פעילות לחבריא ב : הגשמה

משחק תפקידים

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'

בס"ד

פעילות לחבריא ב' בנושא הגשמה:



סדרן: בית המשפט! תיק מספר 4105 "המדינה נגד הנוער".


נא לעמוד.


(שופט נכנס.)


נא לשבת.


שופט: תיק מס' 4102 "המדינה נגד הנוער".


אתם הנוער! ואתם עומדים למשפט! כל אחד ואחד מכם!


אני מבקש מהקטגור להקריא את כתב האישום.


קטגור: כבוד השופט בשביל להקריא את כתב האישום אבקש את עזרת הקהל.


סדרן: מסביר את הפעילות, חלוקה לקבוצות לפעילות.- (לארגן את כל הפעילות של הטיעונים.)


שופט: האם הטענות של הקטגוריה מוכנות?


קטגור: נתחיל בהקראת כתב האישום: אחת הבעיות הבוערות בחברה הישראלית היא בעיית ה-...


קבוצה מ"ס 1 - בואו ותציגו את הראיות.


(כנ"ל לגבי שאר הקבוצות.)


עדות נוספת שהתביעה מבקשת להציג היא הסרטון הבא.


- סרטון, שמציג את הבעיות.


קטגור: המצב קשה! ומה אתם, הנוער עושים? בזאת סיימתי את טיעוני.


סנגור: הקטגוריה מעלה בעיות אמיתיות וכואבות, אך טענתם היא לא מציאותית ואפילו אבסורדית. מה אתם מצפים הרי לנוער יש הגבלות שונות המונעות ממנו לפעול.


בשביל לחזק את דברי אני מבקשת להזמין את העד הראשון.


סדרן: האם אתה מבטיח לומר את האמת כל האמת ורק את האמת?


סנגור: 1. באיזה שעה אתה מסיים ללמוד ביום רגיל?


2. האם יש לך מבחנים הדורשים ממך השקעה מעבר לשעות הלימודים?


תודה לעד אתה ראשי לרדת מדוכן העדים.


ראינו שיש בעיה לנוער להשקיע כיוון שמוטל עליהם עול הלימודים הדורש מהם זמן רב.


-האם יש כאן מישהו שההורים שלו מגבילים אותו לדוג', מישהו רצה לצאת לשל"פ וההורים שלו לא הרשו לו? (ושאלות נוספות דומות)


בשביל לחזק את הטיעון אני מבקש להציג את ראיה מ"ס 1, מתוך הסרט "כוחו של אחד",


* סרט.


כמו שראינו בסרט, למרות שלנערה יש הרבה שאיפות, אבא שלה שולט בה ומרתק אותה. ובכלל מבחינה משפטית לבני נוער עד גיל 18 אין זכויות משפטיות כיוון שהם קטינים. כמו כן הם לא יכולים לנהוג או להצביע בבחירות, אז מה התביעה רוצה מהנוער?



קטגור: יכול להיות שהטענות של הסנגוריה אמיתיות אבל אסור לשכוח את יתרונותינו וכוחנו בתור נוער.


בשביל המוצג הראשון של הקטגוריה, אנא תעזרו לי למנות את היתרונות של הנוער. (בעזרת דוגמאות מהעבר),(ביקורתיים, רגישים, אידיאליסטים, ללא עול משפחה וכו')


זהו המוצג הראשון של התביעה, וכעת אני מבקש להשתמש במוצג של הסנגוריה בשביל להוכיח את טיעוני, בואו נצפה שנית בסרט "כוחו של אחד".


*סרט.


בסרט אפשר לראות את הרגישות והביקורתיות של הנוער.


מלבד זאת אני מבקשת להמשיך את הסרט כדי להוכיח את טיעוני בקשר לכוחו של הנוער.


*המשך סרט.


הפעילות של הנוער גרמה לשינוי והובילה להצלחה , הנוער הוא חזק והנוער יכול לפעול ולשנות גם במסגרת ההגבלות שציינה הסנגוריה.


השופט: שמענו את טיעוני הצדדים וברצוני לסכם.


סנגור: כבוד השופט ברשותך אני רוצה להוסיף טיעון אחרון, אדם אחד לא יכול לשנות את העולם, אי אפשר להטיל את האחריות לשינוי פני החברה על כתפי אדם אחד.


קטגור: ברצוני לענות על הטיעון בקטע מהסרט "כוחו של אחד"


*סרט- קטע על המפל.


מה שמרכיב את המפל הגדול זה הטיפות הקטנות. אם כולם ביחד יפעלו נוכל להשפיע, כי לנוער יש עוצמה.


שופט: כל אחד צריך לתרום, אך אי אפשר להטיל הכל על כתפיים של אחד. דרך הפעילות בבנ"ע אפשר להשפיע או דרך הצטרפות לארגוני התנדבות שונים. לדוג'... (הקראת רשימת מקומות ההתנדבות)



שאלות:




1. איזה סוג אנשים משתמשים בסמים?


2. מה מניע אנשים להשתמש בסמים?


3. לאיזה בעיות גורם השימוש בסמים?


4. מה אחוז צריכת הסמים בקרב בני הנוער?



1. באילו סוגי בעיות נתקלים הקשישים?


2. על סמך הסיפורים- כיצד הרגישו הקשישות? (נאטשה והסבתא)


3. אלו בעיות עולות בנושא הטיפול ואשפוז הקשישים?


4. מה מספר הקשישים השוהים במקומות לא מורשים או מוזנחים?



1. איזה סוגי אלימות יש בחברה הישראלית?


2. מהי רמת האלימות בחברה הישראלית?


3. מה יכולים להיות הגורמים להתנהגות אלימה?




1. מהם תנאי החיים בשכונות מצוקה ובמשפחות החיות מתחת לקו העוני?


2. באילו בעיות נתקלים ילדים החיים התנאי עוני ומצוקה?


3. מהו שיעור האבטלה כיום?



1. כיצד משפיע המעבר לארץ על העולים החדשים?


2. מה הבעיות שבהם נתקלים העולים החדשים?


3. מהם הגורמים לבעיות השונות?



1. בפני מה עומדים ילדים הסובלים ממוגבלויות שונות?


2. מהם הבעיות שנגרמות למשפחה בעקבות מוגבלות של אחד הילדים?


3. אלו בעיות חברתיות יכולות להיות לילדים הסובלים ממוגבלויות שונות?





1. סמים



2. מצוקת הקשיש



3. אלימות



4. קליטת עליה



5. מוגבלויות וחריגים



6. עוני- פערים חברתיים



בס"ד





"לילה ראשון בלי אמא באבו כביר"...




זהו סיפורו של א', בן 18 ויום שנתפס בעוון סחר בסמים.


"על מה בדיוק מדובר" שאלה היומנאית בתחנת המשטרה של מרחב דן,


את האב שהסגיר את בנו מ', "כנראה על סמים" ענה אביו של מ'.


האב שדחה את טיסתו ב24- שעות, קווה שיוכל להציל את המצב וללמד את בנו לקח: "מצאתי אותו חצי מת שוכב על המיטה שלו, מעשן משהו בלתי מזוהה וממלמל שטויות, הבנתי שהוא לא מעשן סתם עוד אחת מהסיגריות שלו, והחלטתי לקחת אותו למשטרה".


מ' שציית לאביו נתן את כל הפרטים על המקרה, בניהם גם את שמו של א', סוחר הסמים באותו ביה"ס.


למחרת היום כשהגיע א' לביתו לאחר החזרה עם להקת הרוק שבה היה חבר, חיכו לו שם שני שוטרים, שערכו חיפוש על גופו וביקשו ממנו להתלוות אליהם לתחנת המשטרה. המחשבות רדפו את מוחו, רק לפני ארבעה ימים חגגו לו 18, בגינה הגדולה בבית הוריו. בתחנת המשטרה הצטער א', על שלא נולד מאוחר יותר, שכן מעל גיל 18 אתה כבר לא קטין ותוכל לשבת כמו גדול עם "הבחורים הטובים". לפני שהוכנס לתא המעצר נלקחו ממנו החגורה והשרוכים כדי שלא ינסה לתלות את עצמו. לאחר 4 שעות באו לקחת אותו לחדר החקירות, שם עמדו ההורים שלו עם "עיני דם". אבא כל הזמן שאל למה, "מה היה חסר לך?"


ואמא שאלה אם הוא בסדר. ואז נסגרה הדלת.


הושיבו אותו על הכסא שעליו ישב רק אתמול, זה שדיווח עליו- מ'.


החקירה נמשכה עוד שעות ארוכות, בינתיים במשפחתו של א'- הלם. תבינו ההורים מימנו לא' דירה עם אחיו הגדול, קנו לו גיטרה, את המגבר הכי טוב בשוק, שלחו אותו לארה"ב- העיקר שא' יהיה מבסוט.


עכשיו אבא של א' מתחיל להבין למה הוא לא אכל כלום והסתובב כל היום וכל הלילה כמו הומלס. האמא מגייסת את כל הכוחות שנשארו ומתקשרת לעורך-דין, מספרת לו מה קרה ובוכה.


איך לא שמנו לב?