עברנו חצי חופש גדול- היערכות לחצי השני

הקייטנות נגמרו, נשאר עוד חודש לחופש ואלפי הורים שוב שואלים את עצמם איך עוברים את התקופה הזו היום בשלום. רפי קפלן מציע לפני הכל - גבולות

חדשות כיפה רפי קפלן 04/08/16 15:48 כט בתמוז התשעו

עברנו חצי חופש גדול- היערכות לחצי השני
shutterstock, צילום: shutterstock

החודש האחרון חלף, כנראה מהר מידי. עוד לא הספקנו להבין שהילדים סיימו את שנת הלימודים וכבר הסתיים לו החודש הראשון של החופשה. חודש זה אומנם הינו חלק מהחופש גדול, אך עבור רבים מהילדים כולל הוא מסגרת מסודרת של פעילות וסדר יום מובנה. והנה, הגיע החודש השני אשר במרבית הבתים יעבור ללא קייטנות ועם מעט מאוד פעילויות מאורגנות על ידי המתנ"סים. חודש שלם של השכמת בוקר מאוחרת (אם לא צהריים), של בילויים מוגברים בין מסכי הסמארטפון למחשב וחטיפים במקום ארוחות. חודש של מריבות בלתי פוסקות על מספר שעות הצפייה בטלוויזיה ועל שעת החזרה הביתה. עבור ההורים, אשר בעצמם לא זכו לפריבילגיית חופשה מקבילה וצריכים להיות בעבודה, מדובר בחודש מאתגר בו יצטרכו להספיק את כל המשימות של הבוס ובמקביל להשתדל לשים עין על הילדים מרחוק.

הילדים שלנו, ממש כמונו, חייבים מסגרת. זו לא חייבת להיות אותה מסגרת קשיחה של שנת לימודים רגילה, עם סנדוויץ' כל בוקר והכנת שיעורי בית לפני הפעולה בסניף. זו גם לא חייבת להיות מסגרת משוחררת מעט של קייטנה. אחרי שהתרגלנו להסתכל על הקייטנה כבייביסיטר זמני, יש לנו כהורים את הזדמנות לתת לילד את הכלים להיות 'בייביסיטר לעצמו', ובמקביל ליצור מסגרת המתאימה לו ולהצליח לנהל בחכמה את החודש שעוד נותר.

ראשית, כדאי לשבת עם הילדים ולעשות שיחת תיאום ציפיות דו-כיוונית. מצד הילדים לבדוק מה הם רוצים לעשות בחופש, האם יש להם תכניות משלהם שארגנו עם חברים, עם מי הם רוצה לבלות, לאיפה הם רוצים לצאת לבלות, כמה כסף הם חושבים שיזדקקו והאם הגדולים שבהם רוצים ומוכנים לעבוד ולהרוויח כסף. לא חייבות להיות תשובות מידיות לכל השאלות האלו, אבל עצם הצפת הנקודות מעוררת את המחשבה ותניע להחלטות.

מן הצד השני, יש לשבת ולהסביר לילדים מהן הציפיות שלנו מהם בתקופה זו. שעת ההשכמה בבוקר, תפילה במניין, הגבלת שעות הגלישה באינטרנט והבחירה היכן גולשים, כמה כסף אנחנו מוכנים להקציב להם, עזרה בעבודות הבית, שעות בילוי מחוץ לבית, תזונה בריאה ועוד.

על בסיס תאום הציפיות אפשר לשבת כעת יחד עם הילדים ולגבש ביחד את סדר היום לחודש הקרוב, שכמו בכל משא ומתן ידרוש התפשרות של הצדדים. אתה רוצה שהילד יתפלל שחרית במניין והוא בילה עד מאוחר בלילה? בסדר, אולי ניתן להתפשר על תפילה במניין של 9 ולא של 7:30. הילד רוצה לצאת לפעילויות רבות שעולות כסף רב? זוהי הזדמנות טובה להסביר לו על התנהלות כלכלית אחראית ועל חלוקה נכונה של תקציב העומד לרשותו, ולילדים הגדולים אולי אף להציע לעבוד קצת כך שתממנו ביחד חלק מהפעילויות. העיקר, הוא לתת לילדים את תחושת החופש בו אנו מאפשרים להם לבחור בעצמם איך למלא את זמנם, ועדיין שומרים על גבולות גזרה שנקבעו.

היות ויש צורך להתאים לכל ילד וילד את המסגרת המתאימה לו, כדאי לנסות להכין לוח חופש ולצידו רשימת אירועים והספקים, ובכך ליצור תיאום חלקי בין כולם. כמובן, שחשוב לשמור זמן איכות בו כלל המשפחה מבלה יחד. אפשר לקבוע יום בו ההורים לא הולכים לעבודה או חוזרים מעט יותר מוקדם והילדים מצדם מוותרים על יציאה עם החברים, ויחד כולם מקדישים זמן לגיבוש משפחתי, אם בבית ואם בחוץ. החלטתם על ערב משפחתי? שכל אחד מבני המשפחה יתכנן מראש על מה הוא אחראי - אחד מכין פעילות, אחת מכינה עוגיות וכן הלאה. אפשר לבחור סרט שמתאים לכל המשפחה, להכין פופקורן ולנצל את החוויה המשותפת. שמירה על שותפות מלאה של הילדים תעזור להפוך את תפיסת הזמן הזה מוויתור להעצמה.

החופש יכול לעבור מהר משחשבנו, השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו בטרם יחלוף, היא איך אנו רוצים שהוא יראה.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת מעלה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן