מה הקשר בין רגשות לוויסות חושי?

הורים רבים לילדים החווים בעיות בטונוס השרירים, מופתעים לגלות שמקור הבעיה מגיע מקושי בעיבוד התחושתי של הילד. ככל שאנו עובדים על וויסות מערכת התחושה, המוטוריקה משתפרת להפליא. ומה הקשר לרגשות? התשובה בפנים.

חדשות כיפה מיכל כהן 24/01/18 12:29 ח בשבט התשעח

מה הקשר בין רגשות לוויסות חושי?
חיבוק, צילום: שאטרסטוק

בואו נעצום לרגע את העיניים וננסה להרגיש מה אנו חשים: קולות, תחושות, אור, מגע, אבק, חום, קור, מרקמים, דופק, זרימת דם, כאב, רעב , צבעים ועוד...

מערכת העצבים שלנו מוצפת כל הזמן מהמון גירויים וניתן להרגיש את כל הגירויים הנ"ל ביחידת זמן קצרה בו זמנית ולמרות הכל להמשיך לתפקד כרגיל.

תארו לכם שישנה חוסר הלימה בין מערכת הראיה, השמיעה, התחושה או המוטוריקה, יהיה מאוד קשה להסתדר עם כל הגירויים יחד. ובכך אנו יוצאים משליטה.

ילדים רבים המגיעים לקליניקה עקב בעיות בטונוס השרירים, ההורים מופתעים לגלות שזה יושב בעצם על העיבוד התחושתי של הילד, וככל שאנו עובדים לווסת את מערכת המידע-התחושה . כך הפלט-המוטוריקה משתפרת להפליא.

מדוע נוצר בעיה בעיבוד החושי?

כמו שאין לנו אפשרות לדעת מדוע נוצרים הפרעות התפתחות בקורדינאציה אין לנו אפשרות להעיד מה גרם למה. אך מחקרים מראים שקיים קשר הדוק בין בעיות מוטוריות למערכת החושים לבין מערכת הרגש.

למערכת החושים יש קשר הדוק על המערכת הרגשית, ברגע שיש לילד קושי רגשי ניתן להבחין בקשיי ויסות במערכת החושים. המון אנשים סובלים מבעיות בוויסות החושי בעקבות טראומות ודברים לא טובים שהתחושה מזכירה לגוף שלהם.

תתפלאו או לא הבסיס לעיבוד החושי נמצא במערכת המוטורית!

  • שיווי משקל

  • קורדינאציה

  • מהירות תגובה

  • תחושה פנימית

  • ומודעות גופנית

ככל שנחזק את המאפיינים הנ"ל סביר להניח שנצליח לווסת טוב יותר את מערכת החושים שלנו.

אנשים וילדים הסובלים מקושי בוויסות החושי חווים קשיי התמודדות לא קלים. מבחינה חברתית- הקולות שמפריעים להם, מבחינת הלבוש- הבגדים שלא נוחים להם. מבחינה רגשית- התסכול שהם צוברים או הטראומות שמכבידות עליהם. מבחינה מוטורית- קושי לבצע מטלות בוויסות הנכון. במגע בין בני אדם בעוצמה הנכונה ועוד ועוד...

היכולת להתמודד עם כל כך הרבה מצבים משתנים היא לא פשוטה, דורשת הכלה, הבנה ואמפטיה.

תארו לעצמכם ילד במגרש הכדורגל שאמור לווסת את ההבקעה לשער בעוצמה הנכונה כשמסביב רעש, הוא אמור להיות עם יכולת בשיווי משקל, ובלי שיפריעו לו חברים שרצים ובועטים מסביבו.

הרבה מילדים הסובלים מקושי בוויסות החושי נראים הרבה פעמים כסובלים מבעיית קשב וריכוז ולא תמיד יודעים שזה בעצם לא משהו נוירולוגי, אלה שייך לוויסות מערכת החושים שלנו. לכן לפני שבודקים בדיקה אצל נוירולוג לקשב וריכוז מומלץ להיוועץ אודות בוויסות החשי של ילדכם.

הטיפ שלי: יש לכם/ לילדכם צורך במגע חזק? אל תמנעו מכך! להפך עשו זאת בסביבה שנעימה לכם ותנו להרגיש את הגירוי החושי הזה בצורה הטובה ביותר.

אם למרות הכל אתם נתקלים בקושי מהסוג הזה וזקוקים לתיווך מומלץ לפנות לאיש מקצוע המתמחה בתחום ולקבל תכנית פעולה ספציפית.

בכתבה הבאה נראה כיצד ננסה להבין כיצד נעזור לילדים ומבוגרים הסובלים מוויסות חושי, מאלו שנמנעים ממגע לעומת אלו שזקוקים לו יותר וכיצד ניתן להתגבר על הקושי.

 

לקריאת כל הטורים של מיכל, היכנסו!

 

מיכל כהן- מאבחנת פסיכומוטורית מטפלת בתנועה ויציבה בהיבט אינטראקטיבי. לתגובות בקשות או הערות ניתן לשלוח ל-msportherapy@gmail.com

כתבה זו אינה במקום טיפול רפואי/ התפתחותי.