מסלול ה"הסדר" לא צריך לשמש "עיר מקלט" למקצרי שירות

"לבחורים שלא יימצאו מתאימים ל"הסדר", יש להראות את הדרך החוצה, ולא להשאיר אותם בישיבות כ"נוכחים נפקדים" בגלל שיקולים תקציביים". תגובה למאמר "לסנן את הבייני"שים"

חדשות כיפה אורי שחור 17/06/12 13:11 כז בסיון התשעב

מסלול ה"הסדר" לא צריך לשמש "עיר מקלט" למקצרי שירות

המאמר "לסנן את הבייני"שים" שפורסם בכיפה מהווה ניתוח נכון ומעציב של מגמה בישיבות ההסדר, מגמה שלילית ביותר. אך טענות לחוד ומסקנות לחוד. אני חייב לומר שהזדהיתי עם רוב הדברים שנכתבו, למעט הנחת המוצא שישיבות ההסדר נועדו להוציא דווקא מחנכים או רבנים. ישיבות ההסדר נועדו גם לעצב תלמידי חכמים "פשוטים" שמחד עוסקים בענייני העולם הזה, ומאידך בונים את עצמם מבחינה דתית ורוחנית.

כשאותם בחורים יוצאים מן הישיבה, ללימודים אקדמאים באוניברסיטה או לתעסוקה בתחומים כמו כלכלה ותקשורת, יש להם יכולת השפעה על עם ישראל בכל תחום שהוא, תוך נתינת דוגמה אישית איך צריך להתנהג אדם דתי ובוגר ישיבה.

מסלול ה"הסדר" לא נבנה כפיתרון למציאות קיימת, אלא כמשלב בין שני ערכים לאומיים: צבא ובטחון ולימוד תורה. כשם שהנח"ל הוקם כדי לשלב את ערך ההתיישבות עם ערך הביטחון, כך מסלול ההסדר שואף לעשות בלימוד התורה. ולא, הערך הלאומי של לימוד תורה לא נמדד בכמות המחנכים וגדולי התורה שהישיבה מוציאה תחת ידיה. הערך הזה בא לידי ביטוי בכל בחור שבונה בניין רוחני אמיתי בישיבה, ושם לעצמו למטרה להשפיע את החינוך הזה החוצה, בלי קשר למנת המשכל שלו או יכולותיו הלימודיות.

אין ספק, שמדובר בבעיה אמיתית בקרב תלמידי ישיבות הסדר בארץ, והיא בעוכריו של מסלול ההסדר. אכן הישיבות חייבות להיות "עם היד על הדופק" בכל מה שקשור לתלמידים, ולנסות לחולל בהם את השינוי, הכולל מעבר מ"ראש של תיכון" ללימוד תורה לשמה. לבחורים שעדיין יימצא שאינם מתאימים למסלול, יש להראות את הדרך החוצה, ולא להשאיר אותם בישיבות כ"נוכחים נפקדים" בגלל שיקולים תקציביים כאלו ואחרים. ישנה הצעה שלפיה כלל ראשי הישיבות יקצו לצבא מספר מסוים של תלמידים שנמצאים במסלול ואינם מתאימים, ע"מ לרענן את השורות, ולדאוג לכך שרק המתאימים ביותר יוכלו לשבת וללמוד תורה בשקט בלי הפרעות.

אצלנו בישיבה קרה לא פעם שלאחר שיחות רבות ומעמיקות עם תלמיד מסוים, הוחלט כי הוא אינו מתאים למסגרת ההסדר, (בשיעור ד' ואפילו בפסח של שיעור ה') והחזירו אותו אחר כבוד לשירות מלא בצה"ל. הישיבה שלנו דוגלת בכך שהישיבה בפרט, ומסלול ההסדר בכלל, אינם משמשים "עיר מקלט" לכאלו שרוצים לקצר את שירותם הצבאי ולהישאר דתיים, ומי שכן ידגול בשיטה זו, לימודיו בישיבה לפני ואחרי הצבא ייראו בהתאם.

עניין נוסף הוא, שישנם אנשים נפלאים בתוך מסלול ההסדר שמשקיעים את מירב זמנם בלימוד תורה בישיבה, מבוקר ועד ליל. אך משום מה הם זוכים ליחס של סוג ב' ממי שמסתכל מן הצד, בגלל שהם נמצאים במסלול ההסדר "הבינוני" ולא לומדים תורה בישיבות הגבוהות "הרציניות". לעניות דעתי, אם תיפתר הבעיה של "המשתמטים השקטים", בתוך ישיבות ההסדר, יעלה גם הערך של אלה שלומדים תורה בהסדר במסירות נפש, והם יזכו ליחס לו הם ראויים.

כולי תקווה, שהתיקון יגיע מתוך ביקורת עצמית חיובית שתביא לשינוי המיוחל, מתוך הרצון המשותף לשפר את עצמנו ואת הציבור שבתוכו אנו חיים, את המדינה שבה אנו חיים, כדי להגיע לאמת הרצויה, ברוח טובה ולא בכפייה.

הכותב הינו תלמיד ישיבת ההסדר בקרני שמרון.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן