תורה ו / או חברה

מבוא : מדוע עיתונים דתיים כמעט אינם מכילים כתבות המדברות על צדק חברתי ? מדוע אין כמעט דתיים בהפגנות למען נשים וילדים מוכים, מחוסרי דיור, מפגרים וכד' בעיות הצדק החברתי אינן נתפסות אצלנו כבעיות שקשורות בעולמינו הדתי הרוחני ואנחנו נוטים להשאיר אותן לעובדים הסוציאלים או למפלגות חברתיות שונות - האמנם כך גם התורה רואה נושאים אלו או שמא חל איזה שיבוש בתפיסה שלנו לגבי מהי התורה, האם התורה זהו רק עולם המצוות שבין אדם למקום שבת, כשרות, בית כנסת ועוד או שאולי גם עוד דברים... בפעולה זו ננסה להמחיש את חריפות הבעיה ולנסות להתמודד עם התפיסה הזו.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 12/05/03 00:00 י באייר התשסג

פעולה מס' 11

תורה ו / או חברה



מבוא :


מדוע עיתונים דתיים כמעט אינם מכילים כתבות המדברות על צדק חברתי ?


מדוע אין כמעט דתיים בהפגנות למען נשים וילדים מוכים, מחוסרי דיור, מפגרים וכד'


בעיות הצדק החברתי אינן נתפסות אצלנו כבעיות שקשורות בעולמנו הדתי הרוחני ואנחנו נוטים להשאיר אותן לעובדים הסוציאלים או למפלגות חברתיות שונות - האמנם כך גם התורה רואה נושאים אלו או שמא חל איזה שיבוש בתפיסה שלנו לגבי מהי התורה, האם התורה זהו רק עולם המצוות שבין אדם למקום שבת, כשרות, בית כנסת ועוד או שאולי גם עוד דברים...


בפעולה זו ננסה להמחיש את חריפות הבעיה ולנסות להתמודד עם התפיסה הזו.



מה צריך להכין :


· 3 תיבות דואר מקופסאות עם נקב למעטפות כאשר על אחת כתוב 'לשכת הרב', על השניה 'לשכת ראש מחלקת המשפטים' ועל השלישית 'ראש מחלקת הרווחה'.


· כרטיסים ועליהם רשומות בעיות שיש להפנות לאחד ממשרדי העיריה או לרב העיר לשם קבלת יעוץ ופתרון - חתוכים בצורת פאזל. (אפשר להכניס את הכרטסיות לתוך מעטפות) - ראה בהמשך.


· כרטסיות ועליהן פסוקים (ראה נספח)



מהלך הפעולה:



שלב א' : אמור לחניכים כי הם נמצאים כרגע בלשכת ראש העיר ואליהם מגיעות פניות מכל אזרחי העיר שיש להפנות לראש מחלקת המשפטים בעיריה או לרב הראשי של העיר או למחלקת הרווחה בעיר. ספר לחניכים כי חל בילבול בין המעטפות המיועדות ל - 3 המשרדים ועליהם למיין אלו מהן מיועדות לרב ואלו ל - 2 המחלקות האחרות.


חלק את השבט לשלוש ארבע קבוצות ולכול קבוצה חלק מספר זהה של כרטסיות ועליהן בעיות בתחומים שונים. דאג שלכל קבוצה יהיו גם בעיות שקשורות לצדק חברתי וגם בעיות שקשורות בשירותי דת כמו בית כנסת, כשרות וכו' (בעיות 15,11,8,4,3)





בעיה 1


אנחנו משפחה פולנית שהגיעה לארץ - כיוון שהינו מחסידי אומות העולם ועזרנו להציל 3 ילדים יהודים בשואה. קיבלנו מטעם "יד ושם" דירה בארץ ואכן עזבנו את פולין ובאנו לכאן, אך למרבה הצער הרשויות מתעלמות מאיתנו. ניתקו לנו את הגז ואת החשמל, ובכלל תושבי השכונה אינם נוהגים בנו בכבוד ומזלזלים בנו כי אנו איננו יהודים.


אנו עצובים מאוד על יחסה של מדינת ישראל אלינו. אנא עזור לנו למצוא את מקומנו בחברה בישראל. ואנושקה וינק.



בעיה 2


שלום רב. יש לנו בעיה - אנחנו שכנים של משפחה שאימצה שני ילדים יתומים מאב ומאם - אנחנו גרים קרוב אליהם ושומעים את ההורים צועקים על היתומים ולפעמים מכים אותם ומזניחים אותם. למשל : הילדים לפעמים לא מגיעים לבית ספר במשך השבוע.


רצינו לשאול מה לעשות ולמי לפנות ? ועד הבית רחוב אלימות 12



בעיה 3


שלום. אנו תושבי שכונת מקור הברכה מבקשים שינתן לנו אישור לבנות עוד בית כנסת בסמוך לבית הכנסת הקיים בשכונתינו כיוון שהקהילה גדולה ויש רק בית כנסת אחד שמכיל בקושי את כולם. מצפים לתשובה. תושבי השכונה.



בעיה 4


שלום רב. בשבוע שעבר עליתי לבית הקברות שבשכונתי וגיליתי שכמה קברים חוללו וצוירו עליהם כתובות נאצה. אני מבקש שחברא קדישא תדאג לסידור העניין.


בברכה משה מלקי



בעיה 5


שלום. שמי מינה ואני אלמנה זה 4 שנים בעלי נפטר ממחלה וכעת אני צריכה לפרנס 3 ילדים. עד עתה עבדתי במפעל ליצור טקסטיל, אך עתה מאימים לפטר אותי משיקולי קיצוץ בתקציב.


מה אעשה, איך אפרנס את ילדי. אני מבקשת עזרה. בתודה מראש מינה.



בעיה 6


שלום. אנחנו זוג הורים חרשים. עד עתה בזק אפשרה לנו להשתמש בשירותי פאקס זולים במקום בשירותי הטלפון כיוון שאנחנו לא יכולים לשמוע דרך שפופרת. אך עתה החליטה בזק להעלות את מחיר הפקס ולא לתת לנו שירות זול יותר. אנא עיזרו לנו. הפקס בשבילנו הוא כמו הטלפון בשבילכם. לא נוכל לעמוד בהוצאות.







בעיה 7


שלום שמי חיים. אני עיוור - נכה צה"ל, נפגעתי בשתי עיניי במלחמת יום הכיפורים.


אני גר ליד כביש סואן ומבקש שיעשו ליד הבית שלי רמזור שיצפצף כל פעם שהאור הירוק וכך אדע מתי אני יכול לעבור את הכביש. המצב הנוכחי הוא סכנת נפשות בשבילי. בתודה חיים.



בעיה 8


שלום רב. אנו תושבי השכונה ברכת יהלום שמנו לב בשבת שעברה שהערוב בשכונתינו אינו תקין ואינו עומד בכללי ההלכה (ע"פ משנה ברורה הלכות ערוב שבת שם, שם)


אנו מבקשים לסדר את הענין באופן דחוף אחרת לא נוכל לטלטל חפצים בשבת.



בעיה 9


שלום. אנו עובדי עיריה שכירים העובדים בעבודות משרדיות בלשכת ראש העיר. זה 3 חודשים לא קיבלנו משכורות בסוף החודש בגלל איחורים בתשלום. אנחנו אבות לילדים ונזקקים לכסף לפרנסת המשפחה. אנא טפלו בדחיפות בעניין.



בעיה 10


שלום שמי רחל כהן. אני גרה בשכונת מעלה הפיקוס. בשכונתינו חנות מכולת אחת. זה כמה זמן שאני מבחינה בכך שבעל המכולת מפלה בין הקונים, לחלקם הוא נותן בזול ולחלקם ביוקר - הוא פשוט דורש מחיר שונה על אותו מוצר וכאשר עומד לפניו לקוח מועדף הוא מוכר לו יותר בזול - בד"כ הוא עושה זאת לאנשים עמידים יותר ודווקא לעניים הוא מעלה במחיר לדעתי זוהי רמאות - אבקש לבדוק זאת.



בעיה 11


שלום אנחנו חניכי מעלות בסניף בני עקיבא בשכונת המעלה, ושמנו לב שבעל הפיצריה שסמוכה לסניפינו - מרמה ושם תעודת כשרות מזויפת, למרות שאין לו משגיח.


אנו מבקשים להזהירו ולהענישו בהתאם לחוק.



בעיה 12


שלום שמי שאול. לפני חמש חודשיים פשטתי את הרגל ונכנסתי לחובות גדולים. עקב כך חליתי ואינני מסוגל לעבוד, אבל הנושים - האנשים שלהם אני חייב - ממש יורדים לחיי מטרידים אותי באלימות ומאימים לפרוץ לדירתי, אינני יודע כיצד לצאת מהעניין , אנא יעצו לי מה לעשות.



בעיה 13


שלום אנחנו משפחת מעוט יכולת - כלומר אני מפוטרת זה 3 חודשים ובעלי מובטל אף הוא זה שנה. יש לנו 5 ילדים. אנו זקוקים ליעוץ ועזרה כספית דחופה, הגענו למצב שאין לנו כסף לקנות מספיק אוכל לילדינו. בתודה מראש. משפחת לוי.


בעיה 14


שלום שמי נתן נתנאלי. רציתי להעיר את תשומת לבך לעובדה שבמשרדים לקבלת שירותיים בעיריה ראיתי שישנם פקידים שלוקחים שוחד מאנשים ועל כן נותנים להם שרות טוב יותר ויעיל יותר. אני אדם מן השורה וקצת פחות מזה (פוטרתי לפני 5 חודשיים) ואין לי כסף לשחד את הפקיד. שכני עמיד ובעל אמצעים. שנינו פנינו לאותו משרד אני לפני 5 חודשיים והוא לפני חודש אני עדיין מחכה לתשובה והוא כבר מזמן קבל אותה. לדעתי זו שערוריה!!!



בעיה 15


רצינו להעיר את תשומת לבך לכך שקולנוע "הכוכב" פתוח בכל שבת בשכונתינו שהיא דתית ברובה הגדול. אנא טפל בעניין.



בעיה 16


שלום רב. אנחנו מחוסרי דיור זה שנה. אנחנו איננו עומדים בתשלומי המשכנתא לדירה הקודמת למרות שבעלי ואני (שנינו למדנו פחות מ- 12 שנות לימוד) עובדים מאוד קשה למחיתינו.


בעיתנו היא שבית הספר של ילדינו שהבטיח חינוך חינם לכל הילדים דורש תשלומים גבוהים עבור טיולים ופעילויות - איננו מסוגלים לשלם זאת ולכן ילדינו אינם יכולים להשתתף בפעילות של כולם. אדוני היקר - זוהי שערוריה !!! אנא טפל בדבר.



שלב ב' : פתח את התיבות והקרא את הבעיות שנמצאות בתיבת הרב. בקש מהילדים למצוא להן מכנה משותף - מצוות דתיות שקשורות לשירותי דת בקהילה. החזר את הכרטיסיות לתיבת הרב.


אחר כך פתח את התיבות האחרות והדגם בכמה דוגמאות מהנמצא בהן ושאל מה משותף לבעיות אלו - בעיות שקשורות בצדק חברתי - חלש/חזק, אפליה לרעה וכו'


עתה חלק לכל ילד כרטיסיה מאחת התיבות וכן כרטיסיה ועליה פסוק.


על כל אחד למצוא את בן זוגו עפ"י ההתאמה הבאה: כל בעיה שנמצאת בתיבות מופיעה בפסוק המזהיר לא לעשות כך לדוגמא :



אנחנו זוג זקנים מבקשים שיהיה חוק שיחייב אנשים לקום לנו באוטובוס.



" מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלוקיך" (ויקרא יט/ 32)



אמור לחניכים לחפש את החניך עם הכרטיס המתאים תחילה לנסות לגלות התאמה עפ"י הבנתם את הפסוק והבעיות אח"כ גלה להם שעל כל כרטיסיה יש סימון של צורות כמו וכך גם על בן זוגו (הכרטיס עם הפסוק) מופיע אותו הסימון. ניתן להתאים ע"י צורה לצורה.





כרטיסי הפסוקים עפ"י סדר הופעת הבעיות בעמוד הקודם:



1. "וכי יגור איתך גר בארצכם לא תונו אותו ואהבת את הגר כי גרים הייתם" (ויקרא יט/לב)


(גר, תושב - הוא גוי שחי בארץ ומקבל את סמכות השלטון היהודי בארץ ושומר על 7 מצוות בני נח)




2. "כה אמר ה' עשו משפט וצדקה והצילו גזול מיד עשוק וגר יתום ואלמנה אל תונו ואל תחמסו"




5. "כל אלמנה ויתום לא תענו אם ענה תענה אותו כי אם צעוק יצעק אלי שמוע אשמע צעקתו וחרה


אפי והרגתי אתכם בחרב והיו נשיכם אלמנות וילדיכם יתומים" (שמות כב/כא)




6. "לא תקלל חרש..." (ויקרא יט)


(הערה -הפס' אינו תואם בדיוק למקרה אך מראה יחס מיוחד לחרש)




7. "...ולפני עיוור לא תיתן מכשול ויראת מאלוקיך אני ה'" (ויקרא יט)




9. "לא תלין פעולת שכיר אתך עד הבוקר" , "לא תעשוק שכר עני ואביון" (ויקרא יט)




10. "לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן גדולה וקטנה (כדי לרמות במשקל) לא יהיה לך בביתך איפה


ואיפה גדולה וקטנה (איפה - מידת משקל כ- 40 ליטר) אבן שלמה וצדק יהיה לך איפה שלמה


וצדק יהיה לך... כי תועבת ה' אלוקיך על עושה אלה כל עושה עוול (דברים כה)




12. "כי תשה ברעך משאת מאומה לא תבוא אל ביתו לעבוט עבוטו בחוץ תעמוד והאיש אשר אתה


נושה בו יוציא אליך את העבוט החוצה"




13. "כי יהיה בך אביון באחד אחיך באחד בשעריך...לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך


האביון פתוח תפתח את ידך והעבט תעביטו די מחסורו" (דברים טו/ז)




14. לא תטה משפט אביונך בריבו ... ושוחד לא תקח כי השוחד יעוור עיניי פיקחים ויסלף דברי


צדיקים” (שמות כב)



15. "וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו..." (ויקרא כה)



כעת שאל את החניכים מדוע הבעיות האלו שמופיעות בכל כך הרבה מקומות בתורה היחס ליתום, אלמנה, גרים, עניים וכו' אינו משתייך אצלנו ללשכת הרב - שמסמל אצלנו את עולמנו הרוחני התורני ! שים לב הרב פה משמש סמל לאישיות רוחנית, תורנית שאנו רואים בה מייצג לעולמנו הרוחני ולא כתפקיד פקידותי של אחראי לענייני הדת בעיר. זה נראה כאילו מה ששייך לרב = לעולם הרוחני שלנו ! - אלו הן המצוות שבין אדם למקום כשרות, ערוב שבת, שרותי בית כנסת וכו'...


וכי שכחנו שישנם 2 לוחות הברית על האחד מצוות שבין אדם למקום ועל השני - שבין אדם לחברו איפה נמצא הלוח השני בתודעה שלנו ???


מדוע המצוות החשובות הללו שחתום בתחתיתם אני ה', ויראת מאלוקיך לא שייכות אצלינו ללשכת הרב ?


(לידעתך : בדקנו בעיתונים דתיים - אחוז הדיווחים בנושאים חברתיים של צדק חברתי - נמוך מאוד מאוד !!!)



הקרא לחניכיך את הקטע הבא:


חיפשתי אותם - כל ההפגנה - הסתובבתי בכיכר נושא שלט ומרים את העיניים כדי לראות את הכיפות הסרוגות הלבנות אלו שמופיעות בהמונים בכל הפגנה.


הפעם הם לא היו.


היו שם נשים בשחור והיו הרבה ראשים גלויים שצמות קטנות משתרכות מהם מאחור, קוצים וחולצות כחולות אבל כיפות לבנות לא היו שם.


הסתכלתי על השלטים אולי משהו מהרעיונות סותר את ההלכה, נגד התורה, אולי משהו מהשלטים נושא אופי פוליטי קצוני.


אבל לא, היו שם כמה שלטים פשוטים כמו "תנו לנו לחיות בדירות - ולא כמו במעברות" או "די להשפלה - חינוך טוב לבני עניים"


שלטים לא גדולים בצבעים רגילים של קומץ ממאהל מחוסרי דיור בירושלים ועוד כמה נשמות טובות שבאו לעזרתם.


אבל הכיפות הסרוגות לא היו שם וגם לא חצאיות משתרכות וגם לא ההתלהבות שמתלוה להפגנות על שלמות הארץ ועל התישבויות ובעד שבויי ונעדרי צה"ל.


אולי זה בגלל שאין אצלינו מעוטי יכולת, אצלינו כולם חיים רק בוילות...


אולי זה בגלל שזה לא יוצא כנגד הממשלה כי גם לה לא מספיק אכפת מהעניים, ואולי זה בגלל שאנחנו פשוט אדישים לחיים האפורים והקשים של כל כך הרבה ילדים והורים שמחפשים איפה לגור ומה לאכול מחר, ואיך לגמור את החודש (ולא כדי לנסוע לחו"ל בקיץ)


ואין להם אפילו את הזמן לחשוב על ארץ ישראל ועל המצב הביטחוני ואם הם נגד או בעד או נגד הבעד.


הם פשוט רוצים לחיות חיים פשוטים והם בעצם נמצאים בהפגנה יומיומית לא רועשת ולא צעקנית, כל כך לא צעקנית שכשאנחנו עוברים ליד מאהל מחוסרי הדיור שלהם שכבר השתלב כמעט בנוף אנחנו אפילו לא שמים לב אליו כשאנחנו בדרכינו להפגנה אחרת.


א.פ



נקודות לדיון :


· האם זו אכן תמונת מצב נכונה ?


· מדוע זהו המצב ?


· מה ניתן לעשות לשיפורו ?


· האם באמת אכפת לנו ממנו ?



ואולי כדאי לנו לקרוא שוב ושוב את הפסוק :



"י עושה חסד משפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי נאום ה'" (ירמיהו ט)





נספח




חכמים, רדו מהגג





מזה מספר גליונות אני עוקב במתח מהול בפליאה רווית דיאלקטים, או משהו כזה, אחר ההתגוששות בקשר ל"אורות הראי"ה". אין עיני צרה, חלילה, בוויכוחים על עניינים ברומו של עולם, ומי אני הדל שאכניס את ראשי המכונס בין הררים.אני עדיין המום ופעור-פה מהשליטה המופלאה בחומר של המתמודדים, ואין לאל-ידי לקבוע אפילו, אם אלו ואלו דברי אלוקים חיים או, לחילופין, אתה צודק וגם אתה צודק כמאמר הבדיחה החבוטה. לפיכך, רק אשרבב פה הערת רחוב קלילה, לא ברמה ואולי אפילו לא לעניין.


על מה אתם מדברים?


עוד אתם מתפלמסים ומוציאים ניצוצות על משנת הרב, אם היא מנותקת מהמציאות או היא - היא המציאות עצמה, מכלים את המציאות אלפי בני נוער על הברזלים בשלומי, במעלות , בשכונת התקווה ובשכוי. כשאתם מתווכחים על "תורה נעדרת מתחים" ו "מימוש הפוטנציאל", באותה שעה הולך רפי מקרית שמונה, טבח צהלי בפוטנציה, לבקו"מ כדי לשחק אותה פסיכי, "כי אני לא פראייר של המדינה הזאתי...", האמינו לי אין לי זנב של מושג מה קורה לאורות הראי"ה. יכול להיות שהשופטים במחוזי החמירו איתם יותר מידי, מה שאני כן יודע הוא, שבינתיים צומח פה, מתחת לאף הסתום, דור קר ומנוכר גם בשכונות היוקרה וגם בשכונות המצוקה, חבר'ה שאם רק ניתן להם קצת תורה, מסר, רעיון כלשהוא - הצלת אותם מבארות שחת. אז על מה אתם מתפלספים? הן הדאווין, החפיף והעזובתך והיאללה - יאללה, נוגסים בתאבון כל חלקה ואתם מתעסקים בתיאוריות ומזניחים את הטסט? תעזבו רגע "אנרגיות - רוחניות" ותרדו אל העם. תרדו מהגג. ושוב סליחה על החוצפה.