יפה בן דויד: "צריכה להיות הגבלת קדנציות, אני לא מתכוונת להישאר בתפקיד עד גיל 70"

בעוד יומיים יתקיימו הבחירות לראשות הסתדרות המורים, והמזכ"לית המכהנת מסכמת שנה מאתגרת. על הביקורות של ההורים על הארכת שנת הלימודים: "לא ראיתי שיש עוד סקטור שפונים אליו בדרישה כזו", וגם על השינויים שעשתה בבתי הספר של החמ"ד

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/05/21 19:13 יט בסיון התשפא

יפה בן דויד: "צריכה להיות הגבלת קדנציות, אני לא מתכוונת להישאר בתפקיד עד גיל 70"
יפה בן דויד, צילום: ראובן קפוצ'נסקי

בעוד יומיים, יתקיימו הבחירות לראשות הסתדרות המורים, כשהמועמדת המועדפת היא המזכ"לית הנוכחית, יפה בן דויד. אחרי שנת קורונה שפגעה בשתי שנות לימודים, בן דויד מסכמת לחדשות כיפה את ההתמודדות. "הייתה שנה קשה לכולם, המורים עשו מעל ומעבר בשנה הזו, הם עבדו יותר קשה מכל שנה אחרת", היא מציינת. בן דויד כזכור, הפכה לסמל בכל עניין המאבק על זכויות המורים במהלך שנת הקורונה ולא נכנעה לאנשים שטענו כי המורים צריך להקריב מעצמם יותר.

"במשרד האוצר רצו להוציא את המורים לחל"ת, אבל לא אפשרנו זאת", מזכירה בן דויד ומונה עוד ניסיונות פגיעה בזכויות המורים כמו תנאי הפנסיה התקציבית, וימי המחלה שלוקחים כיום יום תמורת יום ולא תמורת 1.4 יום, כפי שהיה בעבר. בנוסף, גם בחזרה לשגרה היא דרשה תעדוף למורים בחיסון. "דאגתי לקיצור שעות העבודה בחינוך המיוחד. הרבה הישגים הבאנו. הקורונה הייתה תקופה מאתגרת, אבל היא חיזקה את תדמית אנשי ההוראה ואת ההשקעה שהם נתנו", הוסיפה בן דויד.

נקודה נוספת ומגזרית שהיא מזכירה זו בעיה שצצה בבתי הספר הממלכתיים דתיים, "גיליתי שזמן תפילה בבתי הספר נעשה על חשבון המורה, ואני שואלת למה? זמן התפילה צריך על חשבון השעה הפרונטלית, וכששמעתי את זה נתתי מיד הנחיה שזמן תפילה הוא על חשבון השעה הפרונטלית". היא מסכמת את עבודתה, ואומרת כשלאורך תפקידה כמזכ"לית היא מגלה שיש דברים שלדבריה, "פועלים בניגוד לחוזר מנכ"ל, עוולה שנשארת שנים רבות, וכשאני מזהה אחת אני מיד מתקנת אותה".

למרות שנלחמת רבות על זכויות המורים, עדיין קיימת ציפייה שהמורים יתנו יותר כדי לשפר את מצב התלמידים הנמצאים בפיגור.

"לא ראיתי שיש עוד סקטור שפונים אליו בדרישה כזו - גם אתם הייתם בבית בגלל הקורונה אז תתנו עוד ימי עבודה. העבודה שעובדי ההוראה עשו היא עצומה, ההכנה ללמד בזום היא הכנה גדולה, המורים למדו מהבית ואנשים נכנסו למורים לבית, ועם כל זאת הם עשו זאת במסירות רבה. לכן עובדי ההוראה צריכים את החופש כדי לנוח, אי אפשר ליהנות מכוח עבודה איכותי ואז לפגוע בתנאים שלו. שנת קורונה זה כמו שלוש שנים רגילות בהוראה, אנשים היו בשחיקה נוראית. החופשים נועדו לאגור כוחות, המנהלים והיועצים גם עובדים במהלך החופש כדי להכין את השנה הבאה וכל זה כשאין להם מושג מה יהיה ואילו תקנים יהיו. 

