חוזרים ללימודים - על מה לשים זום כשבית הספר נכנס הביתה?

לא יעזור לנו להישיר אצבע מאשימה, אבל הראשון בספטמבר עוד רגע כאן, ובשונה מהרבה שנים בהן לא ידענו אם השנה תיפתח כסדרה, השנה – ברור לנו דבר אחד: הכל יהיה אחרת

חדשות כיפה קרן ארצי 30/08/20 15:32 י באלול התשפ

חוזרים ללימודים - על מה לשים זום כשבית הספר נכנס הביתה?
צילום: shutterstock

מעבר לקשיי ההסתגלות שיחוו הצעירים, עיקר האתגר החינוכי מסתמן דווקא בכיתות הגבוהות. נכון שאלה מכירים כברר את הצוות, רובם בעלי יכולת תקשורת גבוהות ושולטים במיומנויות הלמידה, אבל כאשר כמעט כל שיעור צריך להתנהל מהחדר בבית – פערי השוויון בישראל צועקים "הצילו".

תלמיד שהוריו הם עובדי מטה, או בעלי מקצועות חופשיים, אולי שולטים בתפעול המחשב ויהיו יותר בבית, יוכלו לעזור להתמצא, לשמש מודל לעבודה מרחוק, להעמיד עזרה במידת הצורך, ולהיות מבוגרים נוכחים בשבילים הדיגיטליים שהילדים שלהם צועדים בהם.

עם זאת, כשבמהלך שלושה ימים לפחות תתקיים למידה ביתית שמצריכה אמצעים טכנולוגיים כמו מחשב לכל ילד, מצלמה ו-WIFI תקין - ברגע אחד, אנחנו מדירים כל כך הרבה אוכלוסיות מהמערכת שתפקידה, בין היתר, ליישר קו בין התלמידים.

נכון להיום, על פי נתוני משרד האוצר, לחצי מיליון תלמידים אין מחשב בבית, לרבע מכלל התלמידים – אין גישה לאינטרנט. לא ספרנו לכמה מהם אין פינת עבודה שקטה בבית, ויותר מהחוסרים הפיסיים, לא בדקנו כמה מהם מקבלים עידוד, לגיטימציה ותמיכה ללמידה מההורים.

 

אווירה מעודדת למידה

לא פחות חשובה מהתשתית עצמה, סוגיה קריטית עבור הילד - היא האווירה המשפחתית, ועד כמה היא מעודדת למוטיבציה, לאמונה עצמית, לרצון להצליח, לאומץ, להתנסות, לאקטיביות, להתגברות על מכשולים וכישלונות, להתגמשות ולהנאה משני העולמות.

בבתים שבהם שני ההורים עובדים שעות ארוכות מחוץ לבית, מתקשים בתפעול כל משימות החיים, או מטופלים בילדים קטנים – יש סבירות גבוהה יותר שעזרתו של הנער (או הנערה) תידרש גם בשעות שאמורות להיות מוקדשות ללימודים. העברת המסר שאפשר לוותר פה, או לעגל פינות, תהיה קלה יותר על ההדק, ואחוזי ההיעדרות של בני הנוער מהלמידה המקוונת יהיו גבוהים יותר.

אצל נערות ונערים הסובלים מקשיים חברתיים, מקשיי הסתגלות למסגרת או מקושי לימודי – הלמידה מרחוק היא אתגר שעלול להוביל במסלול מהיר לנמנעות, להסתגרות, להתעלמות מהקושי וחוסר התמודדות איתו. לפעמים, במחיר שבו ההורים מתקתקים עבורם את העבודה או התרגיל שניתן, ובפעמים אחרות, בחוסר היכולת להגיע ליומיים בבית הספר, כי אם אני כבר בבית, ובחוץ מסוכן או מאיים – למה שאצא?שוב פער ענק שנפתח.

צילום: shutterstock

 

 

במבחן הזה – כולנו ניכשל

במשך יותר משבעים שנה, אנחנו מנסים, מי יותר, מי פחות - לייצר פה איזון, לצמצם פערים, ולחשוב שמערכת החינוך היא בסיס למוביליות חברתי, אבל אם נפתח את הפצע של שיוויון הערך עכשיו, בתקופה של תחלואה גבוהה ונתוני אבטלה קשים – הערכים המשותפים שלנו ייראו יותר ויותר מטושטשים. הפערים התרבותיים ילכו ויעמיקו, השונות בכישורים ובמיומנויות הנצרכות בשוק התעסוקה ובמעגלי החברה והמשפחה תגדל והקושי לייצר פה חזית אחת על מול העולם החיצון או אל מול האויב בדמות נגיף – לא תצלח.

 

לחזור לשנות החמישים

במשפחות מסוימות, יש סיכוי שנראה ניסיון של הילדים לשמור על הראש מעל למים. הם יביאו את בשורת הדיגיטציה אל תוך הבית ואל ההורים, ויהיו סוכני השינוי. ממש כמו בשנים הראשונות לקום המדינה, בהן ילדי העולים למדו עברית ומנהגים וחיברו את ההורים לנעשה בארץ– אולי שוב תינתן ההזדמנות לפרק את הריבוד החברתי, אותו "מעמד" שעובר מדור לדור, אבל בשביל כך דרושים משאבים משפחתיים ודרושה התערבות מסיבית וכנה של המדינה.

הפעלת המחשב - ברגע שיקבל אותו כל מי שחסר לו, על יתר החיבורים הנדרשים, העבודה עליו - ואיתה, היכולת לייצר גבול בין רעשי הרקע לבין הדרישות החינוכיות, יהיו פה לא פשוטות, ויצריכו מהילד, כמו מהרבה ילדים, המון משאבים אבל הוא ילמד על עצמו הרבה ויוכל להביא את השפה החדשה הביתה.  

 

על מה לשים זום כשהחינוך נכנס הביתה?

קוו לעתיד טוב יותר עבור הילדים שלכם.

אל תוותרו להם והכי חשוב – לא עליהם.

עודדו אותם תמיד ובמיוחד בעת כישלון.

הראו להם דוגמאות ללמידות שעשו לאחרונה, ולא משנה באיזה תחום (כדורגל, מסך, בישול, הזמנת חברים).

סמכו עליהם, על הסקרנות והגמישות המחשבתית שיש להם.

לא חובה למנוע ביקורת על התנהלות המערכת (לכולנו יש) אבל נסו לתת הזדמנות ולהביע גישה פתוחה ללמידה מרחוק.

אם יש לכם או לילדים שלכם קושי כלכלי, בריאותי, חברתי – אל תשמרו בבטן. פנו למורה, ליועצת או למנהל ביה"ס ובקשו עזרה.

הנמיכו גובה. ציפיות גבוהות לא מביאות לתוצאות טובות גם אם הציונים טובים, והפעם, אין מקום לצפות למאיות. כולנו נמצאים בתקופה של למידה והסתגלות בצל משבר. 

תחמו את זמן ומקום הלמידה ככל האפשר, קבעו גבולות ברורים, ודאגו לאפשר מרחב למידה עם מינימום הפרעות.

עודדו את הילד לטפח ולחזק יחסים חבריים, להזמין, להיפגש, ללמוד יחד, להכין יחד עבודות חקר. תחושת השייכות עלולה להתערער בתקופת הלמידה מרחוק.

אם אינכם בבית במהלך היום  - התקשרו לוודא שהילד לומד ומסתדר. בהדרגה, שחררו את האחריות אליו אבל כן שדרו שאתם זמינים לעזרה.

התעניינו בחומר הלימוד, ובררו אם עולים קשיים. למידה עצמאית מצוינת עבור ילדים אחדים, בעוד אחרים זקוקים לליווי פיסי של מישהו (שיעור פרטני עם המורה, סיוע מההורה, מאח גדול או מפרחי חינוך). 

 

הכותבת: קרן ארצי, מנחת הורים ומשפחה, מכון אדלר