משרד החינוך פועל להקמת מרכז מחוננים לתלמידים דתיים

משרד החינוך בדק את כמות התלמידים הדתיים במרכזי המחוננים במטרה לבנות מרכז מיוחד לתלמידים דתיים שיפעל בהפרדה ועם תכנים מתאימים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/02/16 09:23 כג בשבט התשעו

משרד החינוך יוזם הקמת מרכזי העשרה למחוננים, המיועדים לתלמידים דתיים בלבד - והפרדתם מלימודים עם תלמידים חילונים וערבים. כחלק מקידום היוזמה, אסף באחרונה המשרד נתונים על כמות התלמידים הלומדים בזרם החינוך הממלכתי־דתי שאותרו כמחוננים במרכז הארץ, כך דווח הבוקר (ג') בדה-מרקר.

כיום המצב ב-57 מרכזי המחוננים שמופעלים על ידי משרד החינוך שהילדים לומדים בקבוצות מעורבות לחלוטין, בנים ובנות, דתיים וחילונים וגם ערבים. רוב המרכזים קולטים כיום תלמידים מכל זרמי החינוך, ורק במקרים בודדים, שבהם קיים מרכז שמשרת רק בית ספר אחד שהוא דתי - לומדים רק תלמידים דתיים. על פי הדיווח, במשרד החינוך מתכננים להקים מסגרת חדשה מיוחדת למחונני החמ"ד עם הפרדה בין בנים ובנות מכיתה ג'. על פי הדיווח בהנהלת המשרד אף ביקשו לבחון עריכת שינויים בתוכנית הלימודים למחוננים הדתיים, כדי להתאימה לאורח החיים הדתי, ולהוסיף אליה לימודי מדע, כלכלה, ומשפט, שבהם יהיה דגש על ההלכה.

היוזמה החדשה של משרד החינוך נועדה להנגיש את מרכזי המחוננים גם לכאלה שהמצב העכשווי אינו מתאים להם מבחינות דתיות חינוכיות ונועד להרחיב את המנעד של המרכזים.

באחרונה ביצע אגף המחוננים במשרד החינוך מיפוי של התלמידים שאותרו כמחוננים בבתי הספר הממלכתיים־דתיים בשנים האחרונות, והציג למנהלי מרכזי המחוננים במרכז יוזמה להקמת מרכז מחוננים חדש, שיהיה עצמאי ונפרד לאוכלוסייה הדתית. אם היוזמה תקודם, ייתכן שתלמידים דתיים, שלומדים כיום יחד עם תלמידים חילונים, יוכלו לעבור אף הם למרכז החדש.

מקורות במשרד החינוך מסרו כי הנושא נמצא בבדיקה שבה מעורבים כמה גופים, וכי היוזמה תקודם במידה ויימצאו מספיק תלמידים העונים על הקריטריונים. באגף המחוננים הסכימו כי יש בעייתיות בקבוצות המעורבות, "לעתים העבודה בקבוצה מעורבת אכן יוצרת בעיות", אומר בכיר באגף למחוננים במשרד, "אך הן נפתרות בדיאלוג וברצון להכיר את הקבוצות השונות בחברה - שאי־אפשר לוותר עליו, בייחוד אם אנחנו מתייחסים לתלמידים במרכזים ככאלה שאמורים להגיע בעתיד לעמדת השפעה. המסר שאנו מעבירים להם בצעד זה הוא בעייתי מאוד, וישפיע על תפישת העולם שלהם בעתיד. זו ההזדמנות היחידה שלהם להיחשף לקבוצות אחרות בחברה. יש כאן מפגש נדיר בין תלמידים שלא מאיים על אף אחד", הוא אומר בביקורת על ההצעה החדשה.

במשרד החינוך אישרו לדה-מרקר כי הם בוחנים הפרדת תלמידים דתיים וכן הפרדה בין בנים לבנות, אך בשלב זה, לא מדובר על הקמת מרכז חדש, אלא על מימון שעות נוספות לתלמידים דתיים בנפרד, במרכזים הקיימים.

ממשרד החינוך נמסר: "בישראל יש 57 מרכזי העשרה למחוננים, ברובם לומדים בכפיפה אחת דתיים וחילונים. זה שנים שיש שישה מרכזים של תלמידי החמ"ד (חינוך ממלכתי־דתי) המוזנים רק על ידי בתי ספר של חמ"ד. בדומה לכך, יש מרכזים המוזנים רק על ידי תלמידים מהמגזר הערבי. מנהל החמ"ד פנה לאגף המחוננים לפני שנה וחצי בבקשה לערוך בדיקה אם יש תלמידי חמ"ד שלא מגיעים כלל למרכזי המחוננים, היות ואין שם הפרדה שתואמת את אורחות חייהם. הנושא בבדיקה, ואם אכן יימצא שכך הדבר, ישקול המשרד פתרון הולם בתוך המסגרות הקיימות".