מה עושים בבין הזמנים? הבאנו לכם מגוון אטרקציות מעשירות!

מתשעה באב ועד ראש חודש אלול, תקופת "בין הזמנים" היא באופן מסורתי הזמן האולטימטיבי של הטיולים, גני השעשועים, התערוכות וההופעות. אז איך מחליטים, מול מבול  האטרקציות, על מה להוציא את הסכום שהקצבנו לבילויים המשפחתיים? החלטתי לקבוע לעצמי כלל מנחה: בילוי אינטראקטיבי, כזה שהילדים גם עושים או לומדים בו משהו ולא רק צופים ובוהים.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 23/07/18 09:55 יא באב התשעח

מה עושים בבין הזמנים? הבאנו לכם מגוון אטרקציות מעשירות!
צילום: shutterstock

נתחיל במה שאף אחד לא יכול לעמוד מולו באקלים הישראלי הלוהט: קרח ושלג. בירושלים מדובר במתחם "אייסלנד" באצטדיון ארנה. בניגוד לזירות קרח אחרות שלא פתוחות לפעוטים, כאן יש בובות בצורת פילים, כלבי ים ופינגווינים, שמגיל 5 אפשר לשבת עליהן כאשר אחד ההורים מנווט אותן מאחור. ילדים עד גיל 18 משלמים 30 שקלים כולל הדרכה למשך 45 דקות, ומעל הגיל הזה משלמים 40 שקלים. השבוע, 23-26 ביולי, תערך שם פעילות נפרדת לבנים ובנות.

ומקרח לשלג. להאנגר 11 בנמל תל-אביב הביאו ערימות ענק של שלג ובתוכן מגרש משחקים, מגלשת קרח, מכוניות ואבובים מתנגשים, תחרות בניית איש שלג, ועוד. אתר השלג יישאר פתוח עד 31 באוגוסט והכניסה אליו תעלה 110 שקלים לפני מבצעים והוזלות. לא צריך להגיע מכורבלים בפרוות או ביגוד מיוחד אחר.

אייסלנד

אייסלנדצילום: ארנון בוסאני

 

רוצים להתחמם אחרי השלג במשהו שיסעיר לכם את הדם בעורקים? סעו לביתן 2 בגני התערוכה בתל-אביב. גן המפלצות הוא אולם חשוך ורחב ידיים שבתוכו ניצבות בובות ענק מקוריות בסגנון קומיקס מצחיק-מפחיד. כל בובה שרה ומספרת את תולדותיה או מאפייני אישיותה, בנושאים כמו כעס וצחוק, פחד ושמחה. הילדים מקבלים כתב חידה למילוי בעקבות מסלול ההאזנה למפלצות, ויכולים גם להשתעשע בפעלתון, פינת יצירה, ועמדות משחקי מחשב. המחיר לפני הנחות: 109 שקלים. דרך קניוני עופר אפשר להשיג כרטיסים ב-49 שקלים.

גן המפלצות

גן המפלצותצילום: נעמי גוטקינד גולן

נחזור לירושלים למוזיאון המוזיקה העברי בנחלת שבעה. שחקנים ונגנים מחופשים מובילים את המבקרים דרך חדרים המוקדשים לכלי הנגינה שהיו נהוגים בתפוצות ישראל, זורנה כורדית, זארב פרסי, רובאב בוכרי, פאנדור קווקזי, תופים אתיופיים, ועוד הרבה. מוסיקה אנדלוסית וכלייזמרית מתנגנת ברקע, המבקרים מנגנים בעצמם בכלי נגינה והקשה כמו תוף מגינאה ושופר מתימן, יש משחק זיכרון אינטראקטיבי, תצוגה של בוזוקי וקאנון, מנדולינות ופעמונים, ואז מגיעים אל גולת הכותרת: משקפי מציאות מדומה דרכם רואים את בית המקדש בתפארת ממדיו וכליו. מנורת הזהב והמזבח, הכיור ושולחן לחם הפנים, ארון הברית והעזרות, הכוהנים ומקהלת לוויים מנגנת. אחרי הצפייה הזו, קשה להינתק ולחזור אל המציאות של המאה ה-21. הכינו את עצמכם גם לכך שהילדים ישאלו שוב ושוב מדוע אנחנו לא בונים את בית המקדש היום. 40 שקלים מגיל 5 ולאזרחים ותיקים, 50 שקלים מחיר רגיל. חייבים לצלצל ולתאם מראש: 02-5406505

צילום: מוזיאון המוסיקה העברי

 

עוד נחזור לירושלים, אבל בינתיים הנה בילוי אינטראקטיבי בתערוכת "תיק תקשורת" במוזיאון העיצוב בחולון. סטפן זגמייסטר וג'סיקה וולש, שני מעצבים גרפיים מהגדולים ביותר בעולם כיום, מראים שם איך אפשר לייצר אמנות ויופי מכל חומר גלם עלי אדמות (קוביות סוכר ושיער אדם, חיפושיות צבעוניות וקליפות בננה, כוסות קפה ומתנפחים). מבוגרים מקובעים במושגים של מה זה יפה, אולי מתקשים להתפעל, אבל הילדים מתלהבים ומתחברים מיד. יש במקום גם "מד אושר" מורכב ממסטיקים צהובים (יותר מסטיקים – יותר אושר), וסדנה שבה מציירים ומכינים תיק בד, ולומדים את שפת הסימנים הגרפית, באמצעות צורות, תמונת וצבעים. מומלץ כבר אמרתי? 35 שקלים כניסה. 120 שקלים לזוג הורים וזוג ילדים. מתאים מגיל 7.

מד האושר - תיק תקשורת

מד האושר - תיק תקשורתצילום: נעמי גוטקינד גולן

ילדים המתקשים לבלות במוזיאון סגור וזקוקים לפעילות באוויר הפתוח הייתי לוקחת לגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם בירושלים. גם מי שביקר שם כבר בעבר, יופתע: שיתוף פעולה עם חברת פליימוביל ובנק יהב הפכה את המקום לאתר קסום שבבריכת צמחי המים שלו ניצבת ספינת פיראטים (אפשר לעלות עליה וגם ללבוש תחפושת של שודדי ים), מכונית כיבוי אדומה אמתית מאפשרת לשפוטי "סמי הכבאי" ללבוש קסדת לוחם אש, יש בובות ענק של שוטרים, ארמון נסיכות, בית עץ, מתקנים המדגימים הובלת מים לשדות, חיפוש זהב באפיקי נחלים ויתר האטרקציות הקבועות, כולל כ-6 אלפים הצמחים והעצים מכל יבשות תבל, אבל הכי חשובה בעיני הפעילות האתגרית: הילדים מוזמנים ללכת על חבלים, לטפס על קיר צמיגי מכוניות, לגלוש באומגה, לצלוח מסלול מכשולים, ועל כל אתגר שסיימו, לקבל ניקוד. בסוף זוכים כמובן פרס. אל תחמיצו. 89 שקלים לפני מבצעים. מחזיקי כרטיס אשראי יקבלו עבור הסכום הזה 2 כרטיסים.

תערוכת פליימוביל

תערוכת פליימובילצילום: הגן הבוטני

חוזרים לאוויר הממוזג במוזיאון המדע על שם בלומפילד בירושלים, לתערוכה החדשה "על הקצה", המספקת לילדים לא רק אקשן אינטראקטיבי בכמויות, אלא לקחים ותובנות שנקווה ילוו אותם כל החיים. למשל, קסדות שחובשים וחווים דרכן דרגות של טשטוש בטור עולה, כהדמיה לנהיגה אחרי שתיית אלכוהול. הכנסת אצבע לתוך זרם חשמלי חלש, כבמבחן אומץ. הליכה על קורה. התנסות בחשמל סטטי שמעמיד את השיער על ראש (פינה הנקראת מסמרי שיער), סרטוני וידיאו. שאלונים אישיים הנוגעים לרמת ההסתכנות שכל אחד מוכן לקבל על עצמו. בקיצור תערוכה מקורית וראשונית מסוגה. בנוסף ישנו האוסף הגדול של הדגמות מגנט, מכניקה, תעתועי ראייה וחוקי הפיזיקה. מקום שאפשר לבלות ימים. הדובדבן שבקצפת? - תמורת תשלום של 220 שקלים יכולה להיכנס לשם כל החמולה המשפחתית שלכם, גם אם התברכתם בחצי תריסר ילדים או אפילו תריסר, ותביאו גם את סבא וסבתא. כולם באותו המחיר.

