מה צריך כדי לגדל ילד? הרבה יותר ממה שחשבתם!

"דרוש כפר שלם כדי לגדל ילד", אימרה אפריקאית עתיקה ששמעתי במספר הזדמנויות. רבות תהיתי בה, במיוחד בתקופה האחרונה כשהיינו לקראת בחירות ועניינים נוספים..

חדשות כיפה שירי רימון 19/11/18 11:47 יא בכסלו התשעט

מה צריך כדי לגדל ילד? הרבה יותר ממה שחשבתם!
צילום: shutterstock

התבוננתי לשמיים ובהיתי במשפט כאילו נכתב על ידי מטוס שעבר, והרבה מחשבות ותובנות צצו. 
נראה כאילו אנחנו ההורים יכולים לבחור ולדאוג להווה ובכך גם לעתידו של הילד שלנו. נדמה לנו שאם נרשום אותו לחוגים הנכונים, לתנועת הנוער, אם נרשה לו להזמין חברים פעמיים בשבוע, נשלב ירקות ב-5 צבעים בכל ארוחה, והרי לנו גידולו של ילד.

עם השנים אני מבינה בצורה טובה יותר את משמעותה של הסביבה המורחבת, של אישי הציבור, של הקהילה והשכנים. בדרך כלל אנחנו בוחרים את מקום מגורנו לפי נוחות: לימודים, עבודה, מחיר, או קרבה משפחתית. ייתכן ופשוט התרגלנו או מצאנו איזה דיל מעולה במקום המגורים. לוקח לנו זמן להבין עד כמה הבחירה שלנו יכולה להיות משמעותית. היא קריטית בבניית הבית הרוחני שלנו, בחינוך הילדים שלנו ובדרך בה נגשים את השאיפות הכי אותנטיות שלנו, לבית, משפחה וקהילה.

פעם חשבתי שכדי לגדל את הילדים שלנו "כל" מה שאנחנו צריכים זה לקרוא ספרי הדרכה, לבחור דרך, לשנות כיוון, לחשוב שמצאנו שיטה לטעות שוב ולהמשיך לנסות. לעבוד על המידות, בעיקר מידת הסבלנות, לדאוג לארוחות חמות, או במילים אחרות- להיות ההורים שלהם. אז זהו שלא. כדי לגדל ילד דרוש כפר שלם.

דרוש שבכפר יהיו אנשים שאכפת להם, מהיחיד כמו מהרבים. דרושה השקעה בחינוך, בביטחון, בתרבות ודרושה גם ערבות הדדית. כדי לגדל ילד בסביבה בריאה ומיטיבה צריך שיהיו בכפר אנשים הרואים את זולתם. דוגמה עכשווית היא  חיסונים למשל. כדי לגדל ילד לעצמאות צריך שהוא יוכל לצאת לטייל בשכונה, לצעוד לבדו או עם חבר ככה סתם לגינה, ללא פחד, ללא חרדה. אם זה מכלב משוחרר או מאיש זר.
כדי לגדל ילד עצמאי, שיכול לצעוד בבטחה צריך מדרכה. 
לא פחות מכך, צריך גם נהגים זהירים וערניים.
כדי לגדל אזרח שומר חוק, צריך דוגמה אישית גם מרחוק.
כדי לגדל ילד אוהב תורה ומצוות, צריך שהוא יהיה רצוי בבית הכנסת בזמן התפילות.
כדי לגדל ילד פעיל וספורטיבי, צריך מגוון של חוגים שיתנו מענה ראוי עבורו.
כדי שילד יספוג תרבות, אפשר ורצוי להביא ממנה אל הכפר. אבל לא רק, כי כמה זה מדהים ומרומם את הנפש כשהתרבות נוצרת על ידי אנשי הכפר, עבור הקהילה. בכך היא מביאה להירתמות לצורך עשייה משותפת ויצירת החוויה. 

כדי שילד יהיה נדיב יש לייצר עבורו הזדמנויות להתנדבות כבר מגיל צעיר, לטובת אוכלוסייה כזאת או אחרת. כנער המוביל כיסא גלגלים של אחר או כפעוט הנגרר אחרי אמו המפיקה איזה ערב. 
כדי שילד ילמד אדיבות וסובלנות עליו לגדול בין כאלה. בתור לרופא או לדואר, בהמתנה לנדנדה או במעבר חצייה. כדי לגדל ילד מחונך, מוגן, בריא, שמח אדיב ונדיב צריך כפר שלם שיהיה כזה. שיהוו לו דוגמה.

צריך כפר שלם שיחשוב לפניו, שיעמוד מאחוריו ושיעטוף מסביב.

שיהיה לצדו לאורך הדרך וגם לרוחבה.

כדי לגדל ילד צריך כפר שלם.

 

לכל הטורים של שירי רימון