תקציב המדינה תקציב החינוך: תוספת תקציב לבתי הספר של החופש, ופיקוח בגנים

בתום משא ומתן לילי השיגה שרת החינוך שורה של צעדים משמעותיים בתקציב החינוך וביטלה קיצוץ של כחצי מיליארד שקלים. תוספת תקציב תינתן לטובת אוטונומיה למנהלים, צמצום פערים, ובתי הספר של החגים

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/08/21 09:33 כד באב התשפא

תקציב החינוך: תוספת תקציב לבתי הספר של החופש, ופיקוח בגנים
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

במסגרת דיוני התקציב לשנים 2022-2021 (תשפ"ב-תשפ"ג) חתמה שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שורה של הישגים לאחר שהגיעה לסיכום משותף עם משרד האוצר  על ביטולו של הקיצוץ הייעודי. מדובר בקיצוץ  בהיקף של 570 מיליון ש"ח  שאמור היה לחול על מערכת החינוך. לצד הישג זה, סיכמה שרת החינוך על תוספות תקציביות שיועברו לטובת מערכת החינוך. התוספות מהוות חלק בלתי נפרד מהיעדים המרכזיים שבכוונתה לקדם במהלך השנים הקרובות במערכת. 

תוספות התקציב כוללות:

תוספת תקציב של כחצי מיליארד שקלים לבסיס תקציב המשרד לטובת אוטונומיה למנהלים- שרת החינוך וראשי האוצר החליטו במשותף, כי מערכת החינוך תחל להוביל תהליכי עומק של שינוי, במסגרתם יחוזק מעמד המנהל ועבודת בתי הספר תתואם לאתגרי המאה ה- 21. 

תוספת של 200 מיליון ₪ למנגנון פיקוח ובקרה אחר מסגרות הגיל הרך- לידה עד שלוש
כחלק מהמהלך הלאומי של הסדרת מעמד הגיל הרך והעברתו אל אחריות וסמכות משרד החינוך, תינתן למשרד תוספת תקציבית בהיקף של 200 מיליון ₪. תקציב זה הוא חלק מביצוע הפעימה הראשונה של הסדרת המסגרות. בתוך כך, הוא יוקצה לטובת מנגנון פיקוח ובקרה שיבצע המשרד אחר המסגרות של גיל לידה ועד שלוש בנושא: בטיחות, מוגנות הילדים, תנאי תברואה ותכנית פדגוגית. 
במקביל תגובש תוכנית רב שנתית עם האוצר לשדרוג מערך מעונות היום.

תוספת תקציב של כ- 300 מיליון ₪ לטובת צמצום פערים- מערכת החינוך נושאת חובה מוסרית וחינוכית להבטיח שכל ילדה וילד יקבלו הזדמנות שווה לממש את מיטב הכישורים והיכולות האישיות שלהם. היא מחוייבת  להכשיר אותם כבוגרים בעלי מסוגלות עצמית, חברתית ואקדמית שיבטיחו את השתלבותם בעולם האקדמיה, המחקר, הטכנולוגיה, המדעים המדויקים ובתחומי מדעי הדוח והחברה. לאור חשיבות הדברים קבע משרד החינוך, כי אחד מהיעדים הלאומיים שלו יתמקד בצמצום הפערים. 
במהלך השנה וחצי האחרונות התרחבו הפערים שצברו תלמידי ישראל בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי. בתוך כך הוחלט כי במסגרת דיוני התקציב יקבל המשרד תוספת של 300 מיליון ₪ לטובת מתן מענים לימודיים במקצועות ליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים ולטובת מענים רגשיים. המענים יכללו בין היתר, תגבורים לימודיים ומענים שיינתנו על ידי פסיכולוגים חינוכיים ויועצים חינוכיים. 

תקציב להמשך פעילות בתי הספר של החגים חנוכה ופסח והמשך פעילות הצהרונים-ניצנים- משרד החינוך ימשיך לסבסד לציבור ההורים את מסגרות החגים של חופשות חנוכה ופסח וכן את מסגרת הצהרונים-ניצנים. הילדים ייהנו ממסגרות חינוכיות מפוקחות ומבוקרות, שפועלות בסטנדרטים גבוהים והן כוללות תכנים חינוכיים עשירים וחוגים מגוונים. ההורים ייהנו מסבסוד המסגרות ומהקלה בנטל התשלומים. הבשורה הגדולה שפעילות החגים נכנס לבסיס התקציב ולא צריך להילחם עליו כל שנה מחדש ונותן אופק וודאי להורים.