שאל את הרב | האם לפנות ליועצת בבית הספר?

נערה שמתמודדת עם מצב מורכב תוהה האם לפנות ליועצת הבית ספרית בנושא. מערכת חברים מקשיבים ענתה לה: "אני רוצה לשאול אותך – מה יש לך להפסיד? מה הסכנה בזה?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/22 12:23 כ באדר א'

שאל את הרב | האם לפנות ליועצת בבית הספר?
צילום: shutterstock

היועצת בבית הספר היא סמכות מקצועית שיכולה לתת מענה בסוגיות שונות, אבל לא תמיד נועצים בה. במערכת כיפה התקבלה שאלה מנערה שמצויה במצב מורכב: "יש לי בית מורכב, ההורים שלי רבים כל הזמן, ויוצא שמלא פעמים אני זאת שמתחזקת את הבית, זה לא שאני אומללה או משו, החיים שלי אחלה. שיתפתי בזה חברה טובה והיא אמרה לי שאני צריכה לפנות לייעוץ ושזה לא הגיוני שאני מתמודדת עם זה לבד".

"היה לי ממש מוזר לפנות ליועצת. כי כאילו מה אני אגיד לה? מה היא כבר תעשה ומה יש לי לומר לה? באמת כאילו אני לא נגד הצוות החינוכי או משהו והיועצת שלנו מהממת סתם אני לא בטוחה שזה הכרחי".

"אפשר וטוב גם להתפרק כשקשה לנו, להישען על מישהו ולהתייעץ"

מערכת 'חברים מקשיבים' ענתה לשאלה: "את באמת נמצאת בסיטואציה מורכבת. להחזיק את הבית בזמן שההורים רבים ולחיות בבלגן כזה זאת התמודדות לא פשוטה, לא חושבת שאת צריכה להוריד מהקושי שבזה, גם אם בפועל את לא אומללה ומרגישה שהחיים שלך סך הכל אחלה".

הם כותבים כי "כל הכבוד שאת עושה את זה בגבורה, ממשיכה לחיות את חייך למרות שהבית מורכב, אבל אנחנו לא חייבות להיות תמיד הכי חזקות והכי בסדר, אפשר וטוב גם להתפרק כשקשה לנו, להישען על מישהו ולהתייעץ. וגם כשלא הכי הכי קשה בעולם – עדיין טוב לשתף ולהתייעץ. אז זה ששיתפת את החברה שלך ולא שמרת בפנים – זאת התחלה מצוינת".

"חברה שלך הציעה שתפני ליועצת, ואת שואלת מה היא כבר תעשה ומה יש לך לומר לה? אז אני רוצה לשאול אותך – מה יש לך להפסיד? מה הסכנה בזה? מול הסיכונים האלה, תשקלי מול מה שאת יכולה לקבל מהשיחה איתה:

  • שיתוף – "דאגה בלב איש ישיחנה" – עצם המקום הבטוח לשתף ולספר מה עובר עלייך, כבר מוריד הרבה מהלב ועושה טוב.
  • סדר – את מספרת שאת נמצאת בבלבולים ובבלגן ויעוץ יכול לעשות סדר בראש, למקד אותך, לשים כל דבר במקום הנכון ובפרופורציות הנכונות.
  • עיבוד – לעבד את מה שעובר עלייך בצורה מקצועית, להבין על מה הדבר משפיע או עלול להשפיע בעתיד. להעמיק בתפיסות ובמחשבות שעולות בך ולתת לרגשות מילים.
  • חשיבה – לחשוב מה יכול להקל עלייך את התקופה הזאת.

חשוב שתזכרי שזה התפקיד שלה, ואת לא חייבת לדעת בדיוק מה את צריכה לעשות ואיך צריך להראות המפגש איתה, ואת לא זאת שצריכה להחזיק את השיח ו"לתת שירות". זה בסדר לא לדעת מה הולך להיות, וזה בסדר לחשוש מהשיחה ומהשיתוף. וגם את זה את יכולה להגיד ליועצת, לשים את כל הבלבול על השולחן".