תופעה חדשה בחמ"ד: בתי מדרש משותפים לדתיים וחילוניים

החלטה של תלמיד מתיכון "ליאו בק" בחיפה להכיר דתיים, הולידה את "בית המדרש לתיכונים" המשותף לדתיים וחילונים. הרב בן חיים, ראש אולפנת אמי"ת חיפה: זו הזדמנות לעשות משהו ממשי במקום רק לדבר על מעורבות בחברה הישראלית"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/10/13 16:31 כז בחשון התשעד

תופעה חדשה בחמ"ד: בתי מדרש משותפים לדתיים וחילוניים
יחצ, צילום: יחצ

כשמשה פוליאק, תלמיד כיתה י"ב בביה"ס החילוני ליאו-בק בחיפה חזר ממחנה קיץ יהודי בארה"ב הוא לא הבין איך, דווקא בארץ ישראל, אין לו אפילו חבר דתי אחד. במסגרת מחנה קיץ יהודי בו השתתף בקיץ האחרון בבוסטון, ארה"ב, פגש משה נערים ונערות יהודיים מכל קצות הקשת. "הכרתי שם בחורה חב"דניקית, בחור קונסרבטיבי וגם רבה רפורמית. חזרתי לארץ וגיליתי שהחברים שלי כולם חילונים ושכמה מוזר זה שהייתי צריך לטוס עד בוסטון כדי להבין שאני לא מכיר את אורחות חייהם של הדתיים בכלל".

פוליאק פנה למורה שלו, אביהו עצר, איש הציונות הדתית, וסיפר לו על רצונו להכיר דתיים. המורה לקח את הבקשה ברצינות ופנה לאביטל פלג, מנחת חינוך חברתי של מחוז חיפה בחמ"ד, כך יצא לדרך 'בית המדרש הישראלי' שכלל עשר תלמידות מאולפנת אמי"ת, עשרה תלמידים מישיבת יבנה ועשרים תלמידים חילוניים מתיכון ליאו בק.

כחלק מהיעדים השנתיים בחמ"ד, הכוללים מפגשים בין הממ"דים לבתי הספר הממלכתיים, עמלה פלג יחד עם כלל הצוותים החינוכיים של שלושת בתי הספר על דף מקורות בנושא 'האחריות על העני'. "חיפשנו נושא שיתאים לכל התלמידים באשר הם. פתיחת הלימוד המשותף כללה מפגשים מקדימים רבים של סיעור מוחות וחידוד הנקודות החשובות לכולנו" היא מסבירה.

(צילום: יחצ)

פתיחתו של בית המדרש השבוע, היתה מעל ומעבר לציפיות מספרים אנשי הצוות. "במושב הראשון של בית המדרש שהתקיים במתנ"ס ליאו בק, התקיים דיון על מהו בית המדרש בעבורי והתשובות היו מעניינות ומפתיעות" מספר אביהו עצר, מרכז התוכנית בתיכון ליאו-בק. "לאחר מכן דנו התלמידים בנושא העוני מזויות שונות ומגוונות. בהנחיית אנשי חינוך משלושת בתי הספר, קראו התלמידים טקסטים של הרמב"ם ושל המשורר רוני סומק, ודנו אודות השקפת הקיבוץ ויעילות תכנית ויסקונסין להעסקת מובטלים. בשורה התחתונה הבנו כי הן על הפרט והן על העני יש אחריות גדולה לצאת מתודעת העוני".

מתוך רצון לממש את האחריות החברתית, בית המדרש יתכנס פעמיים בחודש. התלמידים ילמדו פעם בשבועיים, ואף יתנדבו יחד. במפגשים העיוניים יעסקו המשתתפים במקורות וידונו על היהדות והחברה הישראלית ופעם בחודש יצאו למבצעים התנדבותיים משותפים. "המפגש היה מרתק והחבר'ה הפגינו עומק ורצינות" אומרת אביטל פלג "פגשתי 40 בני נוער איכותיים ובוגרים שמעוניינים להכיר את עולמו של האחר בסובלנות רבה תוך שמירה על זהותם".

הרב ירון בן חיים, ראש אולפנת אמי"ת חיפה, אומר כי מדובר ביוזמה שכדאי לאמץ בכל עיר בארץ: "תלמידות האולפנה ששותפות במיזם מתנסות במפגש מרתק ומאתגר שתורם לגיבוש זהותן, זו הזדמנות לעשות משהו ממשי במקום רק לדבר על מעורבות בחברה הישראלית".

בעקבות הצלחת המיזם, השמועה פרסה לה כנפיים וכבר פנו למנחי החינוך החברתי בחמ"ד בתי ספר רבים נוספים ברחבי הארץ המעוניינים להעתיק את מודל הבית מדרש גם אליהם. בחודש הבא צפוי להיפתח בית מדרש דומה גם בבנימינה ובזכרון יעקב.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן