לבנות קומה חדשה- המנהיגים הבאים במערכת החינוך

תכנית "אלרועי" מבית המדרש של מכללת ליפשיץ והחמ"ד שואפת לפתח את הדור הבא של מחנכים ומחנכות במערכת החינוך. "מטרת העל של התכנית היא לצאת מהקופסה לאפשר למורים ומורות להוביל שינוי אמיתי בתוך הכיתה, בצוות החינוכי ובקהילת בית הספר"

חדשות כיפה בשיתוף מכללת ליפשיץ 24/05/21 18:23 יג בסיון התשפא

לבנות קומה חדשה- המנהיגים הבאים במערכת החינוך
צילום: shutterstock

בימים אלו מכללת ליפשיץ ומנהל החמ"ד משיקים תכנית מנהיגות למורים נבחרים תכנית 'אלרועי'. מדובר בתכנית למצוינים בלבד, השואפים למצוינות והישגים בתחום חינוך הכיתה  ההוראה, אם תרצו המנהיגים של הדור הבא בחינוך. 

"מדובר על יוזמה של החמ"ד, חברנו למכללת ליפשיץ בשיתוף עם מכללת הרצוג, מתוך צורך של העצמת מחנכים", מספרת מיכל דהאן, סגנית ראש מנהל החמ"ד. "מטרת התכנית היא לפתח את המנהיגות של מחנכי הכיתות בחמ"ד. דמות המחנך היא משמעותית ביותר בעולמו של התלמיד והתלמידה. המחנך פוגש את התלמיד או התלמידה בהיבטים הלימודים, החברתיים, הרגשיים והאמוניים, זוהי הדמות המרכזית בהווית החינוך, לכן מחנך בחמ"ד בנוסף להכשרה המקצועית שלו כמחנך, חשוב לפתח אצלו שיח על זהות ציונות דתית, ממלכתיות, ומכאן בעצם מתחילה תכנית אלרועי". 
 

מיכל דהאן

מיכל דהאן צילום: באדיבות המצולמת

דהאן מדגישה כי התוכנית מיועדת לכל  מגוון האוכלוסיות החמ"ד. "אנחנו רואים בתוכנית חשיבות מאוד גדולה, ולכן חשוב לנו שהמחנך בישיבה או המחנכת באולפנה, יתנו מענה לכל תלמיד ותלמיד, לכל מגוון האוכלוסיות. אתה לומד על העולם שלי ואני לומדת על העולם שלך, עצם הקבוצה המשותפת של התוכנית מעצימה את המחנכים ושמה את החינוך במרכז של מה שקורה בבית הספר".

תוכנית 'אלרועי' תפעל החל מספטמבר בשנה הבאה במכללת ליפשיץ היא חלק מתפיסה רחבה של החמ"ד בתחום החינוך, הקרויה: 'תנועת המחנכים' שעניינה קידום והעצמת מחנכים בחמ"ד. "תוכנית 'אלרועי' היא תוכנית אחת מתוך תפיסה כוללת של תנועה המחנכים", מספרת סגנית ראש מנהל החמ"ד. "'תנועת המחנכים' נועדה להעצים את תפקיד המחנך." 

צריך אומץ

יעל ואן דייק, מנהלת תכנית אלרועי, מספרת על המחנכים והמחנכות המיועדים לתכנית: "חבורת איכות של כ-40 מחנכות ומחנכים  יסודי ועי"ס, 20 נשים ו-20 גברים , הפעילים במערכת החינוך בין שלוש לשמונה שנים  ורואים עצמם כבר עכשיו, בתחילת דרכם ,כמנהיגות חינוכית בבית הספר", מסבירה יעל ואן דייק, "אנו נעבור תהליכים של בירור הדרך ותפיסות וכמובן פיתוח מקצועי ועל כן  חשוב לנו  שאותם מורים ומחנכים יהיו  מעונינים לברר עמדות וערכים, אלו החפצים להיות רלוונטים ופתוחים לדיאלוג.  מחנך המגיע לכיתה עם מטען חינוכי ללא הכשרה ולימוד או מחוסר כלים יגלה מהר מאד שנוכחותו חלקית ופחות משמעותית, לעומתו, זה העסוק בפיתוח עולם פנימי  ומקצועי יגיע לכיתתו מלא, בטוח, רלוונטי  ובעיקר מאמין בשליחותו ובמסע אותו הוא עושה עם תלמידיו.  אנחנו מחפשים את מי שיש לו את האומץ לנהל שיח חינוכי אמיתי על סוגיות ערכיות המתחדשות במציאות הישראלית הדתית ציונית, החברתית והמקצועית. המעוניין לבחון  את "הסיפור שלו" ולדייק את הדרך מתוך רצון אמיתי, סקרנות ומחוייבות לחזון החמ"ד. התהליך  שיעברו ב-20 מפגשים - מרתק. יהיו שם חידוד הזהות האישית ועיסוק בסוגיות ליבה של הזהות ציונית דתית הכל כך רלוונטיות לימינו. וכן ,הפנמת  המשמעות של שדה חינוך ,ההוראה והלמידה המותאמים לדור הזה, לאיפיונים ולאתגרים תוך עיון בתפיסות חדשניות בתחום".

