קיפוח מזרחי בחסות משרד החינוך

בספר הבגרות הרשמי במחשבת ישראל נכללים למעלה מ-160 רבנים, סופרים, משוררים והוגי דעות אשכנזים ממהלך הדורות, זאת לעומת רב מזרחי אחד בלבד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/09/14 12:09 ה בתשרי התשעה

קיפוח מזרחי בחסות משרד החינוך
צילום מסך, צילום: צילום מסך

קיפוח מזרחי בחסות משרד החינוך, כך עולה מתוך ספר הבגרות הרשמי של המשרד במסגרת תכנית הבגרות במחשבת ישראל.

הספר, 'אמונה וגאולה' אותו לומדים תלמידי הישיבות התיכוניות והאולפנות במסגרת לימודי מחשבת ישראל עוסק בתקופת האחרונים, ומביא מאות עמודי הגות של משוררים, סופרים, רבנים והוגי דעות.

בספר מוזכרים לא פחות מ-160 רבנים והוגי דעות, אך מבין אותם רבנים, רק אחד בלבד - הרב הראשי הראשון - הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, הוא מזרחי. כל יתר אנשי הרוח הינם אשכנזים, זאת למרות שלא חסרים רבנים מזרחיים אשר ניתן היה לכלול בספר.

"הספר בנוי באופן כרונולוגי. החל מהמאה ה-16 ועד היום מוזכר רק הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל לצד אנשי רוח ממוצא אשכנזי". אטיאס הדגיש כי מדובר בהדרה הנובעת מבורות שמפלה את יהדות ספרד והמזרח העשירות. "אנחנו לא רוצים שחכמי ספרד יבואו על חשבון אחרים, רק דורשים שהם יקבלו ביטוי וייכנסו לספרי ההיסטוריה", אומר ירון אטיאס מעמותת הדסים שחשפה את הפרשה.

בסטטוס שפרסמה אפרת שני שטרית היא זעמה על הדברים וכינתה אותם 'למידה משמעותית אשכנזית'. “בתוך שלל הוגי הדעות והחכמים השייכים לתקופת האחרונים מוזכרים למעלה מ 160 חכמים אשכנזים- רבנים, משוררים, סופרים והוגי דעות. לעומתם, מכל יהדות ספרד והמזרח נמצא רק חכם אחד שהיה ראוי להיזכר בעמוד אחד".

ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה