כל נער שנכנס לכפר מסוגל לממש את הפוטנציאל שבו

מזה 30 שנה שכפר הנוער בית חג"י לקח על עצמו משימה לאומית קשה ומיוחדת. הכפר פותח את ליבו ושעריו לנערים ללא יד מכוונת ומשפחה תומכת, ומעניק להם בית חם וכלים להתמודדות נכונה עם מכשולי החיים

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף כפר הנוער בית חגי 12/09/18 16:12 ג בתשרי התשעט

כל נער שנכנס לכפר מסוגל לממש את הפוטנציאל שבו
צילום: יח"צ

בכפר מתגוררים בני נוער בגילאי 13-18 שמגיעים מקרית-שמונה בצפון ועד אילת בדרום. "מדובר בנערים שנפלטו מכל מסגרת לימודית ואנחנו עבורם התקווה האחרונה" אומרים בכפר ומדגישים כי חלק מההתמודדות הקשה עם הנערים היא סביב בעיות בקבלת סמכות ובכניסה למסגרת.

המסגרת הטיפולית  של הכפר  הוא "המשפחתון" כלומר זוג צעיר יחד עם ילדיהם הגרים בבית יחסית גדול. במקום יש יחידה למשפחה ויחידה לנערים והם גרים יחד תחת קורת גג אחת כמשפחה אחת לכל דבר. ההורים משמשים כדגם לחיקוי ובעזרת החום והאהבה מצליחים לשקמם ולשלבם בחברה הישראלית כאזרחים טובים למען עם ישראל ומדינת ישראל .

בכפר גם מסגרת לימודית ייחודית הנקרא מפתן  בית חג"י המפתן פועל בין השעות 8:00-16:00 בו הנערים לומדים בכיתות קטנות של עד 12 תלמידים בשילוב הוראה פרונטלית והכשרה מקצועית בתחומים שונים: נגרות, מסגרות וחקלאות.

חי כהן, מי שמנהל כיום את הכפר, הגיע למקום לפני 18 יחד עם אשתו לימור כזוג  שריכז משפחתון  התאהב במקום ומילא לאורך השנים  תפקידים שונים: מנהל מעונות ,סגן מנהל הכפר. חי מספר מהו האני מאמין שלו, שמוביל אותו בעשייה עם התלמידים בכפר לאורך השנים "אני מאמין בכל נער. כל נער ונער שנכנס לכפר מסוגל לממש את הפוטנציאל שמצוי בתוכו".

צוות הכפר מספר על הרבה הצלחות לאורך השנים בשיקום נערים שהגיעו לכפר במצב רגשי ולימודי סבוך ורעוע והצליחו להשתקם, ללמוד, להתפתח ולצאת לחיים בהצלחה. לבקשתנו, מספר לנו הצוות את אחד מסיפורי ההצלחה האחרונים המהווים מקור לגאווה ומקור לשאיבת הכוחות להמשך הפעילות היום יומית עם הנערים.

יהודה (שם בדוי) הגיע לכפר עוד בהיותו בן 12, צוות הכפר מתאר אותו כ"ילד חמוד, פעלתן ושובב בעל חיוך שובה לב ועיניים חודרות". יהודה הגיע מבית רעוע, חווה קשיים רבים ונפלט ממספר מסגרות לימוד בזו אחר זו, משפחתו הייתה מוכרת בלשכת הרווחה  במקום מגוריהם והוצע לו להגיע לכפר הנוער בית חג"י, יהודה לא התלהב מהרעיון, אך הסכים להגיע לתקופת ניסיון קצרה.

"ליהודה היה קשה לתת את אמונו במערכת לאחר שחווה דברים כל כך קשים ולא היה לו מה להפסיד" הוא התקשה בקבלת סמכות וגבולות ,ובנה את אמונו אט אט. מספרים בכפר "הורי המשפחתון היו עבורו הבית החם והמכיל שכה חסר לו- פינה חמה שכוללת דאגה לצרכים הבסיסים והתייחסות אישית מתוך אהבה. במסגרת שהותו בכפר ניגש יהודה לבחינות הבגרות".

בתום לימודיו יהודה הצטרף למכינה קדם צבאית, ולאחר מכן התגייס ליחידת חי"ר, סיים מסלול קרבי כלוחם ועבר קורס מכים"קשה להאמין שזה אותו ילד שהגיע לכפר, איזו התקדמות, איזה אושר" מספרים בכפר בגאווה.  לפני כשנה זכינו לעמוד יחד איתו ואם בת זוגתו מתחת לחופה.

זהו סיפור אחד מעשרות מקרים. מרבית מבוגרי הכפר זוכים להתגייס לצה"ל, משתלבים במכינות קדם צבאיות  ובמעגל החיים  ומקימים משפחות לתפארת.

הצלחות משמעותיות

הצלחות משמעותיותצילום: יחצ

בכפר טוענים כי ההצלחות שלהם נקופות לזכותו של הצוות המקיף במקום "הצוות הוא רב מקצועי וקולט את הנער בחום ובאהבה. עבור כל נער שמגיע נבנית תכנית טיפולית ייחודית שמתייחסת ליכולות, לקשיים ולרצונות שלו" אומרים בכפר ומדגישים כי התכנית נבנית סביב הצרכים הגשמיים, הלימודיים והרגשיים של כל נער ונער ותלויה גם במצב בו הוא מגיע לכפר.

"אנחנו מאמינים שלכל נער מגיעה הזדמנות לשינוי. שכל נער המעוניין בשינוי יכול, עם הכוונה נכונה, בהקניית כלים ייחודיים, בהרבה אמון ואהבה לצאת לדרך חדשה" אומרים בהנהלת הכפר ומסבירים כי יש בידיהם תכניות התפתחות גדולות לעתיד אותם הם רוצים לממש. בין היתר בתוכניות להקים שני משפחתונים חדשים על מנת להגדיל את מספר המקומות בכפר. כי כמו שאמרנו בית חג"י זה בית לכל החיים.

לתרומות לכפר הנוער בית חגי