על הקצה

על הקצהצילום: נעמי גוטקינד גולן

חובבי מדעים ימצאו עניין גם בתערוכת קיץ "דיגיטלי" במדעטק חיפה, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל. אפשר לחוות שם תמונת סלפי בגודל של חמישה מטרים, ללכת בתוך מבוך, לראות תחפושות שמנסות לבלבל את זיהוי הפנים הממוחשב שלכם, לראות איך חיוך מאיר את החדר, ולהיעשות מודעים יותר למשמעות השימוש בעולם הדיגיטלי וברשתות החברתיות. 89 שקלים מגיל חמש. 340 שקלים לזוג מבוגרים ושני ילדים.

גם פסטיבל חוצות היוצר שייפתח בבריכת הסולטן ב-8 באוגוסט גורם להרחבת אופקים הודות למפגש עם פולקלור, הדפסים, אמנות עממית וצעצועים מנפאל וסין, אוזבקיסטן וזימבאבואה, קוריאה וסרילנקה, אינדונזיה והודו. מידי ערב תתקיימנה הופעות של אמנים ישראלים, ביניהם: ישי ריבו ואביתר בנאי. באחת הפינות יהיה מופע של שירי משוררים לילדים, יופיעו בולעי אש ותהיה אווירה צבעונית של הווי בינלאומי. 30 שקלים לגילאי 5-12 ו-65 שקלים למבוגרים.

ישי ריבו - חוצות היוצר

ישי ריבו - חוצות היוצרצילום: שלומי פינטו

ולבסוף, אם תדחקו אותי לפינה ותאלצו אותי לומר, נגיד שיש לי תקציב וזמן רק לאירוע אחד בחודש אוגוסט, לאן הייתי לוקחת את הילדים, הייתי אומרת: לצפות ב"גשם של כוכבים" - מטר מטאורים במכתשי הנגב. הגדול שבהם במכתש רמון שהוכר על ידי אונסקו כ"שמורת אור כוכבים" היחידה במזרח התיכון. בארבעת סופי השבוע הראשונים של אוגוסט (כ"א באב ועד י"ג באלול) יוחשך 'רובע דרכי הבשמים' במצפה רמון והמרחב המדברי בחמישי בלילה יתמלא בפעילויות ליליות לכל המשפחה: ניתן לפרוש מחצלת במתחמי הצפייה, להתעטף בשמיכה (קריר שם גם בלילות אוגוסט), ולהביט מעלה אל שמי המדבר הנקיים כשהם מוארים בכוכבים. לצפות במתחם האסטרונומיה בטלסקופים שיעמדו לרשות הבאים ברובע דרכי הבשמים ובבית "שנטי במדבר" (המקום המשמש בית חם לעשרות בני נוער בסיכון המתגוררים בו, משתתף זו הפעם הראשונה באירועי הכוכבים), להינות מסרטים על כוכבים, טיולי שקיעה, אמנים ודוכנים. ולמחרת, יום שישי, אפשר יהיה להיכנס לבריכה של מצפה רמון, יש שעות רחצה נפרדות, ולמתחם המתנפחים, לבקר בפלנטריום, להציץ בשמיים דרך טלסקופ שמש מיוחד, ללטף אלפקות או לצאת לסיור בעתיקות העיר הקדומה שבטה. כל פעילויות סוף השבוע עולות 50-35 שקלים, ברכישה מוקדמת דרך האתר ואילו בלילה שבין ה-12 ל-13 באוגוסט בזמן ש"מטר המטאורים" יגיע לשיאו, הצפייה בתופעה השמימית הזו תהיה ללא תשלום.

גם בפארק תמנע אפשר יהיה לצפות במטר הפרסאידים ב-12 באוגוסט. עשרות טלסקופים עם מדריכים יוצבו במיקומים שונים ויכוונו לכוכבי לכת, צבירי כוכבים ושביל החלב. 49 שקלים לילד מגיל 3 ו-59 שקלים למבוגר. ובפארק ירוחם יצפו במטר המטאורים כבר ב-9 באוגוסט, כולל טלסקופים ומדריכים, מופעי אש וסיור עקרבים. מותר ללון שם באוהלים שמביאים מהבית. 35 שקלים מגיל 3.

מטר הפרסאידים בנגב

מטר הפרסאידים בנגבצילום: יח"צ