועד ימיו כנעים זמירות ישראל. כל מי שהמליץ על החוויה הזו בפניכם, לא הגזים. עולה סביבות 80-55 שקלים תלוי בגיל, ושווה כל שקל.

מגדל דוד, מופע לילה

מגדל דוד, מופע לילהצילום: נעמי גוטקינד גולן

ועכשיו הפתעה: גם תל אביב גדושה באטרקציות שראוי למענן להגיע אליה. למרות שבדרך כלל כשאומרים חופשה חושבים על יעדים רחוקים מהמרכז. אוהבי פאזלים ישמחו לבקר במתחם גלריית המעצבים בדיזנגוף סנטר (הנמצאת במעבר בין שני הבניינים באזור הסופר-פארם), ביום שני 27 באוגוסט בשעה 12:00. תתקיים שם תחרות הגמר הארצית של ישראל בהרכבת פאזלים, בחסות חנות "פאזלנד". אלופי פאזלים תמיד נראו לי סוג של סופרמן, ואם הילדים שלכם שפוטים של השעשוע המאתגר הזה, הם לא ישכחו את החוויה החינמית של צפייה במאסטרים בפעולה.

מתחם ביאליק

מתחם ביאליקצילום: דין אהרוני

לא רחוק מהסנטר, ברחוב ביאליק בתל אביב, בימים שני עד רביעי 20-22, 27-29 באוגוסט, יהיה הפנינג של דמויות וסיפורים על חיים נחמן ביאליק, מאיר דיזנגוף (שניהם מגולמים על ידי שחקנים מחופשים), כולל הדרכות מומחזות וסדנאות משחק ויצירה בשעות 9:00-13:00. מתאים לגילאי 4-7 ועולה 30 שקלים לילד ועשרה שקלים למלווה.

מוזאון נחום גוטמן

מוזאון נחום גוטמןצילום: דורי עינת

עוד במרכז העיר, צמוד למרכז גולדה, מקיים בית "מהותי" הפנינג קיץ עד סוף החופש, בשעות 10:00-17:30. המבקרים משתתפים בכתב חידה בשם "הרפתקה באי", יש תחנות פעילות אינטראקטיביות, והצגה לפעוטים (גילים 4-6 בלבד), בשם "מסע בארץ האור". יש קיר מגנטים עליו ניתן לצייר בעזרת מגנטים קטנים, עמדת לגו, ועוד. כללית מתאים לגילאי 7-12 ועולה  25 שקלים לילד ו-10 למבוגר. בכל מקרה כדאי להתעדכן בשעות הפעילות המדויקות דרך אתר "מהותי".

בפינה אחרת של תל-אביב, במוזיאון נחום גוטמן בנווה צדק, יש תערוכה בשם "נופים נעלמים ומפות נסתרות" לציון 120 שנה להולדת הצייר והסופר הנפלא ("שביל קליפות התפוזים", "לובנגולו מלך זולו", "עיר קטנה ואנשים בה מעט", "מעשה בכלבה ביאטריצה ובחמור שכולו תכלת" ועוד), ו-20 שנה להקמת המוזיאון. בנוסף למפגש עם ציוריו, יתקיימו במוזיאון סדנאות יצירה בהשראת יצירות גוטמן לגילאי 5-12 בין ה-14 ל-28 באוגוסט. פרטים נוספים כדאי לברר דרך האתר. 45 שקלים לילד ו-15 למבוגר מתלווה. למוזיאון עצמו הכניסה עד גיל 18 היא חינם.

עיר גדולה לא מתכתבת מבחינתכם עם חופשת קיץ, והחלטתם לנסוע דרומה (האקלים בנגב יבש ונעים, במיוחד בשעות הערב והלילה)? ממליצה על ארבע תחנות שישדרגו עבורכם את כל מה שחשבתם על המדבר הארץ ישראלי ועל האנשים הטובים שחיים בו. ביקור בעל אפקט חינוכי מובהק על ילדי המשפחה.

א. שנטי במדבר. אתר רחב ידיים ופורח, שחיים בו בני נוער בסיכון, והוא כולל אוהל אירוח יפהפה, ומפגש עם מנהל המקום, מיכאל בן יוסף, היודע לרתק דרך סיפורו של הכפר, של הנערים והנערות המשוקמים בו ושיטות הטיפול האפקטיביות, ששמען יצא בכל העולם. הביקור כולל כיבוד קל, סיור במקום ובעיקר חשיפה מעוררת מחשבה ורגש לעשייה חינוכית-ערכית עם קבלות של הצלחה אמתית.

צילום: שאנטי במדבר

 

ב. יקב ננה באפיקו העליון של נחל צין. גפנים לכל מלוא העין, מרכז מבקרים, יינות איכותיים, ומפגש עם זוג חלוצים נוסח המאה ה-21, ערן (המכונה ננה), ושחר רז, שהתעקשו להפריח את השממה, זוכים לסיוע בתקופת הבציר מנוער מתנדב של תנועת "השומר החדש", מוכרים אלפי בקבוקי יין איכותי בשנה בכל העולם, ומוכיחים שאפשר להצליח בחקלאות גם באדמה החולית ובתנאי האקלים הקיצוניים של הנגב, וכנגד כל הסיכויים.

יקב ננה

יקב ננהצילום: נעמי גוטקינד גולן

ג. מרכז המבקרים בחוות "צברי אורלי", עוד הוכחה שאפשר להפריח את הנגב ושחייבים לשמור עליו עבור מיליוני מתיישבים יהודים שיום אחד נזכה לראותם עולים אליו. המקום מציע סיור מודרך, טיפוס על רכב קטיף ממוכן, ביקור בבית האריזה שבו מורידים את הקוצים, ומסיימים בטעימת סברסים קרים. לילדים יש גם פינות יצירה מענפי צבר מיובשים. חייבים לתאם טלפונית מראש.

חוות צברי אורלי

חוות צברי אורליצילום: נעמי גוטקינד גולן

ד. צריף בן-גוריון בקיבוץ שדה בוקר, המדהים בצניעות הנזירית של רהיטיו ואביזריו ובספרייה הענקית שלו. וכמובן גם הפסל המפורסם של העמידה על הראש. מתקיים שם בימי חמישי של אוגוסט מפגש לכל המשפחה עם מדריכי יוגה בשעות 17:30-19:30 לתרגול יוגה משפחתי, ואפשר לתרגל גם את השכל בחדר סודות עם חומרים מתקופת הקמת המדינה: מסמכים, מכתבים, תמונות והקלטות. כשפותרים את החידות, זהירות ספוילר, "האוצר" הוא חפיסת שוקולד פרה עם איור קומיקס של ראש הממשלה הראשון של מדינה ישראל. 15 שקלים לילד ו-20 למבוגר. ההשתתפות בחדר הסודות מותנת בהרשמה מראש ובתשלום נוסף.