עם הפנים לעם ישראל-להיות מספר 1 זה מחייב

החניך יכיר את תפקידו של עם ישראל. החניך יבין שעליו ליטול חלק בתפקיד הלאומי. מתוך "נושאים מוועידת היחוד והיחד "

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'


עם הפנים לעם ישראל


להיות מספר 1 זה מחייב




מטרות: החניך יכיר את תפקידו של עם ישראל.


החניך יבין שעליו ליטול חלק בתפקיד הלאומי.



שלבים: תופעה חריגה.


סוד הנצח.


התפקיד.


איפה אני בתמונה?


סיכום.



מהלך הפעולה:



* תופעה חריגה.


נקריא את הקטע שכתב מרק טוו יין על עם ישראל, ובעזרתו נמחיש את המיוחדות של עם ישראל במשך ההיסטוריה.


את הקטע עצמו נחלק ל2- ובאמצע נשאל שאלה קצרה:


קודם נקרא את מקור מס' 1, ונשאל עליו!



האם עם ישראל הקטן עדיין כל-כך בולט בעולם היום?


האם עם ישראל תופס מקום מכובד בתקשורת העולמית?



לאחר הדיון הקצר נעבור למקור מס' 2.



וכמו ששואל מרק טוויין נשאל גם אנחנו: מהו סוד נצחיותו של עם ישראל?


ניתן לחניכים להסביר את סוד נצחיות עם הנצח, ולאחר מכן ננסה למקד את דבריהם להסבר מסודר ומבוסס.



* סוד הנצח.


לפני שנתחיל להסביר נעמיד נקודה אחת שברורה לכולם אך יש לאומרה כיוון שהיא נקודת מפתח להסבר שלנו.


ידוע לכולנו שאנחנו נמצאים בעולם עם שליחות מסוימת שעלינו לקיים למען קידום האנושות, ואף אחד לא יכול לעשות שליחות זו במקומנו. יש לנו את הכוחות המתאימים לבצע את פעולתנו וכל עוד אנו חיים זה סימן שמשימתנו לא הושלמה, ויש לנו עוד מה לעשות.



על בסיס הנאמר נוכל להרחיב ולהסביר שמשימה לפרט זה רק חלק מהעניין, וכמו כן יש גם משימה לכל עם. כמו שנלמד ממקור מס' 3.



אם נוסיף את העובדה שלעם ישראל יש תפקיד נצחי, הרי שהסברנו בדיוק את סוד נצחיותו.


כל זה יפה בתיאוריה אך מה בפועל מחזיק את העם הזה וגורם לכל יהודי להמשיך את הנצחיות הזו? שאלה זו נכוון לכל אחד מהחניכים ונפתח דיון קצר.



ניטשה בכתביו נתן במשפט אחד סיכום לגורם המניע את כולנו לנצחיות, ואמר: (מקור מס' 4).



ומכאן לעם ישראל שתמיד יש לו יעד ומטרה איליה הוא שואף, עם שכזה יוכל לסבול את כל הפרעות שיעברו עליו.



* התפקיד.


מה שנשאר לנו לברר זה בעצם את העיקר, ולענות על השאלה "מהו התפקיד של עם ישראל?



הנביא ישעיהו נותן כיוון יפה לתשובה שעליו נוכל להתבסס, וכך הוא אומר: (מקור מס' 5)



רצוי לכתוב את הפסוק על פלקט גדול ולפורסו לפני החניכים. ניתן לחניכים לנתח את דברי הנביא.


הנביא מתאר שעם ישראל צריך לספר תהילת ד' בעולם. דרישה זו היא להיות עם שלם החי על פי תורת ד' ומתוך כך מפיץ את המוסר האלוקי ואת ההנהגה האלוקית בעולם. עלינו מוטל להנהיג את העולם בצורה יותר מתוקנת ויותר מוסרית ולהראות לכולם איך מנהלים מדינה תרבותית מתוקנת באור האידיאל האלוקי. ומכאן אנו קוראים "לתקן עולם במלכות שדי" ושכולם ילמדו מאתנו.



* איפה אני בתמונה.


נכין פאזל גדול שבתמונתו יש הרבה פרצופים, ועליהם כתוב בגדול "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (שמות י"ט ו'). נגזור אותו בצורה שיהיה חלק לכל חניך בקבוצה. נחלק להם את הפאזל ונבקש שירכיבו אותו במהירות האפשרית.



המתודה מראה לנו שכדי להגיע למצב שעם ישראל מקיים את תפקידו הרי שעל כל אחד ואחד מוטל תפקיד ועליו לקיימו ולהשקיע בו את מיטב כוחותיו.



* סיכום


לסיכום ננסה לתת את ההרגשה שאנחנו חלק מעם שיש לו תפקיד נצחי בקידוש שם ד' בעולם, וכאנשים שזכו להיות שייכים לעם שכזה עלינו להיות תמיד עם הפנים לעם ישראל.




* נספחים:


1. העשרה למדריכים.


2. דף מקורות.







אם להאמין לסטטיסטיקה, מהווים היהודים אחוז אחד בלבד ממספר אוכלוסי העולם. זה מעלה על דעתנו מעין ערפילית של אבק - כוכבים, שאבד בנוגהו של שביל החלב. היה זה טבעי, איפה, אילו לא הנו שומעים עליהם אלא לעתים רחוקות, אבל - אנו שומעים עליהם, ושומעים עליהם תמיד. העם היהודי נכבד עלי אדמות לא פחות מכל עם אחר.


(מרק טוויין)






הוא ערך קרב מפליא בעולם הזה בכל התקופות. הוא נלחם בידים כפותות מאחורי גבו. והוא רשאי להתגאות על - כך, ועלינו לסלוח לו על גאוותו זו... המצרים, הבבליים והפרסים קמו, ומלאו את האדמה בקולות רועשים, בהדר ובתפארת. לאחר מכן- נבלו, הפכו למשהו מעולם הדמיונות - ונגוזו. אחריהם באו היוונים והרומאים, הקימו שאון גדול, וגם הם חלפו הלכו להם. גם עמים אחרים התעוררו לפתע, הרימו את אבוקתם המאירה לתקופת מה, אבל היא כבתה עד מהרה. וכעת - או שהם מצויים באור בין הערביים, או שנעלמו כלא היו.


היהודי ראה את כולם, נצח את כולם, וכעת הנו מה שהיה תמיד. אינו מגלה, לא התנוונות לא מחושי זקנה, לא תשישות - אברים, לא התמעטות כוחותיו. ואף נפשו הערה, הפעילה ובעלת הוזמה לא נתקהתה. כלם הם בני תמותה - חוץ מיהודי. עמי הגבורה חלפו ואינם עוד. ורק הוא, היהודי - נשאר.



מהו סוד נצחיותו של היהודי! "


(מרק טוויין)






3



"כל אומה מאומות העולם יש לה תפקיד שהטילה עליה ההשגחה העליונה בקידום האנושות. בהתאם לשליחות זו, נתן הק"בה לכל אומה תכונות וכשרונות הנצרכים לה כדי להוציא לפועל את ייעודה, וכל עוד לא ביצעה את השליחות שהוטלה עליה - היא ממשיכה להתקיים. "לרדת מעל במת ההיסטוריה אפשר רק לעם שגמר את אשר החל".


(דע מה שתשיב לעצמך)




4





"מי שיש לו למה שלמענו יחיה, יוכל לסבול כמעט כל איך"


(ניטשה)





"עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו"


(ישעיהו מ"ג)








מקור נוסף להרחבה:



בראשית מטעו של העם הזה, אשר ידע חקרו בשם ברעיון האלהי הברור והטהור בעת השלטון הכביר של אליליות בטומאתה - פראותה, נתגלתה השאיפה להקים ציבור אנושי גדול אשר "ישמור את דרך ה' לעשות צדקה ומשפט ". זוהי השאיפה, שבאה מכוח ההכרה הברורה והעזה והתביעה המוסרית הכוללת והרמה, להוציא את האנושיות מתחת סבל נורא של צרות רוחניות וחומריות ולהביאנה לחיי חופש מלאי הוד ועדן, באור האידיאה וכסא האלוהית, ולהצליח בזה את האדם.



למלואה של שאיפה זו צריך דווקא, שצבור זה יהיה בעל מדינה פוליטית וסוציאלית וכסא ממלכה לאומית, ברום התרבות האנושית, "עם חכם ונבון וגוי גדול" והאידיאה האלוהית המוחלטת מושלת שמה ומחיה את העם והארץ במאור חייה.



למען דעת, שלא רק יחידים חכמים מצוינים, חסידים ונזירים ואנשי - קדש, חיים באור האידיאה האלוהית, כי גם עמים שלמים, מתוקנים ומשוכללים בכוח תיקוני התרבות והישוב המדיני : עמים שלמים, הכוללים בתוכם את כל השדרות האנושיות השונות, מן רום האינטליגנציה האומנותית הפרושית, המשכלת והקדושה, עד המערכות הרחבות, הסוציאליות הפוליטיות והאקנומיות, ועד הפרולטריון לכל פלוגותיו, אפילו היותר נמוך ומגושם.




(מהלך האידיאות ד', הרב קוק.)