יפה בן דויד קרצה לקול הדתי והתחייבה לשינוי ב'שעת התפילה' - אך הבעיה נותרה והמורים זועמים

מזכ"לית הסתדרות המורים הודיעה כי נוכחות מורים בזמן התפילה במוסדות החמ"ד תהיה על חשבון השעה הפרונטלית ולא על חשבון המורים כפי שהיה נהוג | במציאות: המצב נשאר כשהיה והמורים זועמים על ההבטחה שהופרה. בהסתדרות המורים מתחמקים: "מי שפונה - מקבל מענה"

עדיאל שביט ישי אלמקייס עדיאל שביט, ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/06/21 17:55 יט בתמוז התשפא

יפה בן דויד קרצה לקול הדתי והתחייבה לשינוי ב'שעת התפילה' - אך הבעיה נותרה והמורים זועמים
ישיבה תיכונית. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: יח"צ חמ"ד

בתחילת החודש נבחרה בפעם השניה לאורך כל הקמפיין קרצה בן דויד לקולות מורי החמ"ד תוך הצגת פעולות אותן היא מתכוונת לקדם עבורם, כשאחת מהבולטות בהן נגעה לזמן התפילה של מורים במוסדות חינוך השייכים לזרם הממלכתי-דתי, שמתבצע כיום על חשבונם האישי.

גם בראיון לחדשות כיפה בחודש שעבר, התייחסה בן דויד לנוהל: "גיליתי שזמן תפילה בבתי הספר נעשה על חשבון המורה, ואני שואלת למה? זמן התפילה צריך על חשבון השעה הפרונטלית, וכששמעתי את זה נתתי מיד הנחיה שזמן תפילה הוא על חשבון השעה הפרונטלית". עוד הוסיפה ואמרה כי ההחלטה שזמן תפילה על חשבון זמנו של המורה היא, "בניגוד לחוזר מנכ"ל, עוולה שנשארת שנים רבות". בעקבות כך הוציאה בן דויד מכתב בו היא מבהירה למנהלי בתי הספר שתחתיה, כי המשך של התנהלות זו מול המורים היא פגיעה בזכויותיהם, ושיש לחדול משכלול זמן התפילה לא כשעה פרונטלית נפרדת, אלא לקוחה מזמנו האישי של המורה.

במכתב שבו פנתה גם לראש מנהל החמ"ד שוש נגר, וגם למנכ"ל משרד החינוך היוצא עמית אדרי, על מנת להבהיר שהנוהל משתנה, כתבה בן דויד: "נתקלתי בתופעה לפיה בחלק מבתי הספר הממלכתי דתי, פועלים בניגוד לחוזר מנכ"ל. הסתדרות המורים רואה בחומרה פגיעה בזכויות עובדי ההוראה ודורשת לפעול לפי חוזר מנכ"ל, דהיינו, שזמן התפילה הינו חלק מהשעה הפרונטלית". לבסוף הבהירה: "מנהלים יקרים הנכם נדרשים להקפיד על הנהלים ולהימנע מפגיעה בזכויות עובדי ההוראה". 

צילום: הסתדרות המורים


אך נראה כי אמירות לחוד ומציאות לחוד, מפניות רבות שהגיעו למייל האדום של חדשות כיפה, עולה כי למרות הוראת מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד, בבתי ספר, ישיבות תיכוניות ואולפנות רבים ישנה התעלמות מוחלטת מחוזר המנכ"ל וממכתבה של בן דויד. מורי החמ"ד ממשיכים לנכוח בשעת התפילה על חשבונם או נאלצים להסתפק בפתרונות ביניים שפוגעים במערכת, דבר שיוצר מרמור ותחושת תסכול בקרב אנשי ההוראה. 

"הורדת 5 שעות ממשרת המחנך תגיע משעות לימוד גמרא", מבהיר איש החינוך אבישי מזרחי ומגלה: "יש מנהלים שבפועל לא מקבלים את ההנחיה ואומרים למורים - 'אתם צודקים, אני לא הולך לריב איתכם, אין לי איך לתגמל אתכם, אני לא יכול להוריד 5 שעות גמרא, אז אל תגיעו לתפילה - אני אנהל אותה בעצמי".

מזרחי מוסיף ואומר כי יש כל מיני גישות ופתרונות "פלסטר" למקרים נקודתיים כמו צ'ופרים למורים, סבבים בין הר"מים ועוד, אך מדגיש כי, "יש בזה משהו לא הגון, שמנהלים צריכים לספוג את כל האידיאליזציה הזאת, אבל בהוראה שזה מקצוע אידיאליסטי אז בונים על זה, כי הם תמיד יתנו יותר וזאת שליחות, אבל זה הופך את זה ללא מקצועי".

בהסתדרות המורים מתחמקים ממתן תשובה או ממתן פתרון מעשי כוללני ואומרים כי, "מי שפונה היום מקבל מענה. אין פה שום הסרת אחריות. שנת הלימודים בחטיבות הביניים ששם עיקר הבעיות הסתיימה אתמול. המכתב יצא שלושה שבועות לפני תום הלימודים וברגע שיפה בן דויד גילתה את העניין". לטענת ההסתדרות המורים אין קשר לבחירות, ומזמינים מורים שנתקלו בבעיות לפנות אליהם. 

העברנו למשרדה של בן דויד רשימת חלקית של מוסדות חינוך בהם שעת התפילה מתקיימת על חשבון המורים, על מנת שהדבר יטופל, אך בהסתדרות המורים סירבו לטפל במקרים בטענה שאינם עוסקים בפניות אנונימיות. על אף שלארגון ולעמודת בראשו יש את היכולת לפנות למנהלי בתי הספר של החמ"ד ולדרוש מהם לקיים את חוזר המנכ"ל בארגון לאלתר.