זה לא עניין של בית הספר! פעם הפרעת קשב - תמיד הפרעת קשב.

מזל טוב, אתם הורים, לכמה ילדים חמודים, נבונים ושובבים. וכשהקטנה מתקשה להתארגן לבי"ס, שוכחת ציוד וגם להכין ש"ב, את נזכרת בעצמך בגילה ואומרת לעצמך שאת לא תרדי עליה ותעזרי לה.

חדשות כיפה ד"ר גליה דילר-זקס 23/05/19 10:15 יח באייר התשעט

זה לא עניין של בית הספר! פעם הפרעת קשב - תמיד הפרעת קשב.
צילום: shutterstock

אומרים שכ10% מהאוכלוסיה סובלת מהפרעות קשב, אומרים שיש אינפלציה באבחונים.. לאן נעלמים כל המאובחנים האלה אחרי שהם מסיימים (או שלא) את חוק לימודיהם במערכת החינוך? האמת היא שהם לא הולכים לשום מקום.
הם והפרעת הקשב שלהם כאן כדי להישאר.
אמנם חלק מהתסמינים (סימפטומים בלעז) מתמתנים עם ההתבגרות, אבל המאפיינים האישיותיים שיוצרת הפרעת הקשב, נעשים הרבה יותר משמעותיים ורלוונטיים בבגרות.
על מה מדובר?
למשל הקושי לקבל החלטות.
כל החברה סיימו את השירות, התנדבו/ טיילו ועכשיו קדימה להירשם ללימודים.
ואת, אתה? ממשיכים להתנדב/ לטייל/ נכנסים לבצלאל לסמסטר/ מבלים בעיקר על הדשא/ מבקשים דחייה בכל ההגשות/ עוברים על תנאי לשנה ב'/ פורשים? במקביל, בעולם הדייטים, קשרים סוערים, כמעט מתחתנים, כמה לבבות נשברים. אומרים שאתה לא סגור על עצמך, אומרים שאתה מתקשה להתחייב.

מזל טוב, אתם הורים, לכמה ילדים חמודים, נבונים ושובבים. וכשהקטנה מתקשה להתארגן לבי"ס, שוכחת ציוד וגם להכין ש"ב, את נזכרת בעצמך בגילה ואומרת לעצמך שאת לא תרדי עליה ותעזרי לה אבל בעצמך שוכחת לחזור אל המורה שלה שהתקשרה ורק בזכות התזכורת מההיא מועד ההורים אופה את העוגה שהתחייבת להביא לערב "אמהות ובנות".  
כשהגדול מתקשה להשתלב בשבט בבנ"ע, נפגע בקלות ומתעניין בדברים שאחרים קצת פחות, אתה כבר רואה איך בהמשך לא יכניסו אותו להדרכה...
ובלילה, אחרי שהם סוף סוף הולכים לישון אתה רוצה לשתף אותה איך נשבר לך הלב עליו, ואיך נזכרת בהדחה שלך מקורס קצינים בגלל "ילדותיות"...
אבל היא כל כך מוטרדת מהקטנה, ובכלל מהבלאגן בבית, מהר הכביסות שלא נגמר ומהמקרר הריק, כי שוב שכחתם לתאם מי עושה קניות...
ואתם כל כך צריכים אחד את השניה, אבל לאף אחד אין סבלנות או יכולת להכיל את עצמו ובטח לא את השני ומגיע הפיצוץ הבלתי-נמנע, ובמקום להיות יחד בקושי עכשיו שניכם אשמים וכל כך רחוקים אחד מהשניה...

האמת, שאפשר היה לתאר עוד הרבה סיטואציות. המשותף לכל הסיטואציות האלה הוא שהפרעת הקשב לא מסתיימת כשמסתיים בית ספר. הדרישה לנהל את עצמך, לווסת את הרגשות שלך, להיפגש באופן יעיל עם המציאות, ועם מגבלות הקשורות לזמן, כסף ואנשים אחרים, כל אלה הם מאפיינים של אדם בוגר.
קל הרבה יותר להבין ילד שבתגובה לפגיעה בו טורק את הדלת ויוצא מהכיתה מאשר אדם בוגר, שצריך לפרנס משפחה, אך מתפטר אחרי שהועברה עליו ביקורת לא נעימה.
העובדה שמיומנויות הניהול העצמי ובעיקר היכולת לנהל רגשות נשארות פחות או יותר כשל ילד צעיר, פוגעת ביכולתו של האדם הבוגר לעמוד במשימות ההתפתחותיות שלו דוגמת בחירת מקצוע והתפתחות מקצועית, שמירה על זוגיות יציבה, ניהול משק בית וגידול ילדים.
ובגלל הגנטיקה שבבסיס הפרעת הקשב והריכוז יש סיכוי לא קטן שבבית אחד, יותר מאחד מבני המשפחה מתאפיין בה ואז , או אז הלהבה מתלקחת כפל כפליים...

אם זיהיתם בכתבה את עצמכם, בן משפחה אחר או חבר, דעו שאתם בחברה טובה. חפשו מענים מתאימים - הם קיימים!

ערב עיון ייחודי על הפרעת קשב במערכות יחסים בבגרות: בהורות, בזוגיות ובמיניות יתקיים ביום שני הקרוב 27.5 כב אייר במכון באר אמונה בירושלים. פרטים והרשמה: 02-5324112 / ווטסאפ 0586613956 או באתר מכון באר אמונה.


הכותבת היא ראש תכנית הנחיית הורים אינטגרטיבית במכון באר אמונה.