יעל ואן דייק

יעל ואן דייקצילום: באדיבות המצולמת

תכנית 'אלרועי' כאמור הינה תוכנית המנהיגות של בית המדרש למורים על שם הרב אליעזר מאיר ליפשיץ בשיתוף מכללת הרצוג)ושל הנהלת החמ"ד. תכנית ייחודית בעלת חזון להכשרת מנהיגות לדור הביניים, מתוך מטרה שיראו עצמם כמנהיגי חינוך וההנהגה בחמ"ד על גווניו, בדגש על פיתוח אנשי ההוראה בראשית דרכם, מתוך כוונה ליצירת אופק תעסוקתי בעבודתם במסגרות החינוכיות השונות של החמ"ד. 

"התוכנית וצוותה מאמינים בפיתוח אופק תעסוקתי לצד התפתחות אישית", אומרת ואן דייק. מיד לאחר החגים ועד פסח ,בימי שני 'על חשבון' היום החופשי נתכנס בלב לבה של ירושלים, חבורת איכות למסע  מסוג אחר, מגדל. המשתתפות והמשתתפים יקחו חלק פעיל בהתרחשות כולה, יקנו קומה, ירכשו כלים ואף תינתן קרדיטציה אקדמאית לחלק מהקורסים, היינו ,משתתפי התוכנית יקבלו פטור מקורסים מסויימים והתוכנית תחשב להם כאילו יישמו קורסים בבואם לתואר השני. וכן, יעברו קורס בהנחיית קבוצות  שאגב, חיוני לתפקידו המתחדש של המחנך  בימינו. בסופו של תהליך אף יזכו בתעודת מנחי קבוצות. 

תכנית "אלרועי " היא בשורה גדולה בעולם, במיוחד לחינוך הממלכתי דתי שהשכיל להבין כי המחנכות והמחנכים הם בליבת  העשייה של המרחב החינוכי, הדמויות המשמעותיות במערכת בעיני זה הדבר הגדול הבא שדרת המנהיגות הבית ספרית מתחדשת ומדייקת עינינה בעולם"

במסגרת התוכנית ייפגשו 40 המחנכות והמחנכים  עם מומחי בתחום  שונים בעלי שם , עם דמויות מעוררות השראה  מהעולם הדתי ,בתרבות הישראלית, ומנהיגים חינוכיים שהצליחו "לפצח את המשוואה"  שמרכיביה יוצרים את ההבדל. "חשוב לנו להפגיש את החבורה  עם הטובים ביותר, אומרת ואן דייק. " בתחומי הרוח והחברה, מתחומי אתיקה והפדגוגיה  שייצרו שיתופי פעולה חדשים תוך התכתבות עם צרכי השטח וחזונם האישי " מטרת  העל של כל התכנית היא לצאת מהמוכר על מנת לחזור לשדה יודעים יותר, חולמים יותר ובעיקר מגשימים " 

כיצד אתם מאתרים את 40 אנשי החינוך?

"בדרך כלל מלמעלה למטה, המנהלים ואנשי הפיקוח  מאתרים מכל מחוז את אנשי החינוך המובהקים. הפעם אנו עובדים בציר מקביל ,המלצות מלמעלה וגם ואולי בעיקר מהשטח, כל הרואה עצמו\ה מתאימה ומעוניין להשתלב בצוות מוביל בעל תפיסה מנהיגותית חינוכית ,מוזמנ\ת להתמיין. הרישום פתוח עד ה-15 ביוני, ניתן  לפנות לרישום דרך  מנהלי בתי הספר או דרך האתר מכללת ליפשיץ - רישום לתוכנית אלרועי".
 

מרכזי שכבות עד להנהלה

מר שלמה בקיש הוא יו"ר העמותה במכללה לחינוך על שם ליפשיץ ומנכ"ל משרד הדתות לשעבר. בקיש מספר על החזון הרחב יותר של התכנית שהוא לא רק הצמחת שדרת מורים ומנהלים אלא יצירת מנהיגים בכל תחומי החינוך.

"לא מדובר רק בהכנת קורס מנהלים אלא הרבה יותר מכך", מסביר שלמה בקיש, "תוכנית של מנהיגות חינוכית, הרוצה להפוך את המורים להיות מנהיגים חינוכיים בשובם לבתי הספר. החל מרכזי שכבות, מרכזי מקצועות ולאו דווקא לשדרת ההנהלה. ואף על פי כן, בוודאי, בסופו של דבר, אם אותם מועמדים ירצו להתפתח ולצאת לקורס מנהלים, אותן השתלמויות שעברו אצלנו בוודאי יחשבו להם ויתנו להם - הן כלים מעשיים והן ייחשבו להם כקורסים בתארים הדרושים להנהלה".

מכללת ליפשיץ

מכללת ליפשיץצילום: יח"צ

מעבר לאפיק התעסוקתי, ולחזון של יוצרי התכנית להעמיד אנשי חינוך והנהגה שיובילו את מערכות החינוך קדימה, יש כאן מהלך של התחדשות בית המדרש למורים של מכללת ליפשיץ. התכנית הזו מבטאת יסודות בית המדרש לחינוך השואף להעצים ולקדם את מורי ומורות מערכת החינוך.

"החזון של תוכנית המנהיגות למורים על שם רא"מ ליפשיץ הוא לראות ערך חברתי לאומי בהתפתחות המורה הדתי בחינוך המללכתי דתי", אומר בקיש. "המורים והמורות הם מנהיגים מובילים, בעלי חזון המחוברים לעולם המעשה והרוח. לאור זאת, מכללת ליפשיץ בשיתוף עם מנהל החמ"ד שמה דגשל פתח את המורה הדתי כמנהיג מוביל ולשם כך נוצרות תוכניות חינוכיות כמו אלרועי". 

לפרטים נוספים על התוכנית לחצו כאן