25 שנים לפטירת הרב נריה: "הרב הסביר לי שלא צריך להיות בסדר רק עם המורים צריך להיות גם בסדר עם החברים"

חצי יובל עבר מאז פטירת אבי הכיפות הסרוגות שהיה דמות מעוררת השראה אבל קודם כל דמות חינוכית. נתנאל אישטה תלמידו של הרב מספר על הרב נריה ששם את התלמידים בעדיפות ראשונה והשיעור שנתן לו בבן אדם לחברו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 03/12/20 09:50 יז בכסלו התשפא

25 שנים לפטירת הרב נריה: "הרב הסביר לי שלא צריך להיות בסדר רק עם המורים צריך להיות גם בסדר עם החברים"
הרב משה צבי נריה זצ"ל, צילום: צילום מסך

היום (ה') תחול האזכרה השנתית של אבי הכיפות הסרוגות, הרב משה צבי נריה זצ"ל, שהלך לעולמו לפני 25 שנים. הרב היה דמות נערצת על כלל הציבור הציוני דתי בישראל, אך לפני הכל הוא היה גם ראש ישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה. תלמידו נתנאל אישטה (44), שעלה מאתיופיה מספר לכיפה על הרב שלו שהפך אותו מעולה חדש לחלק מהחברה הישראלית. אשיטה כיום הוא עובד בכיר במשרד הכלכלה, נשוי למרים ואב לעשרה ילדים.  

"הפגישה הראשונה שלי עם הרב הייתה לפני 28 שנה, כשהגעתי לישיבה ואני עוד לא מכיר את ההוויה הישראלית כעולה חדש מאתיופיה" מספר אישטה. "על היום הראשון של הלימודים כינסו אותנו לפגישה אליה נכנס אדם נמוך קומה, אבל כזו שמתאהבים בה מיד. התחושה מהשיחה עם הרב שמדובר בסבא חביב שהדבר היחידי שמעניין אותו זה טובת התלמידים, הרב נריה למעשה הוא זה שהכניס אותי להוויה הישראלית".

אישטה מספר כי הרב נריה היה אדם שלא מש מתלמידיו, החל מהתפילות ולאחריהם היה נשאר איתנו ללימוד שניים מקרא ואחד תרגום, ועד השבתות בישיבה. "אם היינו שבת בישיבה הרב היה מגיע לכל הסעודות בישיבה, גם אם בני משפחתו באו לבקר הם היו באים איתו לסעוד עם התלמידים". עוד הוא מספר כי גם בשיעור שלו בסעודה שלישית הוא היה מורכב רק בחציו מדבר תורה, החצי השני היו טיפים לחיים ואורחות חיים שהרב היה מעביר לתלמידים.

ספר לי חוויה אישית שאתה עברת עם הרב

"הייתי בעבר חבר מועצת תלמידים וניגשתי לרב לשיחה אישית איתו, וסיפרתי לו על דיון שהיה בכיתה במקרה ומורה לא מגיע האם להבריז לשיעור חופשי או לנצל את הזמן ללימוד אחר. הייתי תלמיד שאוהב ללמוד ולהגיע להישגים ואני טענתי שיש לנצל את הזמן ללימוד, בעוד שיתר התלמידים חשבו אחרת. הרב ענה לי 'אתה צריך לנהוג כתלמיד, ולהבין את הרגשות של חבריך התלמידים'. הרב הסביר שהוא מבין את הלחץ שלי ללמוד ולהצליח כעולה חדש, אבל הוא הסביר לי שלא צריך להיות בסדר רק עם המורים צריך להיות גם בסדר עם החברים. זה שיעור חשוב בבן אדם לחברו שלמדתי ממנו".

אך מעבר לתדמית של המחנך טוב הלב "הרב נריה גם ידע להיות נחרץ כשצריך" מספר אישטה. "בעבר בישיבות היו סלחניים לתלמידים שחיללו שבת לטובת לימודים לבגרויות, הרב נריה לא היה סלחן בנושא כלל. הרב העיף תלמידים שחיללו שבת על מנת שידעו סדרי עדיפויות, שלא רק ההישגים הלימודיים חשובים אלא גם העולם הרוחני שלהם".

הרב נריה נפטר בזמן שאישטה היה בשיעור א' אך הוא מספר שהרב סייע לו ולעוד תלמידים יוצאי אתיופיה להתקבל לישיבות הגבוהות. "הרבה תלמידים לא הצליחו להתקבל לכל מיני ישיבות שרצו ללמוד בהם, והרב תמיד דאג שכל ישיבה שתלמיד רוצה להגיע אליה הוא יתקבל. גם לי לא היה קל בבחינה לישיבת מרכז הרב, והרב נריה הרים טלפון להנהלת הישיבה במרכז הרב וביקש שיעשו מאמץ לקבל אותי. פטירתו בזמן שהייתי בתחילת שיעור א' הייתה קשה עבורי, אני מתגעגע לאדם הזה שהיה כל כך אכפתי ועוד לא יצא לי לפגוש אדם נוסף אכפתי כמוהו".