כשהילד לא מצליח לבצע מטלות באופן עצמאי

כל הורה רוצה לראות את הילד שלו מצליח, בעל בטחון עצמי, מסוגלות חברתית והתארגנות יעילה. מיכל כהן בטור שמסביר כיצד לסייע לילדכם על מנת לממש את יכולותיו להצלחה.

חדשות כיפה מיכל כהן 11/01/18 09:47 כד בטבת התשעח

כשהילד לא מצליח לבצע מטלות באופן עצמאי
ילד אקטיבי, צילום: שאטרסטוק

כל הורה רוצה לראות את הילד שלו מצליח, בעל בטחון עצמי, מסוגלות חברתית והתארגנות יעילה.

בכתבה זו ננסה להבין מהם אבני ההתפתחות החשובים בהתפתחות המוטורית של ילדכם על מנת לממש את יכולותיו להצלחה.

מרגע הלידה ועד גיל 3-4 הילד תלותי בהוריו: האכלה, ניקיון, הלבשה וסדר יום.

בגיל 2-3 הילד מתחיל לפתח רצונות משלו ומנסה לבצע דברים בעצמו. ניסיונות אלו הם חשובים ויש לתת לפעוטות להתנסות בתחושות, מרקמים וניסיונות מוטוריים שונים. הדבר מעלה להם את תחושת המסוגלות, הביטחון העצמי ושיפור יכולות.

בגיל 5 נצפה לראות את הילד מצליח לבצע את המטלות המותאמות לבני גילו.

אילו מטלות ילד/ה אמורים לדעת לבצע בגיל 5?

לאחרונה הגיע אלי אמא לקליניקה שהילד שלה בן 5 לא יודע לרכב על אופניים, לא מסוגל להתלבש לבד ובזמן הארוחה כל הסביבה מתלכלכת. אימו של הילד לא חשבה שיש לקשר בין שלושת הדברים, אך מבדיקה שערכנו קיים קשר הדוק בין כל התיאורים שלעיל.  ל ד' החמוד היה קושי בשיווי משקל זו הסיבה שהתקשה להתלבש לבד ולרכב על אופניים, בנוסף הייתה לו בעיית סרבול מוטורי והתארגנות. ולכן לא הצליח להתלבש ולאכול כראוי.

לא תמיד הקשיים נעלמים עם הגיל, לעיתים הם גדלים יחד עם הילד...וגורמים לילד להבין שקשה לו, ילדים אלו נמנעים מפעילויות מסוימות , נמנעים משיעורי הספורט, רמת הביטחון העצמי יורדת והם מרגישים פחות מעורבים בחברה.

מחקרים רבים מראים שישנו קשר הדוק בין רמת התפתחות הפיזית לרגשית, וככל שנפתח יחד את תחושת המסוגלות הפיזית כך תגדל לו היכולת והמוטיבציה בשאר התחומים. המצב המוטורי של ילדכם משפיע באופן משמעותי על הלמידה והפעילות היומיומית שלו.

ילד שקשה לו נמנע מפעילות. לא בגלל שהוא לא רוצה, אלה מפני שלא נעים לו להיכשל!

בואו נבנה לו יחד תכנית שתתאים לו:

  • חוג ספורט שיחזק לו רמת הביטחון הגופני שלי

  • עבודה בבית על שיוו משקל- ניתן לקנות בחנות ספורט אביזרי משחק נחמדים.

  • נתכנן מטרות קטנות איזה שלב בהתלבשות הילד מסוגל לבצע בעצמו, ועם הזמן נשפר את רמת הביצוע.

  • נשתמש בחזקות של הילד לביצוע המשימות, לדוגמא אם הילד טוב באומנות ניתן לו להתנסות במגוון חומרים וצורות שונות.

  • ביקור תדיר בגינות המשחקים ורכיבה על אופניים

זכרו: ביקור של פעם בשבוע בספורט טיפולי ישפרו את המודעות הגופנית ואת יכולת השיפור המוטורי של הילד- רק אם נמשיך להטמיע את הפעילות במהלך השבוע ובאורח החיים.

ככל שניתן לילד להתנסות בפעולות בבית: כמו להכין דברים, לערוך שולחן, לקפל, לסדר ולנקות, נשפר לו את היכולת התנועתית- המוטורית, נשפר לו את הביטחון העצמי והדימוי הגופני ונעזור לו ללמוד להתארגן יותר טוב.

טיפ שבועי: הכינו טבלת הצלחות שבועיות וסמנו בו את מוקדי ההצלחה של ילדכם

אם למרות הכל הילד עדיין מתקשה וזקוק לתיווך מומלץ לפנות לאיש מקצוע המתמחה בתחום ולקבל תכנית פעולה ספציפית..

בכתבה הבאה נראה כיצד נוכל לאתר עיכוב התפתחותי כבר מגיל קטן וכיצד נוכל למנוע קשיים מוטוריים.


 

מיכל כהן- מאבחנת פסיכומוטורית מטפלת בתנועה ויציבה בהיבט אינטראקטיבי. לתגובות בקשות או הערות ניתן לשלוח ל-msportherapy@gmail.com

כתבה זו אינה במקום טיפול רפואי/ התפתחותי.