לקראת ה 1.9 שוב הלך לך הקול? מורה, הטיפים האלו עבורך

הכלי החשוב ביותר עבור כל איש חינוך, בין אם זה בכיתה או דרך לימוד מכוון בזום הוא הקול. מי מאיתנו לא זוכר את המשפט של המורה שלו: "הלך לי הקול"? מורה, זה הזמן ללמוד כיצד שומרים על הקול שלך

חדשות כיפה ד"ר רונן בר 31/08/21 14:07 כג באלול התשפא

שוב הלך לך הקול? מורה, הטיפים האלו עבורך
צילום: shutterstock

הכלי החשוב ביותר עבור כל מורה וגננת הוא הקול שלהם. מידי שנה מורים רבים חווים תסכול גדול כאשר הם מאבדים את קולם בעקבות שימוש יתר או לא נכון במיתרי הקול והם נעשים צרודים או בכלל ללא קול. לקראת שנת הלימודים החדשה, ד"ר רונן בר, כתב חמישה טיפים לצוותים החינוכיים כיצד לשמור על הקול שלהם לאורך זמן ולמנוע כאבים ואובדן הקול.

הידרציה (שתיה) - כל אדם שהוא ווקליסט, כלומר עושה שימוש ברמה גבוהה, מאומצת ואינטנסיבית בקול שלו, כדאי שייצמד לבקבוק מים, בפרט סביב פרקי דיבור מאומצים ורציפים. המים יסיעו לרענון מיתרי הקול ויאפשרו שמירה על הקול באופן מייטבי.

צילום: shutterstock

לא לכחכח - בתקופה האחרונה מחלות ויראליות שמאפיינות את החורף פוקדות אותנו במרוצת הקיץ. אלו מאופיינות בליחה רבה, שגורמת לאנשים רבים לכחכח– תופעה זו פוצעת עוד יותר את מיתרי הקול. מומלץ לטפל במקור הליחה בהקדם (בדרכי הנשימה), על מנת להפחית את הכחכוח והשיעול התכוף. במצב קיצוני מומלץ אף לנקוט במנוחת דיבור. אל תתעלמו מליחה, תטפלו בה על מנת שלא תגרום לנזק עקיף.

יבלות על מיתרי הקול – מדובר בפצעים שנוצרים כתוצאה מפציעה וחיכוך של מיתרי הקול הנובעים מדיבור מאומץ ולא תקין. עם הזמן נוצרת רקמה צלקתית ומאורגנת בקדמת מיתרי הקול, אשר מייצרת קושי רב בדיבור (בצימוד של מיתרי הקול) עד לכדי אובדן קול. למדו איך לדבר, זהו הכלי שלכם והמרכיב החשוב ביותר להעברת המידע שאתם מלמדים. למדו איך משתשמים נכון בקול שלכם.

צילום: shutterstock

אל תלחשו – דיבור בקול נמוך מאוד/ לחישות עלול לפגוע במיתרי הקול – נסו לשמור על טון אחיד, ולהימנע משינויים תכופים וקיצוניים באינטונציה.

הימנעו מהרמת קול- דיבור צעקני לאורך זמן עשוי להביא לצרידות עד לכדי אובדן קול. נסו שלא לצעוק, ולשמור על דיבור אחיד.למרות שהדבר יכול למשוך יותר תשומת לב מקהל תלמידים גדול, אבל חוסר קול לא ימשוך כלל את תשומת ליבם. ותרו על לחישות או צעקות.

הכותב הוא רופא בכיר במחלקת אף אוזן גרון וכירורגית ראש וצוואר במרכז הרפואי הלל יפה