מלך האריות בישראל

הפעולה מיועדת לחבריא א' - מטרות הפעולה: 1. החניך ידע את ההיסטוריה המרכיבה את הזהות הישראלית בצורה חוויתית. 2. החניך יבין שזהותו הישראלית ייחודית ובעלת תפקיד עצום- " אור לגויים".

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 23/02/03 00:00 כא באדר א'



* לפני הכל...

יש אפשרות לקצר את מהלך הפעולה לפי רוח חניכך.


מטרות הפעולה:


1. החניך ידע את ההיסטוריה המרכיבה את הזהות הישראלית בצורה חוויתית.
2. החניך יבין שזהותו הישראלית ייחודית ובעלת תפקיד עצום- " אור לגויים".



מהלך הפעולה:

1. פזר על הרצפה אביזרי יומיום כגון: מחשבון, מאכל, בגד וספר הסטוריה ( הוסף כיד הדמיון ) .
שאל את החניכים במה כל אחד מהאביזרים עוזר להם בקיום היומיומי ?
התמקד בספר ההיסטוריה ושכנעם כי הספר איננו עוזר כלל וכלל לקיומם היומיומי.

2. לאחר מכן צפו בסרט * .

3. פזר על הרצפה סיטואציות מהתנ"ך וממלך האריות (פירוט למטה) והנח שני סולמות במקביל. בקש משלושה חניכים בנפרד להניח סיטואציה מהתנ"ך בסולם אחד ובסולם ממול סיטואציה ממלך האריות בהתאם לסדר ההיסטורי של עם ישראל.


* יש לאפס את הקלטת לפני הצפייה (RESET) בכדי שתוכלו לעקוב אחרי הזמן הנתון בסיטואציות המדוברות.


סיטואציות ממלך האריות

סיטואציות מהתנ"ך

יעוד סימבה למלך= זהותו. הבטחת הארץ.
0:05 : כאשר מופסא אומר לסקאר:
"... כדור הצמר הזה הוא בני הוא מלך לעתיד"
0:09 : כאשר מופסא מראה לסימבה את שטח שלטונו ...

הכרת הזהות הישראלית וההבטחה לדורות.
בראשית- לה,ט-יג:"...ויאמר לו ד שמך יעקוב לא יקרא שמך עוד יעקוב כי ישראל יהיה שמך...פרה ורבה וקהל לגויים יהיה ממך...ואת הארץ אשר נתתי לאברם ליצחק לך אתננה..." ( מומלץ לעיין ברש"י )

סקאר מקנא בסימבה בשל זהותו עד כדי נסיון להורגו, והאשמת סימבה במות אביו -מוות זהותו ובריחתו.
0:26 : כאשר סקאר מנסה להכתיר עצמו למלך .
0:31 : סקאר מנסה להרוג את סימבה ע"י העדר הדוהר.
0:38 : הצבועים מנסים להרוג את סימבה .
סקאר הולך להודיע לאמא של סימבה על מות האבא ושהוא יחליף את מקומו: "תקופה טובה יותר"

אהבת ישראל את יוסף מכל האחים
וקנאתם בזהותו עד כדי מכירתו (מכירה-הריגת זהותו).
בראשית-ל"ז,ג,כג-כה: וישראל אהב את יוסף מכל בניו...וישנאו אותו ולא יכלו לדברו שלום...ויקחוהו וישליכו אותו הבורה...וימכרו את יוסף לישמעלים"
לב-לג: "וישלחו את כתנת הפסים ויביאו אל אביהם ויאמרו זאת מצאנו ...ויאמר כתני בני חיה רעה אכלתהו טרוף טורף יוסף"

בריחת סימבה- התכחשות לזהותו וניצוץ ישועה בעקבות זעקתו.
0:41:35 :טימון ופומבה שואלים את סימבה "מאיפה באת" ?
סימבה: "לא משנה אין לי לאן לחזור"
הוא מתכחש לזהות שלו, ליעוד שלו.
0:49 ; כאשר סימבה וחבריו מסתכלים בכוכבים סימבה אומר: "מישהו אמר לי פעם שהמלכים הגדולים מהעבר מתבוננים בנו"
ברגע זה סימבה נזכר בזהותו, באביו.
הוא כביכול מחפש ישועה.
1:00: סימבה אומר לאביו: " אמרת שתמיד תהיה לצידי ". ואז הוא שומע אותו ושולח לו את הקוף.
1:03: סימבה מתבונן במים מקרוב ורק אז הוא רואה את אבא שלו את זהותו .
קוף: " הוא חי בתוכך".
מופסא: "שכחת אותי ושכחת מי אתה התבונן בתוכך סימבה יש בך יותר ממה שאתה חושב אתה חייב לחזור למקומך
...זכור מי אתה בני "

גלות מיצרים-בעקבות התכחשות לזהותינו ושמיעת ד את זעקתינו.
ירמיהו ט"ו, י-יג : "כי כה אמר ה ... הנני משבית מן המקום הזה לעיניכם ובימיכם קול ששון...על אשר עזבו אבותיכם אותי ...וילכו אחרי אלוקים אחרים...ואותי עזבו ואת תורתי לא שמרו... והטלתי אתכם מעל הארץ הזאת ...ועבדתם שם את אלוקים אחרים ..."

בראשית ג, ו : "...ויאמר ד ראה ראיתי את עני עמי אשר במצרים ואת זעקתם שמעתי ....וארד להצילו מיד מיצרים ולעלותו מן הארץ ההיא אל ארץ טובה ורחבה אל ארץ זבת חלב ודבש..."

הכרת סימבה בזהותו כמלך ומימושו.
1:07: סימבה מתבונן בשממה ומבין את הכוח שהוא צריך בשביל לשנות הוא אכן משנה ומפריח את השממה ,סימבה מלך.
בסוף הסרט אנו רואים את ההשתחוות של כל החיות לסימבה ואת המשכיות זרעו.

"אור לגויים"
בראשית י"ז,ה : "ולא יקרא עוד שמך אברם והיה שמך אברהם כי אב המון גויים נתתיך והפרתי אותך במאוד מאוד ונתתיך לגויים ומלכים ממך יצאו ..."

ויקרא כ"ו-מה : "והתוודו את עוונם ואת עוון אבותם במעלם אשר מעלו ...והבאתי אותם בארץ אויביהם ...וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם...לעיני הגויים להיות להם לאלוקים אני ד"


לסיכום: החניך ידע שההיסטוריה של עם ישראל היא המרכיבה את זהותו הישראלית ומביאה אותנו לייעודינו להיות "אור לגויים" ולכן הוא צריך ללמוד ולדעת את מרכיבי זהותו הישראלית.
בהצלחה, מרכז הדרכה