"גם בנושא המכסות. בכל שנה משרד החינוך נותן מכסות פרישה כדי שמי ששחוק יוכל לפרוש, השנה לא נתנו את המכסות והמנהלים לא יודעים את מי יש להם בתקן, מי הולך ומי נכנס. בשנה האחרונה הגענו לבית הדין בנושא, וזה הגיע למצב שמורים פרשו באוקטובר. זה הגיוני שמורה תפרוש בשלב הזה, בגלל שהתקנים ניתנו מאוחר? אני חושבת שאם יש משהו שצריך לקחת מהקורונה זה את הכיתות הקטנות, בזכותן מורים יכלו לתת יותר תשומת לב לתלמידים, זה מה שצריך להמשיך מכאן והלאה".

בכל זאת בחרת להקדים את תאריך הבחירות, לא היה נכון להשאיר אותם בתאריך המקורי כדי לפתור את הבעיות שהצטבר בקורונה?

"ההקדמה נועדה שנוכל לשבת במהרה על הסכם שיהיה הכי טוב לעובדי ההוראה, אם הייתי הולכת לפי אינטרס אישי יכולתי לשבת לפי החוקה בתפקידי עד 2023. לעובדי ההוראה זה לא היה טוב, אז הקדמתי את הבחירות רק כדי לדאוג לעובדי ההוראה. כל הקואליציה תמכה בהקדמה, וזה מוזר שהאופוזיציה התנגדה, אני לא מכירה אופוזיציה שמתנגדת להקדמת בחירות".  

באופוזיציה טוענים שהסיבה להקדמת התאריך היא כדי לחמוק מהחלטת בית הדין על כך שאולי היו זיופים בסבב הבחירות הקודם.

"מי שמשך את כל הפרשה במשך ארבע שנים, זה הם. אנחנו יודעים, וגם הם יודעים, שלא היו זיופים. הם רצו רק ג'ובים, אפילו אחד היועצים המשפטיים שלהם אמר: 'חבר'ה תביאו לנו משרות, ונגמור עם התביעה'. אני התנגדתי להסדר שהוצע על ידם מסיבה אחת - אני רוצה פסק דין חלוט. הם בזבזו מיליון שקלים להסתדרות המורים בגלל השטויות שלהם. יש בית דין ואני סומכת עליו, ואם באמת היה משהו בית הדין היה מורה מיד לעשות דברים. התביעה הזו הגיעה גם למחוזי, וגם שם גלגלו אותם מכל המדרגות והם קיבלו קנס". 

את מסיימת רק את הקדנציה הראשונה שלך, אבל ברוח התקופה, את מאמינה בהגבלת קדנציות?

"צריכה להיות הגבלת קדנציות, אני לא מתכוונת להישאר בתפקיד עד גיל 70 ו-80. אני באתי מפוקסת לתפקיד. את ההחלטה אם אשאר או לא אני משאירה לעובדי ההוראה, ואני סומכת עליהם שהם ידעו לתת את הקול למי שיעשה עבורם טוב. אני מקבלת אהבה ואהדה גדולה מכלל הצוותים. אני גדלתי בבית מאוד ערכי, אבי הוא איש הציונות הדתית וכך גם בעלי, בוגר כפר מימון וכן הילדים שלי שהם בוגרי ישיבות והבת שלי בוגרת אולפנת גוש קטיף. מה שעומד לנגד עיניי הוא טובת עובדי ההוראה, לזה נבחרתי וזה היעוד שלי, ומה שנותן לי את הכוח זה האמונה וגם האהבה והתמיכה מעובדי ההוראה". 

את חוזרת שוב ושוב על זכויות המורים, יש לך הבטחה גם לסייע עבור התלמידים? 

"ברגע שכוח ההוראה הוא איכותי כולם מרוויחים, גם הילדים. אני מצפה מההורים שיאבקו על הכיתות הקטנות, אני לא ראיתי פעם אחת את ההורים נאבקים על הכיתות הקטנות - זה למען הילדים. חבל שאני זו צריכה להילחם עבור הילדים על זה. המורים גילו בזכות הכיתות הקטנות את הבעיות של התלמידים שלהם, בהם גם בעיות כלכליות, ועוד דרך הזום, מורה מזהה את הקשיים של התלמידים יותר והקשר האישי בין המורים לתלמידים הפך קרוב מתמיד".   

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן